Wil je de samenwerking met collega’s verbeteren? Goed idee, want effectief samenwerken in een team is essentieel voor goede resultaten én werkplezier. In dit artikel delen we praktische tips waar je direct mee aan de slag kunt.
Inhoud
Waarom is goed samenwerken zo belangrijk?
Een goede samenwerking draait niet alleen om productiviteit, maar ook om vertrouwen, communicatie en onderlinge relaties.
Wanneer collega’s prettig samenwerken, leidt dat tot:
- Hogere productiviteit én betere kwaliteit
- Een fijne werksfeer en sterkere onderlinge band
- Minder stress en lager ziekteverzuim
- Meer innovatie en creativiteit
- Meer werkplezier en minder verloop
Redenen genoeg om de samenwerking met collega’s serieus te nemen. Maar hoe pak je dat aan?
Basis van effectief samenwerken in een team
Binnen een effectief team werken collega’s prettig samen en worden er goede resultaten behaald. Teamleden zijn samen verantwoordelijk en kunnen (zo goed als) zelfstandig werken.
Alle teamleden weten:
- wat moet er gebeuren (doelen),
- wie gaat dat doen (taakverdeling)
- wanneer moet het af zijn (deadlines)
- hoe gaat dat gebeuren (procedures en werkafspraken)
- en waarom (visie en missie)
Zijn er verschillen in opvattingen over de uitgangspunten van het werk, de doelen of over de manier waarop taken uitgevoerd moeten worden? Dan kan dat de onderlinge verhoudingen negatief beïnvloeden. Het loopt dan niet lekker.
Tips voor een effectieve samenwerking in een team
Kan de samenwerking binnen jouw team wel wat verbeteren? Kijk dan eens naar onderstaande tips.
1. Begin met heldere communicatie
Onduidelijke communicatie is een grote irritatiefactor bij de samenwerking met collega’s. Stel, je collega vraagt je om een taak uit te voeren. Jij gaat aan de slag, voert de taak uit en hoort na afronding ‘Maar ik bedoelde eigenlijk…’. Héél irritant. Daarom is duidelijke communicatie zo belangrijk.
Lees ook: 12 tips om de communicatie in teams te verbeteren
2. Formuleer een gezamenlijk doel
Een helder doel is de basis van elke effectieve samenwerking. Naar welk doel werk je als team toe? Ieder teamlid moet de doelen kennen, begrijpen en (niet onbelangrijk): ze ook accepteren. Als dat niet het geval is, zul je merken dat iedereen zijn eigen doelen nastreeft. Daardoor neemt de effectiviteit van het team als geheel snel af.
3. Deel doelen op in taken
Hoe ga je jullie teamdoelen bereiken? Maak doelen kleiner door ze op te delen in uitvoerbare taken en ze te verdelen onder de teamleden. Voor elk teamlid moet duidelijk zijn wat zijn verantwoordelijkheid binnen het team is, maar ook wat die van de andere teamleden zijn.
4. Maak afspraken over de uitvoering
Maak afspraken over hoe taken uitgevoerd moeten wachten. Deel voorbeelden van hoe bepaalde documenten moeten worden uitgewerkt en kies één communicatietool waarin alle teamleden werken en/of communiceren.
5. Samenstelling met aanvullende competenties
Een effectieve samenwerking begint eigenlijk al bij de teamsamenstelling. Teamleden die allemaal hetzelfde kunnen, zullen elkaar niet versterken. Juist wanneer collega’s met verschillende vaardigheden aan één gezamenlijk doel werken, kan het geheel groter worden dan de som der delen.
6. Duidelijke rolverdeling
Naast een takenpakket, bestaan er ook verschillende rollen binnen een team. De één richt zich bijvoorbeeld op de communicatie binnen het team, terwijl iemand anders de kwaliteit van de output controleert. In een effectief team worden de verschillende rollen ingevuld door mensen die daar de meeste affiniteit mee hebben.
