5 april 2021

Spontaan persoonlijk contact. Dat is wat 80% van meer dan 100 leidinggevende het meest mist. Een team verbinden op afstand is lastig. Dit kwam naar voren uit een enquête tijdens ons webinar ‘Leidinggeven bij verandering in coronatijd’ door Bianca Brackenhoff

Grootste verandering voor leidinggevenden tijdens corona - IMK Opleidingen

Bron: Enquête tijdens Webinar leidinggeven aan verandering

Langslopen

Sinds de komst van Covid-19 is er veel veranderd (lees ook Help! Hoe geef ik leiding aan verandering?) Voor corona zag je jouw medewerkers op de werkvloer. Je liep even langs, keek om de hoek of knoopte tussen de bedrijven door een gesprekje aan. Met die kleine momenten kreeg je een goed beeld wat er speelde bij jouw medewerkers en had je het snel in de gaten als het even minder ging of als hij ergens in vast liep.

Thuiswerken 2 - IMK OpleidingenOp afstand

Veel medewerkers en leidinggevenden werken geheel of gedeeltelijk vanuit huis. En dit is niet voor iedereen even makkelijk. Je ziet niet alle medewerkers op de werkvloer. Je moet het nu hebben van de online meetings of de telefoontjes tussendoor. Iedereen zit op zijn eigen eiland en doet zijn werk. Je zou haast vergeten dat je onderdeel van een team bent. Je doet het samen, maar het samen gevoel is toch een stuk minder in je up achter je laptop.

15 tips voor verbinden op afstand

Hoe zorg je voor de verbinding tijdens werken op afstand met je team en de teamleden? Hier lopen veel leidinggevenden tegenaan. Zo ook de ruim 100 leidinggevenden tijdens de webinar Leidinggeven bij verandering in coronatijd. Wij hebben hun tips voor het verbinden op afstand verzameld en de 15 beste tips voor je op een rij gezet.

  1. Zorg dat je ruimte in je agenda blokt en beschikbaar bent voor de menskant in je aansturing. Daar ligt jouw toegevoegde waarde.
  2. Digitaal koffiedrinken met een medewerker om even bij te praten. Hierbij draait het om persoonlijke aandacht. Hoe gaat het nu echt?
  3. Een uur wandelen in de eigen omgeving van je medewerker voor persoonlijke gesprekken.
  4. Pak eerder de telefoon in plaats een email versturen naar jouw teamleden. Via de telefoon heb je sneller het sociale kletspraatje.
  5. Ga eens bij de medewerkers langs met een kleinigheidje.
  6. Geef je medewerkers een compliment, wat waardeer je in hem/haar?
  7. Een online sport en beweegsessie met het team.
  8. Een online quiz. De winnaar organiseert de volgende met een collega naar keuze.
  9. De online vrijdagmiddagborrel. In Zoom kan je break-outrooms in en uit lopen, zodat je in kleine groepjes kan bijpraten.
  10. Op vrijdag twee streamingsdiensten openzetten. Eén waarin werk gerelateerde vragen worden gesteld en overleg plaatsvindt en een tweede stream waarin lekkere muziek gedraaid wordt en medewerkers ‘in- en uitlopen’.
  11. Koppel twee collega’s aan elkaar die regelmatig gaan wandelen. Zo houden ze elkaar in de gaten.
  12. Check vaker kort één-op-één in en luister actief naar de behoefte van je medewerkers.
  13. Las een digitaal ‘inloopspreekuur’ in waar iedereen, zonder afspraak, even kan ‘binnenlopen’.
  14. Elke maandagochtend een online meeting waarin je informeel het weekend bespreekt en daarna iedereen verteld waar hij zich mee bezig gaat houden in de komende week.
  15. Elke ochtend een check-in met je team met de volgende vragen:
    – Check-in: hoe gaat het?
    – Inzoomen op een onderwerp dat het team
    – Check-out: wat ga jij doen en wat heb je hiervoor nodig?

Nog meer inspiratie voor verbinding op afstand

Kun je nog meer inspiratie gebruiken om leiding te geven aan jouw team op afstand? Lees dan ook het artikel Managen van een team op afstand, hoe doe je dat? Of download de Whitepaper 5 meest gestelde vragen over leidinggeven op afstand.

Brengt corona veel veranderingen teweeg in jouw bedrijf? Dan kun je het complete webinar Leidinggeven bij verandering in coronatijd hier nakijken.

Daarnaast heeft IMK Opleidingen een aantal trainingen die je verder kunnen helpen:

  1. Zo ontwikkel je tijdens de training Leidinggeven op afstand vaardigheden hoe je contact maakt en in verbinding blijft met medewerkers die je zelden of nooit ziet. Ook de samenwerking onderling tussen de medewerkers is een belangrijk aandachtspunt.
  2. Heb je niet voldoende aan de webinar, dan is de training Leidinggeven aan verandering een goede volgende stap. In deze training doe je uitgebreide kennis op en verkrijg je inzicht in het verloop van veranderprocessen en de manier waarop teams en medewerkers reageren op verandering.
  3. Ben je manager en werk jij aan strategie, volg dan de training Verandermanagement waarin je uitgebreide kennis opdoet van de valkuilen die zich bij veranderingsprocessen kunnen voordoen en je leert hoe je deze kunt overbruggen of vermijden. Tijdens deze training werk je aan een compleet veranderplan, toegespitst op je eigen praktijk. In de opleiding Middle Management C staat verandermanagement ook op het programma.

Wil je toch liever sparren over wat nu de beste stap voor jou is? Onze studieadviseurs staan voor je klaar. Bel 0172 - 42 34 56 of mail naar [email protected].