Inleiding training Klantgericht werken en doen

Klantgedreven medewerkers denken proactief mee met de klant, anticiperen op latente behoeften en zoeken ongevraagd naar alternatieven om de dienstverlening te optimaliseren. Door deze training zien medewerkers hoe leuk en belangrijk het is om klantgericht te zijn en leren ze dit toe te passen in hun werk.

Voor wie is de training Klantgericht werken en doen?

Deze training is bedoeld voor alle medewerkers die te maken hebben met klanten, maar die zich niet direct met de verkoop bezighouden. Bijvoorbeeld medewerkers van de binnendienst, balie, secretariaat, administratie, facilitair, magazijn, chauffeurs en monteurs.

Wat ontwikkel ik?

Je krijgt inzicht in het belang en het plezier van service en klanttevredenheid. Je gaat aan de slag met denken en handelen vanuit het perspectief van de klant en je leert anticiperen op hun behoeften. “De uitdaging is niet dat je vriendelijk naar klanten kijkt, maar dat klanten vriendelijk naar jou kijken, omdat ze zo van de goede service hebben genoten.” (Uit: Kruip in de huid van de klant, Jonathan Kitching).

Competenties

Je versterkt deze competenties:

  • Klantgerichtheid
    i
    Klantgerichtheid betekent dat je ervoor zorgt dat klanten of collega's binnen de organisatie tevreden. Je doet je best om ze goed van dienst te zijn.
  • Gespreksvaardigheid
    i
    Gespreksvaardigheid betekent dat je gesprekken goed kunt beginnen en sturen, zodat je je doel bereikt.
  • Luisteren
    i
    Luisteren betekent dat je goed let op wat anderen zeggen en hoe ze zich gedragen, zodat je begrijpt wat ze bedoelen.
  • Tact/sensitief gedrag
    i
    Tactvol of sensitief gedrag betekent dat je rekening houdt met de gevoelens en behoeften van anderen en respectvol en begripvol met hen omgaat. Je communiceert en handelt op een manier die de relatie bevordert en eventuele spanningen vermindert.
  • Zelfkennis
    i
    Zelfkennis betekent dat je weet wie je bent, wat je belangrijk vindt, waar je goed en minder goed in bent, wat je sterke punten zijn en waar je interesses en ambities liggen. Je begrijpt jezelf en kunt bewuste keuzes maken, jezelf verder ontwikkelen en effectief handelen op basis van je eigen mogelijkheden en behoeften.

Praktijkcoaching

Wij bieden praktijkcoaching aan, om na een training of opleiding de kennis en vaardigheden nog beter toe te passen in je werk. Terug in het werkveld gaan dingen soms toch anders dan verwacht. Met een coach breng je samen de geleerde lessen in de praktijk. Lees hier meer over praktijkcoaching.

Overige informatie

Wil jij van gedachten wisselen over de ontwikkeling van teams of de koers van jouw organisatie? Neem gerust contact op voor een oriënterend gesprek.  Bel 0172 – 42 34 56 of mail naar studieadvies@IMKopleidingen.nl.

Programma

  • Beeldvorming in de organisatie over klanten
  • Klantgerichte attitude
  • Verbale en non-verbale communicatie
  • Inzetten van vakdeskundigheid
  • Inleven in belevingswereld en behoeften van de klant
  • Omgaan met klachten, emoties en gevoeligheden
  • Wat gaan we nu in de praktijk anders doen?

 

De training heeft op dit moment (nog) geen trainingsdata. Houd onze website in de gaten voor actuele data of neem contact op met één van onze studieadviseurs via studieadvies@imkopleidingen.nl of 0172 - 42 34 56.

Wil je van gedachte wisselen of deze training past bij de ontwikkelbehoefte van jullie organisatie? En wil je weten wat de kosten hiervoor zijn? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze studieadviseurs voor een oriënterend gesprek. Bel 0172 – 42 34 56 of mail naar studieadvies@imkopleidingen.nl.

 

Onze aanpak

Leren doe je volgens ons niet alleen in een leslokaal. Daarom ga je na jouw inschrijving meteen online aan de slag met voorbereidingsopdrachten. De training zelf is interactief en je leerproces persoonlijk en praktijkgericht. Om het geleerde te borgen, kun je tot twaalf maanden na de start van de training contact onderhouden met de trainer en de andere deelnemers.