9 april 2024

AI is hét gespreksonderwerp van de dag. ChatGPT is inmiddels een veelgebruikte tool onder marketeers, maar de technologie bewijst zich ook in andere vakgebieden. Zo ook in HR. Welke tools zijn beschikbaar om het werk van HR-professionals leuker, sneller en efficiënter uit te voeren?

Wat is AI?

Mocht je nog nooit van AI gehoord hebben: de afkorting staat voor Artificial Intelligence. Kunstmatige intelligentie dus. De laatste jaren wordt de term vooral gebruikt voor complexe digitale processen die voorheen door mensen uitgevoerd werden en nu, in een fractie van de tijd, door computerprogramma’s. Denk aan het supersnel schrijven van teksten, analyseren van data, uitvoeren van repetitieve taken en het opmaken van afbeeldingen.

AI-tools voor HR

Benieuwd welke mogelijkheden er voor HR zijn? In dit artikel delen we vijf tools die je nu al kunt inzetten.

1. Automatische CV-screening

Krijgt jouw bedrijf bij (sommige) vacatures enorm veel aanmeldingen binnen? Daar mag je in deze krappe arbeidsmarkt best blij mee zijn! Toch kan het monnikenwerk worden om alle brieven en cv’s door te spitten in de zoektocht naar de beste kandidaten.

Gelukkig zijn er tegenwoordig tools die dit voor je uit handen nemen. In een AI-tool als SkillPool voer je de functieomschrijving in en upload je alle cv’s die binnen zijn gekomen. Het algoritme rangschikt ze vervolgens op basis van relevantie.

skillpool ai

Daarbij kijkt het algoritme niet alleen naar overeenkomstige trefwoorden tussen het cv en de functieomschrijving, maar neemt ook context en synoniemen mee in zijn overwegingen. In dit artikel lees je meer informatie over de innovatieve techniek hierachter.

Naast het vinden van de juiste kandidaat voor deze functie maakt de technologie het ook mogelijk om kandidaten te beoordelen voor andere functies. Voor een nieuwe vacature vind je de perfecte kandidaat misschien wel onder eerdere aanmeldingen. Dat scheelt veel werk!

2. Onboarding met AI-chatbot

Een AI-chatbot is ontworpen om menselijke interactie te simuleren. Dit komt van pas bij de onboarding van nieuwe medewerkers.

Voor standaardvragen van nieuwe medewerkers als ‘Wat is het WiFi-wachtwoord?’, ‘Hoe kan ik een bestand printen?’ en ‘Bij wie kan ik mijn onkosten declareren?’ was voorheen de manager (of een onboarding buddy) de aangewezen persoon. Maar als nieuwe medewerker voel je je wellicht bezwaard om al deze vragen te moeten stellen en als manager heb je ook wel meer te doen.

Een slimme oplossing is de inzet van een AI-chatbot, zoals Landbot of Boost.ai Nieuwe medewerkers hebben dan een digitale assistent die ze tijdens het onboardingsproces altijd om hulp kunnen vragen. Deze bot kan ze op weg helpen en meer ‘vertellen’ over de organisatie(structuur).

ai chatbot

Extra handig: deze chatbot kun je koppelen aan andere programma’s. Als de bot bijvoorbeeld geen antwoord heeft op een vraag, kan hij voorstellen om automatisch een meeting in te plannen met iemand die het wel weet.

Bovendien wordt het systeem na elke onboarding effectiever. Onbeantwoorde vragen worden naderhand ingevoerd in het systeem, waardoor er de volgende keer wél een antwoord is.

3. Verzuim voorspellen met AI

Wanneer je heel veel data op een hoop gooit, kun je daar verbanden en patronen in vinden. Op dagen dat er meer dan 30 kilometer file tussen Den Bosch en Amsterdam stonden, kwamen medewerkers gemiddeld 20 minuten te laat op kantoor – dat soort dingen.

Maar ook in verzuim kunnen patronen gevonden worden. De VerzuimVoorspeller van Hyperlab analyseert 2,5 miljoen verzuimdossiers en laat daar voorspellingen op los. In de dataset zijn zaken als datum, verloop, meldingsfrequentie, duur, sector, dienstverband, functie, leeftijd en geslacht per dossier inzichtelijk.

Met de beschikbare data kan de software voorspellen hoe het verzuim zich de komende maanden gaat ontwikkelen binnen jouw organisatie.

Ze zeggen het verzuimverloop momenteel met 80% zekerheid te kunnen voorspellen. Indrukwekkend!

verzuim voorspellen met ai

4. Razendsnel vacatureteksten schrijven

Oké, deze is bij de moderne HR-professional waarschijnlijk wel bekend, maar toch. ChatGPT is een zeer uitgebreide AI-chatbot. Je kunt hem onder andere gebruiken voor het schrijven van teksten. Ook voor vacatureteksten.

Geef ChatGPT een opdrachtomschrijving zoals je die ook aan een tekstschrijver zou geven. Benoem bijvoorbeeld:

  • De functietitel en een omschrijving van de functie
  • De vereisten en nice-to-haves voor de functie
  • Primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden
  • Bedrijfsinformatie
  • Informatie over het sollicitatieproces
  • De sluitingsdatum

Geef daarnaast ook aan wat de schrijfstijl moet zijn en eventuele andere zaken die benoemd moeten worden in de tekst.

vacature opdracht omschrijven chatgpt

ChatGPT gaat meteen voor je aan de slag en genereert binnen enkele seconden een op-maat-gemaakte vacaturetekst. Even controleren, finetunen en hij kan direct online!

vacature opdracht in chatgpt

5. AI-headhunting

Het werven, selecteren en contact leggen met potentiële kandidaten voor een openstaande functie is enorm tijdrovend. Zeker als je talenten probeert aan te trekken die al ergens anders werkzaam zijn.

Met AI wordt het een stuk eenvoudiger. In een AI-tool als HeroHunt.ai geef je aan wat je zoekt in een kandidaat. Vervolgens hoef je niet zelf LinkedIn, GitHub en X af te struinen – dat doet de tool voor je. Je krijgt een overzicht te zien met kandidaten die (het beste) voldoen aan jouw zoekcriteria.

outreach met ai tool

Vervolgens kun je automatisch een gepersonaliseerd bericht sturen naar de topkandidaten en bij geen reactie een automatisch follow-up sturen.

outreach automatiseren met ai

Conclusie

AI-tools nemen veel werk uit handen van de HR-professional van vandaag. Zo houden zij meer tijd over voor zaken die écht van belang zijn. Zoals het opleiden en ontwikkelen van personeel bijvoorbeeld! 😉