Inleiding cursus Effectief communiceren op de werkvloer
De vakkennis van je medewerkers is uitstekend, maar de communicatie kan beter. Hun non-verbale signalen en directe taalgebruik stuiten regelmatig op weerstand bij collega’s, leveranciers en klanten. In de praktijkgerichte cursus Effectief communiceren op de werkvloer krijgen ze inzicht in het effect van hun gedrag en oefenen ze met communicatieve vaardigheden. Sluit dit aan bij jouw leerwensen? Schrijf je direct in.
Voor wie is de cursus Effectief communiceren op de werkvloer?
De cursus Effectief communiceren op de werkvloer is speciaal ontwikkeld voor medewerkers die graag hun communicatieve vaardigheden willen verbeteren voor een betere communicatie op het werk. Je hebt een functie zoals techneut, helpdeskmedewerker, commerciële binnendienst, planner, administratief medewerker, kortom de cursus effectief communiceren is geschikt voor iedereen die de communicatie op het werk met klanten, collega’s en leveranciers wil verbeteren. Geef je leiding aan een team? Communicatie is ook een onderdeel in veel van onze leiderschapstrainingen.
Wat ontwikkel ik?
Door de cursus Effectief communiceren op de werkvloer krijg je meer inzicht in je eigen gedrag en dat van anderen. Je gaat aan de slag met sociale vaardigheden en leert effectiever communiceren en omgaan met anderen. Zo ontstaat er wederzijds begrip, ga je plezieriger samenwerken en behaal je betere resultaten. Je leert:
- Wat het effect is van jouw stijl van communiceren
- Actiever luisteren en de juiste vragen stellen
- Beter gebruik maken van je lichaamstaal
- Informatie op een duidelijke manier overbrengen
- Omgaan met kritiek, klachten en waardering
Competenties
Je versterkt deze competenties:
- GespreksvaardigheidiGespreksvaardigheid betekent dat je gesprekken goed kunt beginnen en sturen, zodat je je doel bereikt.
- LuistereniLuisteren betekent dat je goed let op wat anderen zeggen en hoe ze zich gedragen, zodat je begrijpt wat ze bedoelen.
- Confronteren (feedback geven)iConfronteren of feedback geven betekent dat je in staat bent om op een directe manier met iemand te praten over zijn of haar gedrag. Zo help je die persoon bewust te worden hoe zijn of haar gedrag anderen beïnvloedt.
- ZelfontwikkelingiZelfontwikkeling betekent dat je leert over jezelf, wat je belangrijk vindt, waar je goed en minder goed in bent, waar je interesses en ambities liggen. Je onderneemt acties om jezelf verder te ontwikkelen. Het is een proces waarin je bewust werkt aan je eigen groei en verbetering.
Praktijkcoaching
Wij bieden praktijkcoaching aan, om na een training of opleiding de kennis en vaardigheden nog beter toe te passen in je werk. Terug in het werkveld gaan dingen soms toch anders dan verwacht. Met een coach breng je samen de geleerde lessen in de praktijk. Lees hier meer over praktijkcoaching.
Andere trainingen en opleidingen
Deze cursus kan uitstekend dienen als opstart voor de cursus Proactief en klantgericht bellen, Persoonlijke effectiviteit en Timemanagement. Wil je persoonlijk advies? Onze studieadviseurs staan graag voor je klaar via 0172 – 42 34 56.
Programma
Het communicatieproces
- Voorstelronde, korte eigen presentatie
- Het communicatieproces
- Inzicht in verschillende stijlen van communiceren
- Verbale en non-verbale communicatie
- Inzicht in eigen stijl van communiceren
Communicatievaardigheden
- Effectief taalgebruik
- Beeldend spreken
- De kracht van het positief denken
- Vragen stellen en doorvragen
- Inzicht in gespreksstructuren
- Gesprekstechnieken
- Samenvatten
- Actief luisteren
- Inzicht in gedrag door middel van de Q4 DISC gedragsanalyse
Weerstanden en emotie
- Omgaan met weerstanden en klachten
- Empathie
- Effectief omgaan met verwijten
- Kenmerken van gedrag
- Emotiereductie
- Rollenspelen, oefeningen en discussie
Sluit dit aan bij jouw leerwensen? Schrijf je dan direct in.
Inzicht in gedrag
Als onderdeel van de training maak je digitaal de Q4 DISC gedragsanalyse. Deze analyse geeft je op eenvoudige wijze inzicht in je eigen gedrag en dat van anderen.
Klik op de startdatum om de vervolgdata en locatie te tonen.
Baan van Fectio 1
3981 HZ UTRECHT (BUNNIK)
Barbizonlaan 25
2908 MB ROTTERDAM (CAPELLE AD IJSSEL)
Hoogoorddreef 5
1101 BA AMSTERDAM
Tarieven
- Cursusprijs Open Cursus € 895.00 € 1082.95
- Locatiekosten Open Cursus Programma € 110.00 € 133.10
- (Online) Lesmateriaal Open Cursus Programma € 90.00 € 108.90
- STAP-budget - €1000.00
Betaling
De factuur wordt na inschrijving per e-mail verstuurd. Uiterlijk 30 dagen vóór aanvang van de training dient de factuur te zijn voldaan. Plaatsing voor de training geschiedt op volgorde van betaling. Lees hier de betalingsvoorwaarden.
Overige informatie
Studiebelasting
De cursus heeft een studiebelasting van 24 uren. Dit omvat de voorbereiding, het maken van opdrachten en het bijwonen van de cursus.
Niveau van de cursus
Een formeel diploma is geen vereiste voor deelname. Het werk- en denkniveau van deze cursus is mbo+.
Twijfel je of je deze cursus kunt of wilt volgen, overleg dan gerust met onze studieadviseurs via 0172 - 42 34 56.
Onze aanpak
Leren doe je volgens ons niet alleen in een leslokaal. Daarom ga je meteen na je inschrijving aan de slag met lesmateriaal en voorbereidingsopdrachten, via ons online leerplatform. De training zelf is bijzonder interactief. Zelfanalyses, oefeningen, discussies en ervaringsuitwisseling maken het leerproces persoonlijk en zeer praktijkgericht. Om de nieuwe inzichten en vaardigheden te borgen, kun je tot twaalf maanden na de start van de training contact onderhouden met de trainer en andere deelnemers.
Wie is mijn trainer?
De trainer is een specialist in communicatie die zelf veel praktijkervaring heeft, vooral in communicatieprocessen.