6 februari 2024

Is manager een functie die bij jou past? Na het lezen van dit artikel weet je het. We vertellen je alles over de inhoud van de functie, de taken en verantwoordelijkheden die erbij horen en welke stappen je moet zetten om zelf een manager te worden.

Wat is een manager?

‘Manager’ is een overkoepelende term voor leidinggevende functies binnen een organisatie. Een manager kan verantwoordelijk zijn voor het aansturen van een team, afdeling of zelfs een hele organisatie.

Ter verduidelijking van het type managerschap wordt de functietitel vaak uitgebreid met de afdeling waarvoor de manager verantwoordelijk is. Zoals “general manager”, “winkelmanager”, “salesmanager”, enzovoort.

Verschillende termen

Elke leidinggevende is een manager. Toch denken we bij de term manager meestal aan een leidinggevende binnen een kantooromgeving. In andere (vaak praktische) werkgebieden worden meestal andere termen gebruikt, zoals voorman, chef, teamleider, supervisor of afdelingshoofd.

Belangrijkste taken en vaardigheden

De taken van een manager kunnen per organisatie en afdeling flink verschillen. Maar in de basis gaat het om vier zaken.

1. Doelstellingen behalen

Als manager ben je verantwoordelijk voor het behalen van bedrijfsdoelstellingen. Een marketingmanager is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het binnenhalen van een bepaald aantal leads. En een salesmanager voor het binnenhalen van bepaald aantal nieuwe klanten.

2. Plannen en organiseren

Om de doelstellingen te behalen, is een goede planning en organisatie van belang.

Managers brengen de benodigde werkzaamheden in kaart en verdelen dit onder de teamleden. In sommige managementrollen krijg je als manager ook de vrijheid om je eigen team samen te stellen.

Ze zorgen ervoor dat het werk op een efficiënte manier wordt uitgevoerd. Ze ontwikkelen standaard werkwijzen en optimaliseren processen waar mogelijk.

Ook het contact met andere managers is onderdeel van het werk. Alle afdelingen zijn namelijk verbonden met elkaar. Zo zijn projectmanagers afhankelijk van de projecten die salesmanagers verkopen en zijn salesmanagers weer afhankelijk van de leads die marketingmanagers binnenhalen. Goede samenwerking is daarin belangrijk.

3. Leidinggeven

Als manager geef je leiding aan mensen. Je moet communiceren en zorgen dat het werk (op de juiste manier) gedaan wordt, maar ook dat medewerkers tevreden en gemotiveerd blijven.

Daarbij komen, onder andere, deze vaardigheden aan de orde:

Maar denk bijvoorbeeld ook aan deze taken:

  • Werven, selecteren en aannemen van nieuwe medewerkers. Meestal samen met de HR-afdeling.
  • Inwerken en wegwijs maken van nieuwe medewerkers.
  • Verzuimbegeleiding bij ziekte en uitval.
  • Ontwikkeling van medewerkers begeleiden. Bijvoorbeeld door samen een ontwikkelplan te maken.
  • Beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken
  • Slechtnieuwsgesprekken voeren.
  • Jezelf ontwikkelen als leidinggevende.

4. Controleren

Tot slot hebben managers ook een controlerende functie. Ze controleren de voortgang, zorgen dat het werk volgens plan verloopt en de beoogde resultaten worden bereikt.

Kenmerken van een goede manager

Ben je een goede manager als je de gestelde doelen en resultaten behaalt? Deels, er komt wel iets meer bij kijken. Dit zijn kenmerken die een goede manager zeker moet hebben:

  • Vakkennis hebben. Een manager die weet waar hij het over heeft, wordt door zijn teamleden gewaardeerd.
  • Waardering uiten. Oprechte complimenten en waardering uitspreken richting je teamleden is belangrijk voor de motivatie en binding.
  • Precies voldoende vrijheid geven. Geef sturing en instructies waar nodig, maar weet ook wanneer je teamleden kunt loslaten of slechts moet coachen om zelf tot het gewenste resultaat te komen. Dit wordt ook wel situationeel leiderschap genoemd.
  • Aandacht geven aan het welzijn van teamleden. Je bent op de hoogte van problemen, conflicten of uitdagingen en helpt mee om ze op te lossen. Tot op bepaalde hoogte zelfs buiten het werk.
  • Duidelijk communiceren. Het werkt demotiverend wanneer managers telkens wat anders willen of niet duidelijk zijn in wat ze van medewerkers verwachten.
  • Transparant communiceren. Communiceer open over strategische of operationele beslissingen. Dit laat teamleden zien dat je als manager aan hun kant staat.
  • Medewerkers helpen groeien. Medewerkers op hun plek houden omdat ze daar zo goed hun werk doen, werkt averechts. Help medewerkers om hun professionele ambities waar te maken.
  • Het goede voorbeeld geven. Doe zelf wat je ook van je teamleden verwacht. Je bent bijvoorbeeld altijd op tijd, aanwezig en je komt afspraken na.

Salaris van een manager

Het salaris van managers varieert sterk en is afhankelijk van het bedrijf, de branche, de afdeling en het niveau van het managerschap. Volgens onderzoek van Glassdoor verdienen managers gemiddeld € 65.000 tot € 96.000 bruto per jaar. Volgens data van Indeed is het gemiddelde bruto basissalaris € 56.427 per jaar.

