25 juni 2024

“Wat fijn dat je dat project uit jezelf hebt opgepakt, ik kan echt op je bouwen!” Dit is een vorm van positieve feedback geven waar de ontvanger een glimlach van op zijn gezicht krijgt. Grote kans dat hij vaker projecten zal oppakken. In dit artikel delen we nog veel meer voorbeelden van positieve feedback!

Wat is positieve feedback - IMK OpleidingenWat is positieve feedback?

Feedback betekent letterlijk ‘terugkoppeling’. Bij positieve feedback geef je een terugkoppeling door de positieve prestaties, eigenschappen of gedragingen van de ontvanger te benoemen. Dit kan ook in de vorm van een compliment. Bij negatieve feedback ligt de focus vooral op het veranderen van ineffectief of ongewenst gedrag.

Positieve feedback wordt onderschat

Bij het opvoeden en leren gebruiken we regelmatig positieve feedback. Denk maar terug aan de basisschool. Als je iets goed had gedaan kreeg je een krul of een sticker. Daarmee leerde je: als je iets goed doet, krijg je een beloning. Iedereen wil een beloning, dus ga je dat gedrag vaker laten zien. Helaas is dit in het werkende leven niet meer vanzelfsprekend. Want zeg eens eerlijk, hoe vaak krijg jij een sticker op je werk?

In Nederland werken we volgens het: ‘geen nieuws is goed nieuws-principe’. Je hoort het wel als iets beter kan, maar je hoort niets als het goed is. Het lijkt wel alsof we het idee hebben dat corrigerende feedback dé manier is om mensen te laten ontwikkelen. Dus focussen we vooral op wat niet goed gaat. Goed gedrag belonen door er iets over te zeggen is niet nodig denken we. Of toch wel?

Positieve feedback geven: het misverstand

Een positieve benadering werkt vaak motiverender dan kritiek of een corrigerende benadering. Ga maar eens na bij jezelf: als iemand jou het compliment geeft dat jij zorgvuldig te werk gaat, zul je (bewust of onbewust) vaker zorgvuldig werken. Je zult ook sneller een taak oppakken waarbij zorgvuldigheid belangrijk is. Want alles wat je aandacht geeft groeit!

Voordelen van positieve feedback

Positieve feedback heeft meerdere voordelen. We hebben er een paar voor je op een rij gezet.

  1.  Positieve feedback motiveert en geeft richting. Met positieve feedback geef je aan: ‘Je zit op de goede weg!’. En dit heeft tot effect dat de ander denkt: “ik doe het goed, dit ga ik meer doen, ik wil nog meer van die complimenten.”
  2.  Negatieve feedback landt beter. Hoe meer positieve feedback je geeft, hoe beter de negatieve feedback binnenkomt. Omdat je ook de positieve dingen benoemt (en daardoor aangeeft dat je de ander echt ziet) wordt het verbeterpunt serieuzer genomen en zal de ander er eerder iets mee doen.
  3.  De samenwerking verbetert. Positieve feedback geven is makkelijker dan negatieve feedback. Met positieve feedback is het leuk elkaar aan te spreken.  Als er meer positieve feedback wordt gegeven, verbetert de werksfeer. En het wordt ook makkelijker om elkaar aan te spreken op dingen die minder goed gaan.

Voorbeelden van positieve feedback

Wil je graag meer positieve feedback geven op je werk? Laat je inspireren door deze voorbeelden.

  1. ‘Knap hoe je je werkzaamheden altijd binnen de tijd af hebt. Zo lopen we nooit vertraging op.’
  2. ‘Ik waardeer het enorm dat je gisteren overgewerkt hebt. Door jou hebben we het rapport toch nog op tijd kunnen insturen.’
  3. ‘Wat een creatief idee. Zelf was ik daar nooit opgekomen.’
  4. ‘Knap hoe je met die negatieve feedback omging. Ik denk niet dat ik hetzelfde zou kunnen reageren.’
  5. ‘Je bent een aanwinst voor het team. Sinds jouw komst hebben we onze winst met 20% verhoogd!’
  6. ‘Fijn dat je me even wilde helpen. Door jou kan ik vandaag ook gewoon op tijd naar huis.’
  7. ‘Knap hoe je cijfers stabiel blijven, zelfs nu je net vader geworden bent. Zelf had ik daar veel moeite mee.’
  8. ‘Hoe blijf je toch zo kalm in stressvolle situaties? Dat vind ik echt bewonderenswaardig aan jou.’
  9. ‘Gaaf dat je zo’n goede relatie met je collega’s hebt. Als manager vind ik dat echt mooi om te zien.’
  10. ‘Ik hoorde van Nicole dat je haar supergoed ingewerkt hebt. Ze voelt zich helemaal thuis in ons team. Daar ben ik erg blij mee.’
  11. ‘Ik merk aan je manier van communiceren dat je onze klanten echt begrijpt. Dat vind ik geweldig om te zien.’
  12. ‘Te gek dat je altijd voor je collega’s klaarstaat. Je bent een echte teamplayer!’
  13. ‘Wat een goede presentatie! Iedereen hing aan je lippen.’
  14. ‘Knap dat je het zo geduldig en helder uitlegt aan de klant. Daar was hij echt mee geholpen.’
  15. ‘Fijn dat je wat eerder aanwezig kon zijn. Nu kunnen we het nog even rustig doornemen.’
  16. ‘Ik waardeer je extra inzet tijdens deze drukke periode. Zo garanderen we dat alle klanten op tijd hun pakketjes krijgen.’
  17. ‘Wat een geweldige omzet heb je gerealiseerd deze maand! Dit hadden we echt nodig.’
  18. ‘Fijn dat je zo secuur werkt. Dat laat zien hoe professioneel je bent.’
  19. ‘Supergoede tekst heb je geschreven. Ik moet echt zoeken om nog een verbeterpunt te vinden.’
  20. ‘Wat kun je toch goed met klanten overweg. Je enthousiasme is aanstekelijk!’
  21. ‘Goed bezig! Op dit resultaat mag je trots zijn.’
  22. ‘Dat is echt slim bedacht. Ik ga je vaker om hulp vragen!’
  23. ‘Zou je mij willen helpen met deze opdracht? Ik heb gemerkt dat jij hier heel goed in bent.’
  24. ‘Knap hoe je alles op tijd af krijgt. Zeker nu Marga op vakantie is en jij extra werk hebt.’
  25. ‘Wat heb je dat helder uitgelegd zojuist. Dat kan niet iedereen hoor.’
  26. ‘Wat een tijd en energie heb je hierin gestoken. En dat is te zien aan het resultaat. Goed gedaan!’
  27. ‘Je bent echt een topcollega. Fijn dat je altijd bereid bent om me te helpen.’
  28. ‘Knap hoe je met feedback omgaat. Ik merk dat je er meteen mee aan de slag gegaan bent.’
  29. ‘Je weet mensen altijd meteen op hun gemak te stellen. Dat is echt een fijne eigenschap van je.’
  30. ‘Als collega’s hulp nodig hebben, komen ze altijd naar jou toe. Je bent echt een belangrijk teamlid.’

