Inleiding Praktisch P&O voor de winkelmanager

Met gemotiveerd winkelpersoneel behaal je de beste resultaten voor de klanten in je winkel. Als winkelmanager ben je verantwoordelijk voor je team. Een groot deel van je tijd besteed je daarom aan het vinden, binden, boeien en ontwikkelen van medewerkers. Een helder personeelsbeleid is daarbij van groot belang.

Ben je op zoek naar manieren om je kennis en vaardigheden rondom personeelsbeleid te vergroten en werk je in de retail? Tijdens de training Praktisch P&O voor de winkelmanager ontvang je de belangrijkste handvatten die je direct kunt toepassen. Zo maak je in korte tijd een praktische en professionele verbeterslag.

Sluit dit aan bij jouw leerwensen? Schrijf je dan direct in.

Voor wie is de training Praktisch P&O voor de winkelmanager?

Deze training is specifiek ontwikkeld voor winkelmanagers in de retail. Deelnemers zijn eigenaren, franchisenemers, managers en leidinggevenden die verantwoordelijk zijn voor het winkelpersoneel.

Komen onderstaande punten je bekend voor? Dan is de training Praktisch P&O voor de winkelmanager echt iets voor jou.

  • Je houdt je bezig met het ontwikkelen van werkwijzen en structuren om de organisatie in de winkel soepel te laten verlopen.
  • Je ervaart dat je (steeds meer) aandacht moet besteden aan je winkel(s) en het vinden, het inwerken en behouden van goed personeel.
  • Je legt focus op de onderlinge samenwerking en voert daarover ook (lastige) gesprekken met medewerkers.
  • Bij ziekte en uitval wil je de juiste procedure(s) volgen.

Wat ontwikkel ik?

Tijdens deze training leer je op een goede manier invulling geven aan personeelszaken binnen je winkel. Daarbij ontwikkel je praktische vaardigheden die je helpen bij het vinden van goede medewerkers en het bespreken van hun functioneren en ontwikkeling. Ook leer je om lastige situaties op een opbouwende manier te bespreken.

  • Praktijkgerichte training. Naast kennis opdoen, oefen je met vaardigheden.
  • Dagelijkse situaties in de winkel staan centraal. Het geleerde pas je direct toe.
  • Handige HR-tools en formats waarmee je in je winkel aan de slag kunt.
  • Structuur, succesfactoren en valkuilen worden duidelijk.

Je leert op twee niveaus:

  1. Persoonlijk functioneren: versterken van kennis, bevorderende overtuigingen en vaardigheden.
  2. Jouw winkel: kennis, aanpak en instrumenten waarmee je praktisch en effectief personeelszaken kunt voeren.

Met deze werkwijze garanderen we een hoog leerrendement!

Competenties

Je versterkt deze competenties:

  • Gespreksvaardigheid
    i
    Gespreksvaardigheid betekent dat je gesprekken goed kunt beginnen en sturen, zodat je je doel bereikt.
  • Confronteren (feedback geven)
    i
    Confronteren of feedback geven betekent dat je in staat bent om op een directe manier met iemand te praten over zijn of haar gedrag. Zo help je die persoon bewust te worden hoe zijn of haar gedrag anderen beïnvloedt.
  • Coachen
    i
    Besluitvaardigheid betekent dat je in staat bent om beslissingen te nemen en actie te ondernemen, ook als je niet alle informatie hebt.
  • Organisatiesensitiviteit
    i
    Organisatiesensitiviteit betekent dat je begrijpt hoe jouw acties invloed kunnen hebben op de organisatie.
  • Zelfsturing (zelfmanagement)
    i
    Zelfsturing of zelfmanagement betekent dat je je eigen richting bepaalt en realiseert, zowel binnen als buiten de organisatie. Je houdt rekening met je sterke en zwakke punten, interesses, waarden en ambities. Je neemt verantwoordelijkheid voor je eigen groei en ontwikkeling en onderneemt actieve stappen om je doelen te bereiken.

Praktijkcoaching

Wij bieden praktijkcoaching aan, om na een training of opleiding de kennis en vaardigheden nog beter toe te passen in je werk. Terug in het werkveld gaan dingen soms toch anders dan verwacht. Met een coach breng je samen de geleerde lessen in de praktijk. Lees hier meer over praktijkcoaching.

