Inleiding Agressietraining
Een klant of omstander die agressief of intimiderend gedrag vertoond; hoe ga je daar mee om? Vaak kun je door duidelijke communicatie de reactie en emotie van de klant redelijk bedaren door zelf rustig te blijven en empathisch om te gaan met de klant. Maar wat als het te laat is en de situatie reeds uit de hand is gelopen? Wil je leren hoe je effectief kunt omgaan met grensoverschrijdend (klant)gedrag? Volg dan onze agressietraining. Tijdens deze training leer je hoe jij agressie kunt omzetten naar respect en samenwerking.
Voor wie is de agressietraining?
Steeds meer mensen geven aan dat zij met agressie te maken krijgen in hun werk. Niet alleen waar je het (helaas) misschien wel verwacht, zoals in de horeca of in het verkeer, maar bijvoorbeeld ook in de zorg, de installatietechniek en in andere werkgebieden waar klantcontact plaatsvindt. De lontjes lijken korter te worden. Hoe dat komt, kunnen we alleen maar naar gissen. Maar zeker is dat iedereen een veilige werkomgeving mag verwachten.
Krijg jij op het werk ook te maken met klanten die intimiderend of in sommige gevallen zelfs agressief gedrag vertonen? Dan is deze training voor jou. Je leert hoe je agressief gedrag kunt herkennen, voorkomen en de-escaleren, maar ook hoe je ermee omgaat wanneer het al te laat is.
Wij bieden deze training ook incompany aan. Op die manier heeft het volledige team baat bij de inzichten die tijdens de agressietraining worden opgedaan.
Wat ontwikkel ik?
Na het volgen van de agressietraining:
- ben je je bewust van je persoonlijke strategie;
- ben je bewust wat agressie met je doet;
- weet je welke lichamelijke of emotionele reactie jou intimideert;
- kan je de verschillende soorten negatief gedrag onderscheiden;
- heb je getraind met verschillende reactiestijlen;
- ben je je bewust van de invloed die je eigen gedrag heeft tijdens een lastige situatie;
- weet je hoe je doeltreffend jouw grens kunt stellen;
- heb je getraind met het omzetten van negatief gedrag naar samenwerkend gedrag.
Competenties
Je versterkt deze competenties:
- LuistereniLuisteren betekent dat je goed let op wat anderen zeggen en hoe ze zich gedragen, zodat je begrijpt wat ze bedoelen.
- AssertiviteitiAssertiviteit betekent dat je goed kunt opkomen voor je eigen mening, behoeften of belangen op een vriendelijke en slimme manier, zonder anderen te kwetsen.
- Tact/sensitief gedragiTactvol of sensitief gedrag betekent dat je rekening houdt met de gevoelens en behoeften van anderen en respectvol en begripvol met hen omgaat. Je communiceert en handelt op een manier die de relatie bevordert en eventuele spanningen vermindert.
- StressbestendigheidiStressbestendigheid betekent dat je goed kunt blijven presteren onder druk. Bijvoorbeeld wanneer er haast is, wanneer je te maken hebt met veel of moeilijke taken, sociale druk, of wanneer er tegenslagen, teleurstellingen of crisissituaties zijn.
Programma
- Theorie: het begrip agressie
- Onbewuste reactie op agressie
- Verschil tussen lichaam, denken, voelen en doen
- Verschil tussen vormen van agressie
- Effectieve hantering van agressie oefenen
- Persoonlijke strategie oefenen aan de hand van eigen casus
- Beleving medewerker versus klant
- Melden van incidenten
Klik op de startdatum om de vervolgdata en locatie te tonen.
Baan van Fectio 1
3981 HZ UTRECHT (BUNNIK)
Tarieven
- Cursusprijs Open Cursus € 450.00 € 544.50
- (Online) Lesmateriaal Open Cursus Programma € 90.00 € 108.90
- Locatiekosten Open Cursus Programma € 55.00 € 66.55
- Lunchkosten* - €20.00
- STAP-budget - €575.00
* De lunchkosten vallen buiten de vergoeding van de STAP-subsidie. Deze nemen wij voor onze rekening.
Overige informatie
Studiebelasting
De training heeft een studiebelasting van 10 uren. Dit omvat de voorbereiding, het maken van opdrachten en het bijwonen van de training.
Niveau van de training
Een formeel diploma is geen vereiste voor deelname. Het werk- en denkniveau van deze training is mbo+.
Twijfel je of je deze training kunt of wilt volgen, overleg dan gerust met onze studieadviseurs via 0172 - 42 34 56.
Onze aanpak
Om zoveel mogelijk te leren tijdens deze 1-daagse training is belangrijk dat je de training goed voorbereidt. Dit doe je in de online leeromgeving aan de hand van video’s, praktische oefeningen en het doorlezen van theorie. Ook vragen we je om een intakeformulier in te vullen zodat de trainer weet wat jouw persoonlijke leerdoelen en vragen zijn. Deze kunnen dan behandeld worden tijdens de training. Na de training staan er nog extra oefeningen voor je klaar om verder aan de slag te gaan met wat je geleerd hebt.
Na afloop kun je via de online leeromgeving een jaar in contact blijven met de trainer om aanvullende vragen te stellen.
Certificaat
Iedereen die actief de agressietraining volgt, ontvangt een certificaat van deelname.
Wie is mijn trainer
Al onze trainers zijn specialisten binnen het vak. Daarnaast zijn ze in staat om hun kennis te vertalen naar een interessante training voor jullie. Door de praktijkgerichte aanpak van de trainer is deze training gegarandeerd een succes!