De beste opleidingen en trainingen voor doorgegroeide vakmensen
Volg ons op Facebook Volg ons op LinkedIn Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Hoe voorkom je een aap op je schouder?

“Laat mij het maar even doen.”
“Ik los het wel op.”
“Ik zoek het wel voor je uit.”
 
Hoe vaak hoor je leidinggevenden dit zeggen? Om er vervolgens achter te komen dat ze wel erg veel op hun bordje hebben liggen? Hoe vaak zeg jíj dit als diezelfde leidinggevenden aan je bureau staan met een vraag of een probleem?

Het lijkt soms makkelijker om iets van een ander over te nemen, omdat uitleggen meer tijd en moeite kost. Het gevolg is dat je allerlei werk doet voor anderen en je eigen werk blijft liggen. En dat de ander niet leert om zelf aan de slag te gaan met een vraag of een probleem.
Aapmanagement - paniek - IMK Opleidingen

Aapmanagement: wat is het?

Het overnemen van een probleem van een ander noemen we ook wel ‘aapmanagement’. Aapmanagement gaat over de vraag: van wie is deze aap eigenlijk? Die term heeft zijn oorsprong in Amerika, waar een probleem ook wel een monkey wordt genoemd. Een Amerikaans spreekwoord is ‘who owns the monkey’ (wie heeft hier een probleem)? Van hieruit is de term Aapmanagement ontstaan.

Hoe voorkom je een aap op je schouder?

Met onderstaande 7 stappen voorkom je aapmanagement:

  1. Een antenne creëren voor problemen die op je afkomen.
  2. Bij elk probleem je eerst afvragen: who owns the monkey? En vooral: kan de ander dit zelf oplossen?
  3. Aan de ander vragen of hij zelf al over een oplossing heeft nagedacht.
  4. Als dit niet het geval is, hem vragen dit te doen en later terug te komen.
  5. Als dit wel het geval is, de oplossing goed doorspreken en eventueel hier en daar bijstellen.
  6. Je vertrouwen uitspreken en de ander veel succes wensen bij het aanpakken van dit probleem.
  7. Later vragen hoe het is afgelopen en complimenteren.

Aapmanagement - IMK Opleidingen

Nee zeggen, hoe doe je dat?

Nee zeggen is voor veel mensen moeilijk. Ja zeggen is makkelijker, ja zeggen geeft een goed gevoel, ja zeggen voorkomt conflicten. De vraag is alleen: voor wíe is ja zeggen beter? Meestal voor de ander. Misschien ken je de uitdrukking wel: ja zeggen tegen een ander is nee zeggen tegen jezelf en nee zeggen tegen een ander is ja zeggen tegen jezelf.

In de whitepaper 6 belachelijk simpele manieren om ‘nee’ te zeggen staat een mooi voorbeeld: Kirsten wordt gevraagd om over te werken en voor ze het weet, heeft ze ja gezegd. Terwijl ze eigenlijk een afspraak met een vriendin heeft om eindelijk weer eens te gaan sporten. Een afspraak waar ze naar uitkeek. Ja zeggen tegen haar leidinggevende is in dit geval duidelijk nee zeggen tegen haarzelf (en haar vriendin).

Weten wat voor jou belangrijk is en waar je grenzen liggen, helpt bij het nee zeggen.

Andere manieren om nee te zeggen zijn:

– Ja, én…
Door ‘Ja, en…’ te antwoorden op een verzoek creëer je zelf de ruimte om invloed uit te oefenen op de situatie. 

 – Niet nu
Wanneer iemand iets voorstelt wat je wel zou willen, maar het op dat moment gewoon even niet uitkomt. 

Vind je het moeilijk om nee te zeggen en heb je de neiging om anderen te helpen door dingen over te nemen? Download dan direct onze gratis whitepaper 6 belachelijk simpele manieren om ‘nee’ te zeggen voor nog veel meer tips.

 



Anderen lazen ook: