We richten ons vaak op het ‘leren communiceren’ met andere stijlen. Maar wat zijn de valkuilen eigenlijk bij eenzelfde stijl?
D-Stijl
Luisteren is niet het sterkste punt tussen D’s en beiden willen hun gelijk halen. Wie beslist, wie bepaalt? En wie gaat het dan doen? Een gesprek raakt daardoor snel verhit en kan tot ‘ruzie’ leiden.
I-Stijl
Een gesprek tussen deze twee stijlen komt heel gemakkelijk en snel op gang. En blijft op gang! Het enthousiasme is groot maar concreet worden, afspraken maken én vastleggen dat is de uitdaging.
S-Stijl
Beiden gesprekspartners willen vooral aardig voor elkaar zijn, het moet gezellig blijven. Het gevaar is dat alles bij het oude vertrouwde blijft. Te voorzichtig, afwachtend en er wordt vaak geen actie genomen.
C-Stijl
Een ‘wie heeft de meeste kennis gevecht’. Eindeloos blijven analyseren en controleren. Ook elkaar, wat tot bureaucratie kan leiden. Heel formeel ook. In actie komen blijft lang uit.
Wat is uw natuurlijke manier van doen?
Wat is uw communicatie stijl?
Wat zijn uw onbewuste drijfveren?
Tijdens onze trainingen en opleidingen krijgt u inzicht in uw eigen gedrag en in dat van anderen door middel van het Q4 DISC profiel. Meer weten? Lees hier meer over het DISC-model en hier hoe het in de praktijk wordt toegepast.
Persoonlijk advies
Neem contact op met onze studieadviseurs via 0172 – 42 34 56. Ze adviseren u graag.
Bron: onze samenwerkingspartner Q4 Profiles