De beste opleidingen en trainingen voor doorgegroeide vakmensen
Volg ons op Facebook Volg ons op LinkedIn Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Feedback: de succesfactor voor een lerende organisatie

Mijn naam is Kim van Alphen en ik werk als HRM-adviseur. Begin dit jaar nam ik me voor: meer strategie, minder waan van de dag. Hoe ik dat aanpak, lees je in mijn blog.

In mijn laatste blog vertelde ik over mijn ervaring met het MT en mijn ‘terugval’ en ik realiseerde me het volgende. Wij willen een lerende organisatie zijn en mijn ervaring rondom vitaliteit is een typisch voorbeeld van leren van je fouten. Ik vond het moeilijk om de kritiek van het MT niet persoonlijk op te vatten en eerlijk gezegd: de feedback van de MT-leden had meer opbouwend gekund.

Minder roddelen, meer waarderen

En dat bracht me tot het volgende thema: bouwen aan onze professionele cultuur. Onze bedrijfscultuur is er één van ‘niet lullen, maar poetsen’. Iedereen gaat best heel gezellig met elkaar om, maar ik vind ook dat er veel geroddeld wordt. We spreken elkaar weinig aan op gedrag en spreken nauwelijks onze waardering uit naar elkaar. Ik heb een plan gemaakt om dit te verbeteren.

Natuurlijk heb ik eerst mijn vier stappen naar strategisch succes doorlopen en na mijn presentatie bij het MT is daar het volgende uit voortgekomen.

Kim van Alphen - Tekstballonnen - IMK Opleidingen

Iedereen gaat een training volgen over feedback geven en ontvangen. In een lerende organisatie is het belangrijk dat je elkaar durft aan te spreken, ook je leidinggevende en de directeur bijvoorbeeld. Als we dat kunnen doen vanuit respect en met als doel om te leren, dan creëren we veel meer openheid en een fijnere sfeer. En dan durf je ook fouten te maken of verbeteringen voor te stellen bijvoorbeeld.

We beginnen met de managers. Als zij in staat zijn om feedback te geven en te ontvangen en laten zien dat het veilig kan, dan volgt de rest vanzelf. Als we dat goed doen, dan komt er ook meer openheid en veiligheid. En respect voor elkaar. Zeker in combinatie met anders beoordelen zoals ik in mijn blog Mijn ideaal: meer evalueren, minder beoordelen beschreef.

Weekplanning

Ik word zelf echt enthousiast van mijn nieuwe aanpak. Natuurlijk kost het veel tijd om de grote thema’s op te pakken en daarom heb ik een weekindeling gemaakt. Twee vaste dagen (op maandag en woensdag) werk ik aan de thema’s. Dinsdag is overlegdag en staat vaak bol met allerlei vragen, korte overleggen en brandjes. Donderdag gebruik ik voor afspraken en op vrijdagochtend rond ik af en plan ik voor de volgende week. Natuurlijk komt er wel eens iets tussendoor, maar over het algemeen werkt het best goed.

De volgende maand ga ik aan de slag met persoonlijke effectiviteit. Welke veranderingen heb jij al doorgevoerd in je werk?

Blog Kim van Alphen - Feedback geven - IMK Opleidingen

 

Groeten,
Kim van Alphen
HRM-adviseur

 

 

 

 PS: Wil je als eerste op de hoogte gebracht worden wanneer mijn nieuwe blog weer live staat? Schrijf je dan in voor de IMK Opleidingen nieuwsbrief.

Anderen lazen ook: