Inleiding cursus Verkoopmedewerker
Hoe zorg je dat klanten iets kopen en terugkomen? Daar is tegenwoordig meer voor nodig dan alleen kennis van de producten in de winkel. Je doet het door verbinding te maken en de ‘vraag achter de vraag’ te achterhalen. Door je klant goed te helpen, komt de verkoop vanzelf. Wees oprecht, maak het persoonlijk en je zult merken dat je zelf ook met meer plezier verkoopt.
Wil je de verkoopvaardigheden leren waarmee je klanten echt helpt? Waarmee je de omzet verhoogt én je met plezier verkoopt? Schrijf je dan hier in voor de cursus Verkoopmedewerker.
Voor wie is deze training?
Deze training is speciaal ontwikkeld voor verkoopmedewerkers in fysieke winkels. Van supermarkten, speelgoedwinkels tot huishoudwinkels en elektronicazaken.
Wat ontwikkel ik?
Doel van de training is om jouw verkoop- en adviesvaardigheden te verbeteren. Dat doe door klantgerichte verkooptechnieken te leren.
Na het volgen van de cursus Verkoopmedewerker:
- Begrijp je dat verkopen ook service is.
- Kan je jezelf verplaatsen in de klant.
- Pas je de stappen van het verkoopproces toe.
- Ben je bewust van je persoonlijke kwaliteiten en verbeterpunten.
- Voer je jouw rol als verkoopmedewerker met plezier en enthousiasme uit.
Competenties
Je versterkt deze competenties:
- Commercieel vermogeniCommercieel vermogen betekent dat je goed bent in het herkennen en benutten van zakelijke kansen om geld te verdienen.
- GespreksvaardigheidiGespreksvaardigheid betekent dat je gesprekken goed kunt beginnen en sturen, zodat je je doel bereikt.
- LuistereniLuisteren betekent dat je goed let op wat anderen zeggen en hoe ze zich gedragen, zodat je begrijpt wat ze bedoelen.
- Flexibiliteit/aanpassingsvermogeniFlexibiliteit of aanpassingsvermogen betekent dat je je gemakkelijk kunt aanpassen aan nieuwe situaties.
- ZelfkennisiZelfkennis betekent dat je weet wie je bent, wat je belangrijk vindt, waar je goed en minder goed in bent, wat je sterke punten zijn en waar je interesses en ambities liggen. Je begrijpt jezelf en kunt bewuste keuzes maken, jezelf verder ontwikkelen en effectief handelen op basis van je eigen mogelijkheden en behoeften.
Jezelf verder ontwikkelen?
Benieuwd hoe je jezelf nog verder kunt ontwikkelen? Speciaal voor retailmedewerkers op de winkelvloer ontwikkelden we de training Diefstalpreventie en omgaan met mondige klanten. In deze training leer je voorkomen, de-escaleren en omgaan met vervelende situaties. Want niet ieder contact is natuurlijk even positief.
Voor leidinggevenden in de retail geven we de training Commercieel aansturen van je team. En voor collega’s die zich bezighouden met klantcontact op afstand, is er de training Medewerker klantcontactcenter.
Programma
Deze training beslaat twee trainingsdagen. Op beide trainingsdagen is er volop ruimte voor praktijkvoorbeelden en het oefenen van situaties. Tussen de eerste en tweede lesdag ga je het geleerde direct toepassen in je werk.
Dag 1: De stappen in het verkoopgesprek
Klantverwachtingen
- Hoe koopt onze klant
- Stappen in verkoopgesprek
- Van contact maken tot afscheid
- Oefenen met praktijkvoorbeelden
- Gesprekstechnieken: luisteren, samenvatten, stellen van vragen en doorvragen
- Klantenbehoud
Dag 2: Inspelen op de behoefte van de klant
- Communicatieproces
- Inzicht in gedrag met behulp van het DISC-model
- Omgaan met verschillend gedrag van klanten
- Nee ombuigen naar Ja
- Actief klantgericht leren bij-verkopen (upselling)
Inzicht in gedrag
Als onderdeel van de training maak je digitaal de Q4 DISC gedragsanalyse. Deze analyse geeft je inzicht in je communicatievoorkeur en die van de ander. Als je dat weet, kun je verkooptactiek aanpassen op de voorkeurstijl van de klant.
De cursus heeft op dit moment (nog) geen cursussdata. Houd onze website in de gaten voor actuele data of neem contact op met één van onze studieadviseurs via studieadvies@imkopleidingen.nl of 0172 - 42 34 56.
Deze training is alleen beschikbaar als maatwerktraining. Klik hier voor meer informatie.
Wil je van gedachten wisselen over de ontwikkeling van teams of de koers van jullie organisatie? Neem gerust contact op voor een oriënterend gesprek. Bel 0172 – 42 34 56 of mail naar studieadvies@IMKopleidingen.nl
Onze aanpak
In onze trainingen richten we ons vooral op de praktijk. Er is daarom veel interactie met de trainer en de andere deelnemers. Met groepsdiscussies en voorbeelden uit de praktijk, worden gesprekken in de winkel zo goed mogelijk nagebootst. Daarbij mag je als deelnemer zelf situaties aandragen.
Buiten de training om zijn er ook volop mogelijkheden om te leren. Na aanmelding kun je direct in onze online leeromgeving van start met voorbereidingsopdrachten. Tot die omgeving heb je vanaf de start van deze cursus een jaar onbeperkt toegang. Daar kun je de trainer naderhand ook vragen stellen.
Wie mijn trainer?
De training wordt gegeven door een praktijkgerichte verkooptrainer die veel ervaring heeft in de retail.
Ongelimiteerd herhalen
Tijdens een training krijg je veel nieuwe informatie en indrukken. Omdat we bij IMK Opleidingen voor een volledige ontwikkeling gaan, mag je de training altijd nog een keer herhalen. Zo weet je zeker dat je er alles uithaalt. Je betaalt voor een herhaling slechts een vast laag bedrag. Hier lees je meer informatie over herhalen.
Ook incompany
Deze training kunnen we ook op maat maken voor verkoopmedewerkers binnen jouw organisatie. Bij een incompany maatwerktraining passen we de voorbeelden aan naar jullie werkpraktijk en nemen we onderwerpen op die voor jullie relevant zijn. De training wordt op een eigen locatie verzorgd door een van onze trainers. Neem contact met ons op via de website of 0172 – 42 34 56 om de mogelijkheden te bespreken.