Inleiding cursus Effectief communiceren op de werkvloer
De vakkennis van je medewerkers is uitstekend, maar de communicatie kan beter. Hun non-verbale signalen en directe taalgebruik stuiten regelmatig op weerstand bij collega’s, leveranciers en klanten. In de praktijkgerichte cursus Effectief communiceren op de werkvloer krijgen ze inzicht in het effect van hun gedrag en oefenen ze met communicatieve vaardigheden. Sluit dit aan bij jouw leerwensen? Schrijf je direct in.
Voor wie is de cursus Effectief communiceren op de werkvloer?
De cursus Effectief communiceren op de werkvloer is speciaal ontwikkeld voor medewerkers die graag hun communicatieve vaardigheden willen verbeteren voor een betere communicatie op het werk. Je hebt een functie zoals techneut, helpdeskmedewerker, commerciële binnendienst, planner, administratief medewerker, kortom de cursus effectief communiceren is geschikt voor iedereen die de communicatie op het werk met klanten, collega’s en leveranciers wil verbeteren. Geef je leiding aan een team? Kijk dan bij onze leiderschapstrainingen.
Wat ontwikkel ik?
Door de cursus Effectief communiceren op de werkvloer krijg je meer inzicht in je eigen gedrag en dat van anderen. Je gaat aan de slag met sociale vaardigheden en leert effectiever communiceren en omgaan met anderen. Zo ontstaat er wederzijds begrip, ga je plezieriger samenwerken en behaal je betere resultaten. Je leert:
- Wat het effect is van jouw stijl van communiceren
- Actiever luisteren en de juiste vragen stellen
- Beter gebruik maken van je lichaamstaal
- Informatie op een duidelijke manier overbrengen
- Omgaan met kritiek, klachten en waardering
Competenties
Je versterkt deze competenties:
- GespreksvaardigheidiGespreksvaardigheid betekent in staat te zijn om gesprekken dusdanig te structureren en te sturen dat het gewenste resultaat op een effectieve wijze wordt bereikt.
- LuistereniLuisteren betekent het vermogen om actief en gericht verbale en non-verbale communicatie van anderen waar te nemen, en het begrijpen en interpreteren van de boodschap die wordt overgebracht.
- Confronteren (feedback geven)iConfronteren (feedback geven) betekent het vermogen om op een directe manier het gedrag van de ander ter sprake brengen, zodat deze bewust wordt van het effect daarvan op anderen.
- ZelfontwikkelingiZelfontwikkeling betekent het vermogen om inzicht over de eigen identiteit, waarden, sterke en zwakke kanten, ineresses en ambities te verwerven en op basis hiervan acties te ondernemen om zich verder te ontwikkelen.
Andere trainingen en opleidingen
Deze cursus kan uitstekend dienen als opstart voor de cursus Proactief en klantgericht bellen, Persoonlijke effectiviteit en Timemanagement. Wil je persoonlijk advies? Onze studieadviseurs staan graag voor je klaar via 0172 – 42 34 56.
Programma
Het communicatieproces
- Voorstelronde, korte eigen presentatie
- Het communicatieproces
- Inzicht in verschillende stijlen van communiceren
- Verbale en non-verbale communicatie
- Inzicht in eigen stijl van communiceren
Communicatievaardigheden
- Effectief taalgebruik
- Beeldend spreken
- De kracht van het positief denken
- Vragen stellen en doorvragen
- Inzicht in gespreksstructuren
- Gesprekstechnieken
- Samenvatten
- Actief luisteren
- Inzicht in gedrag door middel van de Q4 DISC gedragsanalyse
Weerstanden en emotie
- Omgaan met weerstanden en klachten
- Empathie
- Effectief omgaan met verwijten
- Kenmerken van gedrag
- Emotiereductie
- Rollenspelen, oefeningen en discussie
Sluit dit aan bij jouw leerwensen? Schrijf je dan direct in.
Inzicht in gedrag
Als onderdeel van de training maak je digitaal de Q4 DISC gedragsanalyse. Deze analyse geeft je op eenvoudige wijze inzicht in je eigen gedrag en dat van anderen.
Maak een STAP-vooraanmelding zonder risico
Het volgende aanmeldmoment voor het STAP-budget is op 3 juli 2023. Maak nu alvast jouw keuze. Bij ons hoef je niet deel te nemen als je het budget niet gekregen hebt. Je kunt het in de volgende periode nog een keer proberen of je in overleg met ons annuleer je de vooraanmelding. Daar doen wij niet moeilijk over.
Zorg wel dat je vóór 3 juli 2023 in bezit bent van een STAP-aanmeldbewijs. Dit bewijs heb je nodig om via het STAP-portaal jouw aanvraag in te dienen. Bij ons ontvang je dit document direct na jouw STAP-inschrijving.
Klik op de startdatum om de vervolgdata en locatie te tonen.
Barbizonlaan 25
2908 MB ROTTERDAM (CAPELLE AD IJSSEL)
Daltonlaan 100
3584 BJ UTRECHT
Lübeckplein 21
8017 JZ ZWOLLE
Trivium 72
4873 LP ETTEN-LEUR
Plein 25
3991 DL HOUTEN
Flight Forum 120
5657 DD EINDHOVEN
Lavendelheide 4
9202 PD DRACHTEN
Hoogoorddreef 5
1101 BA AMSTERDAM
Gertrudisboulevard 200
4615 MA BERGEN OP ZOOM
Daltonlaan 100
3584 BJ UTRECHT
Lübeckplein 21
8017 JZ ZWOLLE
Barbizonlaan 25
2908 MB ROTTERDAM (CAPELLE AD IJSSEL)
Tarieven
- Cursusprijs Open Cursus € 845.00 € 1022.45
- Locatiekosten Open Cursus Programma € 110.00 € 133.10
- (Online) Lesmateriaal Open Cursus Programma € 80.00 € 96.80
- Lunchkosten* - €40.00
- STAP-budget - €995.00
* De lunchkosten vallen buiten de vergoeding van de STAP-subsidie. Deze nemen wij voor onze rekening.
Betaling
De factuur wordt na inschrijving per e-mail verstuurd. Uiterlijk 30 dagen vóór aanvang van de training dient de factuur te zijn voldaan. Plaatsing voor de training geschiedt op volgorde van betaling. Lees hier de betalingsvoorwaarden.
Overige informatie
Studiebelasting
De cursus heeft een studiebelasting van 24 uren. Dit omvat de voorbereiding, het maken van opdrachten en het bijwonen van de cursus.
Niveau van de cursus
Een formeel diploma is geen vereiste voor deelname. Het werk- en denkniveau van deze cursus is mbo+.
Twijfel je of je deze cursus kunt of wilt volgen, overleg dan gerust met onze studieadviseurs via 0172 - 42 34 56.
Onze aanpak
Leren doe je volgens ons niet alleen in een leslokaal. Daarom ga je meteen na je inschrijving aan de slag met lesmateriaal en voorbereidingsopdrachten, via ons online leerplatform. De training zelf is bijzonder interactief. Zelfanalyses, oefeningen, discussies en ervaringsuitwisseling maken het leerproces persoonlijk en zeer praktijkgericht. Om de nieuwe inzichten en vaardigheden te borgen, kun je tot twaalf maanden na de start van de training contact onderhouden met de trainer en andere deelnemers.
Wie is mijn trainer?
De trainer is een specialist in communicatie die zelf veel praktijkervaring heeft, vooral in communicatieprocessen.