Waarom manager worden

Doorgroeien van medewerker naar manager is voor veel mensen een mooie volgende stap in hun carrière. Het is een blijk van vertrouwen en er hoort meestal een leuke salarisverhoging bij.

Maar de rol van manager betekent ook dat je werkzaamheden en verantwoordelijkheden veranderen. Als je enthousiast wordt van onderstaande punten, is manager worden zeker iets voor jou!

  • Sociaal: Je richt je niet meer (alleen) op de uitvoering van je vak, maar vooral op de mensen die je leiding geeft.
  • Meer verantwoordelijkheid: Je bent niet alleen meer verantwoordelijk voor je eigen werk, maar voor de resultaten van een team of afdeling.
  • Leidinggeven: Je kunt anderen sturen, inspireren, enthousiasmeren, motiveren en helpen in hun ontwikkeling.
  • Impact op bedrijfsresultaten: Je draagt direct bij aan het behalen van organisatiedoelen.
  • Uitdaging: Het managen van teams brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, wat het werk boeiend en afwisselend maakt.

Valkuilen en uitdagingen

Manager worden is natuurlijk niet alleen maar leuk. Dit zijn de bekende valkuilen en uitdagingen.

  • Je rol binnen het team verandert: Wanneer je doorgroeit naar een managementrol kan dit betekenen dat je leiding gaat geven aan je vroegere team. Daardoor verandert je verhouding tot collega’s.
  • Minder leuke taken horen er ook bij: Zoals het ontslaan van mensen, afkeuren van een vrije dag, vragen om overwerken of het aanspreken op gedrag.
  • Omgaan met stress: Je wordt niet alleen afgerekend op je eigen werk, maar op dat van het hele team. Je krijgt vaker met kritiek te maken en je verantwoordelijkheden nemen toe. Dit kan zorgen voor meer stress.
  • Dagelijkse operatie loslaten: Doorgroeiende vakspecialisten hebben vaak moeite om hun vak los te laten. Terwijl ze in hun nieuwe rol juist meer een helikopterview moeten aannemen.
  • Succes opeisen: Resultaten worden samen met het team behaald. Wanneer managers het succes opeisen, werkt dit demotiverend voor teamleden.

Beoordeling van managers

Managers beoordelen hun teamleden. Maar als manager word je zelf ook beoordeeld op je werkzaamheden en prestaties. Afhankelijk van de bedrijfsstructuur gebeurt dit meestal door een general manager of de directeur/CEO. Daarbij wordt onder andere beoordeeld of de beoogde resultaten behaald zijn en wordt feedback van teamleden en andere managers verzameld.

Manager worden

Om manager te worden, is een opleiding niet vereist. Je kunt in principe zo beginnen. In het kort zijn er twee mogelijkheden.

1. Doorgroeien tot manager

De meeste managers groeien door vanuit een uitvoerende rol. Een winkelmedewerker wordt filiaalmanager en een marketingmedewerker wordt marketingmanager. Deze nieuwe functie is te danken aan ervaring, goede prestaties en de ambitie om leiding te geven.

Werk je in een team en wil je graag manager worden? De belangrijkste stap is om kenbaar te maken dat je dit ambieert. Spreek het uit naar je leidinggevende en werk samen een ontwikkelplan uit om deze ambitie te verwezenlijken. Meer werkervaring, meer zichtbaarheid binnen de organisatie en het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden kunnen stappen in dit plan zijn.

2. Manager worden zonder ervaring

Het is lastig om mensen aan te sturen zonder dat je zelf de ervaring hebt als uitvoerend medewerker. Ook is het moeilijker om recruiters te overtuigen om jou een kans te geven wanneer je geen ervaring als leidinggevende of vakspecialist hebt. Toch is het niet onmogelijk. Je kunt bijvoorbeeld een management traineeship volgen. Toch raden we aan om eerst ervaring op te doen en daarna door te groeien naar een managementfunctie.

Doorgroeimogelijkheden voor managers

Manager worden hoeft niet de laatste stap te zijn in een carrièrepad. Er zijn namelijk verschillende managementniveaus. Zeker in grotere organisaties.

  1. Operationele managers sturen uitvoerende medewerkers aan.
  2. Middle managers zijn de managers van de operationele managers. Denk bijvoorbeeld aan de projectmanager die verschillende projectleiders aanstuurt.
  3. Topmanagers werken op directieniveau en sturen de middle managers aan. Dit kan ook een CEO of general manager zijn.

Hoe hoger het niveau van de manager, hoe meer de werkzaamheden veranderen van bedrijfsuitvoering naar strategie en formulering.

Trainingen en cursussen voor managers in spé

Wil je graag manager worden? Bespreek het met je leidinggevende en maak het concreet door een training te volgen om je leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen.

Tijdens de cursus Starten met leidinggeven ontdek je alles over je nieuwe rol als leidinggevende. Je leert onder andere effectief communiceren, delegeren en motiveren. De training is voor managers in kantooromgevingen en voor leidinggevenden die aansturen op de werkvloer en praktisch meewerken.

Bereid je voor op jouw nieuwe rol als leidinggevende. Volg dé cursus voor beginnende leidinggevenden.

Ontdek de cursus
Wat doet een stagebegeleider - IMK Opleidingen
 

Veelgestelde vragen

[give-faq]