Andere trainingen en opleidingen

Werk je niet in de retail maar wil je wel meer weten over personeelsbeleid? Wie weet is de 3-daagse training Opzetten Praktisch personeelsmanagement dan iets voor jou.

Denk je na het volgen van deze training: “Het HR-vak spreekt mij eigenlijk wel aan. Daar wil ik meer over weten!”. Kijk dan zeker naar de opleiding met diploma Human Resource Management A. Tijdens deze 8-daagse opleiding wordt een stevige basis gelegd om als HR-medewerker aan de slag te gaan.

 

 

Programma

De training bestaat uit twee trainingsdagen. Tussen de dagen zit een week, zodat je het geleerde kunt toepassen in je werk. De onderwerpen die aan bod komen zijn van toegevoegde waarde voor personeelszaken in jouw winkel. Deze training is volledig op maat te maken. Heb je specifieke onderwerpen die je in de training aan bod wilt laten komen? Overleg met onze studieadviseur over de mogelijkheden via 0172 – 42 34 56.

Personeel aantrekken en behouden

  • Werving en selectie
    • Passende tekst schrijven om het juiste personeel te werven
    • Opstellen van een functieomschrijving
    • Effectief sollicitatiegesprekken voeren
  • Inwerken van medewerkers (onboarding)
  • Contractuele zaken goed vastleggen

Ontwikkelen, presteren, evalueren en bijsturen

  • Hoe kun je medewerkers binden en boeien?
    • Motiveren en ontwikkelen
    • Het beste uit medewerkers naar boven halen
    • Functioneringsgesprekken voeren
  • De beoordelingscyclus
    • Beoordelingsgesprekken die motiveren
    • Lastige situaties en gesprekken oefenen
  • Medewerkers die niet goed functioneren
    • Belang van duidelijke gedragsregels
    • Medewerkers motiveren voor veranderingen

Vitaal aan het werk

  • Vitaal werken met elkaar
  • Begeleiding van zieke medewerkers
    • Verzuimbegeleiding die werkt

De training heeft op dit moment (nog) geen trainingsdata. Houd onze website in de gaten voor actuele data of neem contact op met één van onze studieadviseurs via studieadvies@imkopleidingen.nl of 0172 - 42 34 56.

Deze training is alleen beschikbaar als maatwerktraining. Klik hier voor meer informatie.

Wil je van gedachten wisselen over de ontwikkeling van teams of de koers van jullie organisatie? Neem gerust contact op voor een oriënterend gesprek.  Bel 0172 – 42 34 56 of mail naar studieadvies@IMKopleidingen.nl

Onze aanpak

Al onze trainingen zijn praktijkgericht. Tijdens de training is er daarom veel interactie met de trainer en de andere deelnemers. Met behulp van groepsdiscussies en rollenspellen worden dagelijkse werksituaties nagebootst. Daarbij kun je zelf situaties inbrengen.

Leren doe je niet alleen tijdens de training, maar vooral tijdens je werk. Na aanmelding kun je direct in onze online leeromgeving aan de dag met voorbereidingsopdrachten. Na de training heb je nog een jaar lang toegang tot deze leeromgeving en kun je de trainer om advies vragen.

Wie mijn trainer?

De trainer is specialist in P&O en heeft zelf jarenlange ervaring in het aansturen van teams en personeelsbeheer.

Ongelimiteerd herhalen

Tijdens een training doe je veel nieuwe kennis, indrukken en ideeën op. Soms ben je zo gericht op een bepaald onderwerp van de training dat je andere inzichten laat liggen. Daarom mag je onze trainingen altijd nog eens overdoen. Je betaalt dan slechts een kleine bijdrage. Hier lees je meer informatie over herhalen.

Maatwerk

We kunnen al onze trainingen op maat maken. We gebruiken dan voorbeelden uit jullie werkpraktijk en bespreken de uitdagingen die voor jullie organisatie van belang zijn. Onze incompany maatwerktrainingen worden op de eigen locatie gegeven door een van onze ervaren trainers. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.