Nog meer voorbeelden? Bekijk hier 60 voorbeelden van complimenten op de werkvloer.

Stappenplan positieve feedback geven

Wil je dat je positieve feedback nóg meer impact heeft? Volg dan de volgende stappen:

  1. Benoem specifiek het gedrag of de prestatie.
  2. Voeg toe wat het gevolg hiervan was.
  3. Vervolg met het gevoel daarbij.
  4. Sluit af met hoe je het graag wil zien in de toekomst.

Voorbeeld: “Ik zag dat je alvast de gegevens voor me had klaargelegd (specifiek gedrag). Dit scheelt mij enorm veel tijd om ze zelf op te zoeken (gevolg). Daar word ik zo blij van! (gevoel). Wil je dat in het vervolg vaker doen? (gewenst)”

Tips voor een optimaal effect

Als je wilt dat de positieve feedback een optimaal effect heeft, houd dan rekening met de volgende tips.

  • Maak een keuze. Geef positieve óf negatieve feedback. Niet allebei. Anders is het vooral verwarrend.
  • De 80/20 regel.  Negatieve feedback onthouden mensen beter en langer, geef daarom 80% positieve feedback en 20% negatieve feedback voor een goede balans.
  • Geef de positieve feedback direct, op het moment zelf. Je hoeft er niet een speciaal moment voor te kiezen.
  • Wees eerlijk en oprecht. Zeg geen dingen die je niet meent om maar positieve feedback te geven.
  • Wees specifiek. Verduidelijk de positieve feedback met een voorbeeld van een situatie.
  • Gebruik maatwerk. Ieder persoon is anders en heeft ook andere kwaliteiten.
  • Geef veel en vaak positieve feedback. Maak gebruik van de kracht van herhaling!

Luister ook onze podcast “Eerste hulp bij feedback geven” waarin onze trainer Jan-Willem Pleijsier nog meer praktische tips geeft over feedback geven.

Positieve feedback leren geven

Je weet nu wat het geven van positieve feedback oplevert en waar je op kunt letten. Begin daarom vandaag nog met meer positieve feedback geven!

Wil je nog meer weten over positieve feedback, maar ook hoe je op een goede manier iemand aanspreekt op zijn gedrag? Dan is de training Feedback geven interessant voor jou. Wil je jouw algehele communicatie verbeteren? Dan past de cursus Effectief communiceren op de werkvloer beter bij jou. Kijk gerust op de website of neem contact op met een van onze studieadviseurs via 0172 – 42 34 56 of advies@imkopleidingen.nl

Ontdek hoe je feedback met succes en plezier geeft én ontvangt.

Bekijk training
Compliment geven - IMK Opleidingen

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen een compliment en positieve feedback?

Een compliment is ook positieve feedback. Je koppelt terug wat je van de prestaties van de ander vindt. Het verschil zit hem in de vorm. Een compliment kan kort en krachtig zijn. Bij positieve feedback geef je een uitgebreidere terugkoppeling waarbij je specifiek het gedrag, het gevolg en je gevoel benoemt. Daarbij geef je de ander de mogelijkheid te reageren.

Wat is positieve feedback?

Bij positieve feedback wordt er een terugkoppeling gegeven door de positieve prestaties, eigenschappen of gedragingen van de ontvanger te benoemen. Dit gebeurt zo specifiek mogelijk, waarbij de feedbackgever ook het gevolg en zijn eigen gevoel aangeeft.

Waarom geef je positieve feedback?

Met positieve feedback geef je richting aan gedrag. Door positieve feedback te geven laat je de ander weten dat hij op de goede weg zit. Het effect is dat de ander het benoemde gedrag meer zal laten zien, want als hij het laat zien krijgt hij meer positieve aandacht.