Inleiding Beoordelings- en functioneringsgesprekken
Lopen jouw medewerkers met klamme handjes het jaarlijkse functioneringsgesprek binnen? Dat is niet meer van deze tijd. Het doel van beoordelingsgesprekken is tegenwoordig vooral om in contact te blijven. Niet één keer per jaar, maar continu. Zo wordt beoordeling een onderdeel van een grote cyclus.
Een beoordelingsgesprek is geen eenrichtingsverkeer meer, maar gaat om feedback geven én ontvangen. Een goed gesprek om de ontwikkeling te volgen en bij te sturen waar nodig. Zo weten leidinggevenden altijd wat er speelt en blijven medewerkers zo lang mogelijk gelukkig, effectief en betrokken bij de organisatie.
Tijdens deze training ontwikkel je de vaardigheden om dit soort gesprekken gestructureerd te voeren en effectief aan te pakken.
Voor wie is de training Beoordelings- en functioneringsgesprekken?
Deze training is bedoeld voor leidinggevenden die de ontwikkeling van hun medewerkers willen monitoren en bijsturen. Daarbij staan de behoeften en kwaliteiten van medewerkers centraal.
Wat ontwikkel ik?
Beoordelings- en functioneringsgesprekken zijn een belangrijk onderdeel van het personeelsmanagement. Na het volgen van deze training ben je in staat:
- op de bedrijfssituatie afgestemde aanpak van beoordelen en functioneringsgesprekken te hanteren;
- het doel van het functionerings- en beoordelingsgesprekken aan je medewerkers uit te leggen;
- agenda en onderwerpen aan te geven;
- gespreksvaardigheden toe te passen voor maximale effectiviteit;
- gemaakte afspraken helder te formuleren en vast te leggen.
Competenties
Je versterkt deze competenties:
- GespreksvaardigheidiGespreksvaardigheid betekent dat je gesprekken goed kunt beginnen en sturen, zodat je je doel bereikt.
- LuistereniLuisteren betekent dat je goed let op wat anderen zeggen en hoe ze zich gedragen, zodat je begrijpt wat ze bedoelen.
- OordeelsvormingiOordeelsvorming betekent dat je goed kunt bepalen wat de beste keuzes of beslissingen zijn op basis van informatie die je hebt.
- Confronteren (feedback geven)iConfronteren of feedback geven betekent dat je in staat bent om op een directe manier met iemand te praten over zijn of haar gedrag. Zo help je die persoon bewust te worden hoe zijn of haar gedrag anderen beïnvloedt.
Praktijkcoaching
Wij bieden praktijkcoaching aan, om na een training of opleiding de kennis en vaardigheden nog beter toe te passen in je werk. Terug in het werkveld gaan dingen soms toch anders dan verwacht. Met een coach breng je samen de geleerde lessen in de praktijk. Lees hier meer over praktijkcoaching.
Programma
- De beoordelingscyclus-gesprekken als onderdeel van een continu proces
- Doel en aanpak
- Vaststellen beoordelingscriteria en -normen
- Beoordelingen maken
- Competenties en bedrijfsdoelen voor het functioneringsgesprek
- Gesprekstechnieken: valkuilen en lastige gesprekken
- Omgaan met reacties van uw medewerkers
- Afspraken maken
- Inzicht in gedrag door middel van Q4 DISC gedragsanalyse
Sluit dit aan bij jouw leerwensen? Schrijf je dan direct in.
Inzicht in gedrag
Als onderdeel van de training maak je digitaal de Q4 DISC gedragsanalyse. Deze analyse geeft jou op eenvoudige wijze inzicht in je eigen gedrag en dat van anderen.
Klik op de startdatum om de vervolgdata en locatie te tonen.
Daltonlaan 100
3584 BJ UTRECHT
Tarieven
- Cursusprijs Open Cursus € 895.00 € 1082.95
- (Online) Lesmateriaal Open Cursus Programma € 90.00 € 108.90
- Locatiekosten Open Cursus Programma € 110.00 € 133.10
- STAP-budget - €1000.00
Betaling
De factuur wordt na inschrijving per e-mail verstuurd. Uiterlijk 30 dagen vóór aanvang van de training dient de factuur te zijn voldaan. Plaatsing voor de training geschiedt op volgorde van betaling. Lees hier de betalingsvoorwaarden.
Overige informatie
Studiebelasting
De training heeft een studiebelasting van 24 uren. Dit omvat de voorbereiding, het maken van opdrachten en het bijwonen van de training.
Niveau van de training
Een formeel diploma is geen vereiste voor deelname. Het werk- en denkniveau van deze training is mbo+.
Twijfel je of je deze training kunt of wilt volgen, overleg dan gerust met onze studieadviseurs via 0172 - 42 34 56.
Onze aanpak
Bij IMK Opleidingen begint het leren al direct na de inschrijving. Wij bieden je een breed leerconcept, waarvan de training de kern vormt. Via ons online leerplatform kun je vooraf aan de slag met een digitale preview van het lesmateriaal en een voorbereidingsopdracht. De training zelf is bijzonder interactief. Zelfanalyses, oefeningen, discussies en ervaringsuitwisseling maken het leerproces persoonlijk en zeer praktijkgericht. Tussentijds en na afloop heb je via Leren Online contact met je medecursisten. Tot zes weken na de training kun je bovendien gebruik maken van e-coaching met jouw trainer, als je hulp wenst bij het toepassen in de werksituatie.
Wie is mijn trainer?
Deze training staat onder leiding van een praktijkgerichte HRM-professional die brede kennis van en ervaring met eigentijdse communicatie- en gesprekstechnieken heeft.
Leren doe je niet alleen in een leslokaal
Een opleiding of training staat bij IMK Opleidingen niet op zichzelf. Met de IMK Leerweg halen jouw medewerkers zoveel mogelijk uit hun training en blijft het effect zichtbaar. Vanaf het moment dat ze zijn aangemeld tot een jaar na de laatste lesdag worden ze geprikkeld en geïnspireerd om zichzelf verder te ontwikkelen. Gedragsverandering heeft tijd nodig om te verankeren en de IMK Leerweg faciliteert dat. Trainer Christine legt het hieronder uit.