20 februari 2024

Geen mens is een eiland. Iedereen heeft anderen nodig en zeker tijdens het werk. Om professionele doelen te behalen zijn goede relaties dan ook onmisbaar. In dit artikel delen we onze tips voor ijzersterk relatiemanagement.

Wat is relatiemanagement?

Het onderhouden van werkrelaties en klantrelaties noemen we relatiemanagement. Het doel is een goede verstandhouding met klanten, collega’s, samenwerkende partijen en andere stakeholders. Door te investeren in relatiemanagement verlopen je samenwerkingen soepeler en boek je eenvoudiger succes.

Relatiemanagement in projecten

Of je nu projectmanager, accountmanager of verkoper bent: goede relaties zijn een belangrijke succesfactor in je werk. Als projectmanager in de bouw ben je bijvoorbeeld afhankelijk van uitvoerders, leveranciers, externe partijen, overheidsfunctionarissen en eindklanten die allemaal een bepaald belang bij het projectresultaat hebben. Goede onderlinge relaties zijn dan cruciaal voor het succes.

Relatiemanagement tips

Benieuwd hoe je zorgt dat je werkrelaties goed blijven? We delen enkele tips.

1. Kom afspraken na

De belangrijkste tip voor een goede werkrelatie is eigenlijk heel eenvoudig: doe wat je belooft. De basis van een goede relatie is namelijk vertrouwen. Als je zegt dat je voor het weekend de offerte ondertekend terugstuurt, doe dat dan  ook.

2. Begrijp het belang van de ander

Verplaatsen in de ander is een belangrijk onderdeel van relatiemanagement. Achterhaal wat de ander belangrijk vindt en leg hier de focus op tijdens de samenwerking. In het geval van een klant kan dit bijvoorbeeld de mate van ontzorging zijn, maar ook de prijs of een snelle levertijd. Drie verschillende factoren die allemaal een andere aanpak vereisen.

3. Toon interesse

Toon oprechte interesse in de ander en stel vervolgvragen. Als een collega bijvoorbeeld aangeeft dat hij in de afrondingsfase van een stressvol project zit, vergeet dan niet om de volgende keer te vragen hoe de oplevering uiteindelijk is verlopen.

4. Maak het persoonlijk

Een goede relatie is een persoonlijke relatie. Door een gedeelde interesse te ontdekken, krijgt de relatie een verdiepende laag. Ontdek je bijvoorbeeld dat jullie allebei fan zijn van een bepaalde voetbalclub? Dan kun je best wat small talk wijden aan die onterechte penalty, voordat het gesprek zakelijk wordt.

5. Onthoud de belangrijke momenten

Het is fijn wanneer iemand betrokkenheid toont bij zaken die voor ons belangrijk zijn. Vergeet daarom ook niet om de belangrijke momenten te onthouden van je relaties.

Denk daarbij vooral aan zakelijke gebeurtenissen, zoals het geven van een belangrijke presentatie. Met een notitie in je agenda kun je jezelf hieraan herinneren en er de volgende keer naar vragen.

Als je merkt dat iemand gemakkelijk privézaken met je deelt, kun je bijvoorbeeld ook aan iemands verjaardag denken. Pas wel op dat de grens tussen zakelijk en privé niet te veel vervaagt.

6. Verbeter de samenwerking

Het proces verbeteren voor de ander is ook een vorm van relatiemanagement. Stel daarom eens de vraag hoe de samenwerking bevalt en op welke manieren er iets verbeterd kan worden. Dit kunnen grote, maar ook kleine zaken betreffen, zoals facturering of informatieverstrekking.

7. Zet een stap extra

Laat zien dat iemand belangrijk voor je is door actie te ondernemen wanneer een probleem zich aandoet. Geeft een belangrijke leverancier bijvoorbeeld aan dat het momenteel extreem druk is, bied dan aan om jouw levering een week te vertragen (als dit geen planningsproblemen oplevert). Door nu een stap extra te zetten kun je het ook terugverwachten wanneer jij een keer een spoedlevering nodig hebt.

8. Toon waardering

Iedereen vindt het leuk om te horen dat hij iets goed gedaan heeft. Toon daarom waardering. Tegen een collega kun je bijvoorbeeld zeggen dat hij een sterke presentatie gaf en bij een klantbezoek dat je het interieur zo smaakvol vindt. Zorg wel dat het oprecht is. Wie altijd eerlijk is, hoeft nooit iets te onthouden.

9. Gebruik humor

In goede relaties wordt veel gelachen. Samen lachen is dé manier om aan te tonen dat je op dezelfde golflengte zit. Let er wel op dat grapjes professioneel en positief blijven.

10. Stel je positief op

Met wie werk je liever samen: een brompot die eerst eens diep zucht voordat hij je een hand geeft of iemand die je standaard met een lach tegemoet komt? Precies. Zorg daarom dat je een positieve energiebron bent in iemands werkende leven.

11. Vermijd roddelen

Praat je slecht over anderen tegen een werkrelatie? Dan gaat de ander ervan uit dat je dit ook over hem doet tegen anderen. Roddelen en negatief praten over anderen is daarom geen onderdeel van goed relatiemanagement.

12. Afspraak = afspraak

Iemand die constant zijn afspraken verzet of aanpast, is niet fijn om mee samen te werken. Bovendien voel je voor de ander dan niet als prioriteit. Een belangrijk onderdeel van relatiemanagement is daarom om gemaakte afspraken na te komen. Natuurlijk kan het altijd een keer misgaan, maar breng de ander dan tijdig op de hoogte.

Hand schudden - afspraak - IMK Opleidingen

Ontwikkel je vaardigheden

Relatiemanagement verbeteren is een mooi ontwikkelpunt. Ben je op zoek naar meer manieren om je professioneel te ontwikkelen? Een training of cursus volgen is een effectieve manier om dit te doen.

Of bekijk hier ons volledige trainingsaanbod.