Inleiding Diefstalpreventie en omgaan met mondige klanten
Niet iedereen blijft altijd netjes en beleefd. Sommige klanten zijn wat mondiger dan anderen. Dit kan leiden tot ongewenst gedrag, wat niet bevorderlijk is voor de sfeer in de winkel. Ook oplichting of diefstal brengt behoorlijk wat spanning met zich mee. Tenminste, als je niet weet hoe je er mee om moet gaan.
Negatief gedrag kan grotendeels voorkomen worden door concrete maatregelen in jouw professionele klantcontact. Dat komt de veiligheid van klanten en medewerkers ten goede. Bovendien verkleint het de kans op diefstal, waardoor je direct geld bespaart. Benieuwd hoe? Je leert het tijdens de training Diefstalpreventie en omgaan met mondige klanten.
Voor wie is deze training?
Deze training is voor iedereen die klantcontact in een winkel heeft. Krijg je wel eens te maken met diefstal of oplichting? Of met klanten die mondig, intimiderend of zelfs agressief gedrag vertonen? Tijdens de training Diefstalpreventie en omgaan met mondige klanten leer je hoe je dit gedrag kunt herkennen en de-escaleren. Maar ook wat je het beste kunt doen als het al te laat is.
Wat ontwikkel ik? Na het volgen van deze training:
- Weet je wat ongewenst klantgedrag met je doet en wat je er tegen kunt doen.
- Kun je de verschillende soorten negatief gedrag onderscheiden.
- Weet je welke van je lichamelijke en emotionele reacties afwijkend zijn en jou alert maken of intimideren.
- Weet je jouw eigen veiligheid zo goed mogelijk te garanderen.
- Weet je hoe je winkeldiefstal en oplichterij kunt herkennen en terugdringen.
- Ben je je bewust van de invloed die jouw gedrag heeft tijdens een lastige situatie.
- Weet je hoe je doeltreffend jouw grens aangeeft bij assertieve klanten.
- Bezit je de vaardigheden voor het omzetten van negatief naar samenwerkend gedrag.
Jezelf verder ontwikkelen?
Benieuwd hoe je jezelf nog verder kunt ontwikkelen? Speciaal voor medewerkers in de retail hebben we verschillende trainingen ontwikkeld. Zijn de training Praktisch P&O voor de winkelmanager, de training Medewerker klantcontact center, de training Verkoopmedewerker of de training Commercieel aansturen van je team interessant voor jou of je collega’s?
Om nóg steviger in je schoenen te staan op de winkelvloer, raden we ook de training Persoonlijke effectiviteit aan. Tijdens deze training krijg je meer inzicht in je eigen gedrag, zwakke punten en kwaliteiten. Daarbij leer je jouw sterke kanten effectief inzetten en leer je voor je mening op te komen.
Programma
De training bestaat uit twee trainingsdagen. Onderstaande onderwerpen komen aan bod.
Dag 1: Omgaan met mondige klanten
- Wat verstaan we onder mondige klanten, grensoverschrijdend klantgedrag en agressie?
- Onbewuste reactie op grensoverschrijdend klantgedrag
- Verschil tussen lichaam, denken, voelen en doen
- Voorkomen en de-escaleren van grensoverschrijdend klantgedrag
- Effectieve hantering van agressie oefenen
- Persoonlijke strategie oefenen aan de hand van eigen casus
- Beleving medewerker versus klant
- Melden van incidenten
Dag 2: Diefstalpreventie
- Wat verstaan we onder diefstal?
- Herkennen van ‘afwijkend koopgedrag’
- Preventief en volgens de wet optreden: confronteren en aanhouden
- Mijn veiligheid (en die van collega’s) voorop
- Randvoorwaarden: overleg politie, in beslag nemen, tassencontrole, stress en nazorg
- Oplichtingmethoden en controlemogelijkheden
- Opwerpen van drempels om oplichting te voorkomen
Op beide trainingsdagen is er volop ruimte voor voorbeelden en het oefenen van praktijksituaties. Voor, na en tussendoor ga je aan de slag met de opdrachten in onze online leeromgeving.
Klik op de startdatum om de vervolgdata en locatie te tonen.
Baan van Fectio 1
3981 HZ UTRECHT (BUNNIK)
Beursplein 37
3011 AA ROTTERDAM
Arcadialaan 6
1813 KN ALKMAAR
Tarieven
- Cursusprijs Open Cursus € 845.00 € 1022.45
- (Online) Lesmateriaal Open Cursus Programma € 80.00 € 96.80
- Locatiekosten Open Cursus Programma € 110.00 € 133.10
- Lunchkosten* - €40.00
- STAP-budget - €995.00
* De lunchkosten vallen buiten de vergoeding van de STAP-subsidie. Deze nemen wij voor onze rekening.
Gratis met STAP-budget
Het STAP-budget is een bedrag van €1.000 per persoon per jaar waarmee jij jezelf professioneel kunt ontwikkelen. De subsidie is voor vrijwel alle werkenden en werkzoekenden in Nederland. Daarmee kun je de training Diefstalpreventie en omgaan met mondige klanten geheel gratis volgen!
Studiebelasting
De training heeft een studiebelasting van 24 uren. Dit omvat de voorbereiding, het maken van opdrachten en het bijwonen van de training.
Niveau van de training
Een formeel diploma is geen vereiste voor deelname. Het werk- en denkniveau van deze training is mbo.
Twijfel je of je deze training kunt of wilt volgen, overleg dan gerust met onze studieadviseurs via 0172 - 42 34 56.
Onze aanpak
Al onze trainingen zijn praktisch ingericht. Er is daarom veel interactie met de trainer en de andere deelnemers. Met behulp van groepsdiscussies en rollenspellen worden werksituaties in de winkel zo goed mogelijk nagebootst. Als deelnemer kun je zelf situaties en voorbeelden aandragen.
Ook buiten de training zijn er volop mogelijkheden om te leren. Na aanmelding kun je direct in onze online leeromgeving aan de dag met voorbereidingsopdrachten. Na de training heb je hier nog een jaar lang toegang tot. Daar kun je de trainer ook naderhand nog om advies vragen.
Wie mijn trainer?
De trainer is specialist op het gebied van diefstalpreventie en het effectief omgaan met lastige/mondige klanten. De trainer heeft zelf jarenlange ervaring op de winkelvloer.
Ongelimiteerd herhalen
Ben je vooral benieuwd naar manieren om diefstal te herkennen en voorkomen? Grote kans dat je daar vooral op richt tijdens de training. Dan kan het zijn dat je andere waardevolle inzichten laat liggen. Als je je op een later moment ook in de andere onderwerpen wilt verdiepen, mag je de training altijd nog eens overdoen. Je betaalt dan slechts een kleine bijdrage. Hier lees je meer informatie over herhalen.
Ook incompany
Wil je deze training op maat laten maken? Dat kan! Met voorbeelden uit jouw organisatie maken we een incompany maatwerktraining voor jouw organisatie. De training wordt dan op een eigen locatie gegeven door een van onze ervaren trainers. Daarbij worden vraagstukken behandelt die voor jullie relevant zijn. Neem contact met ons op via de website of 0172 – 42 34 56 om de mogelijkheden te bespreken.