7. Stel werkafspraken op
Door werkafspraken zwart-op-wit te zetten, weten alle teamleden wat de regels rondom de samenwerking zijn. Je kunt elkaar verantwoordelijk houden en eventueel aanspreken op gedrag. Voor online meetings kun je bijvoorbeeld afspreken dat iedereen op tijd is en zijn camera aan zet. Het grote voordeel van werkafspraken is dat iedereen weet waar hij zich aan te houden heeft.
8. Werk met vastomlijnde procedures
Een procedure is een vastgelegde manier waarop een bepaalde taak uitgevoerd dient te worden. Dit zorgt voor minder flexibiliteit, maar voor meer duidelijkheid. Een bepaalde taak wordt altijd op een bepaalde manier uitgevoerd, waardoor het resultaat voor elke teamlid voorspelbaar is.
9. Help elkaar waar mogelijk
Binnen een team heeft iedereen zijn of haar eigen taken. Maar collega’s hebben ook de taak om zich flexibel naar elkaar op te stellen. Neem taken over van collega’s die het even te druk hebben en je kunt de gunst de volgende keer terugverwachten. Een beetje collegialiteit helpt een team vooruit.
10. Complimenteer individueel, maar vier successen gezamenlijk
Een effectief team is een positief team. Geef elkaar een compliment als een teamlid iets goed gedaan heeft en maak er een gewoonte van om successen gezamenlijk met elkaar te vieren. Bijvoorbeeld een nieuw recordomzet vieren, de afronding van een succesvol projecten vieren, het jaar feestelijk afsluiten of gewoon een drankje op vrijdagmiddag omdat je samen weer een drukke werkweek tot een goed einde hebt gebracht.
11. Deel feedback met elkaar
Als zaken niet goed lopen, of als iemand zich niet aan de gemaakte afspraken houdt, moeten teamleden elkaar feedback kunnen geven. Teamwerk is immers een gedeelde verantwoordelijkheid. Een effectieve manier om dit te doen is door vaste feedbackmomenten in te plannen. Tussendoor kun je elkaar natuurlijk altijd voorzien van positieve feedback.
12. Blijf respectvol naar elkaar
Teamleden hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn. Sterker nog: door verschillende standpunten kun je van elkaar leren en groeien als team. Maar communicatie moet wel eerlijk en respectvol gebeuren. Niet achter iemands rug, maar opbouwend en positief.

Wil je de communicatie op je werk verbeteren? In deze whitepaper delen we praktische tips en tricks om direct mee aan de slag te gaan.
Download whitepaper
Leer beter samenwerken als team
In dit artikel hebben we een voorzet gegeven om de samenwerking binnen jouw team te verbeteren. Wil je alles leren over effectief samenwerken? Ontwikkel je vaardigheden tijdens één van onze trainingen. Alleen, of samen met collega’s.
- Cursus Effectief communiceren op de werkvloer – Versterk de samenwerking en behaal meer resultaten door impactvoller te communiceren op de werkvloer.
- Training Persoonlijke effectiviteit – Heb je moeite om je uit te spreken en voor jezelf op te komen binnen een team? Na deze training ga je met meer zelfvertrouwen en plezier aan het werk.
- Training Communicatie in en rond projecten – Voor alle medewerkers die projectmatig werken en hun communicatieve vaardigheden binnen het team willen verbeteren.
- Training De Effectieve Teamleider – Ontwikkel essentiële leiderschapsvaardigheden en ontwikkel je persoonlijk leiderschap. Speciaal voor teamleiders die teams aansturen binnen een kantooromgeving.
Ook interessant:
- Teamontwikkelingsplan opstellen in 5 stappen
- Tips voor een betere communicatie met collega’s
- Hoe ga jij om met conflicten op de werkvloer?
- Dit zijn de 15 eigenschappen van een fijne collega
- Een effectievere samenwerking met het teamdoelmatigheidsmodel
- Je collega aanspreken op gedrag, zo lukt dat wel!
- Hoe ga je om met cultuurverschillen op de werkvloer?
- Communicatief sterker worden met deze 10 oefeningen