17 september 2020

Er vindt een verschuiving plaats in wat er gevraagd wordt van leidinggevenden. Bedrijven veranderen. We bekijken hoe processen beter en efficiënter kunnen worden ingericht. De moderne werkvloer is constant in ontwikkeling. Hierdoor worden er andere kwaliteiten dan voorheen gevraagd van de leidinggevende. In dit artikel lees je 9 essentiële kwaliteiten voor de leidinggevende van nu.

Leidinggeven en verandering

Leidinggeven heeft alles te maken met omgaan met veranderingen. De nadruk ligt op ontwikkelen. Het ontwikkelen van je team, van de werkwijze, van de organisatie en van jezelf. Je kan op twee verschillende manieren denken over verandering. De eerste manier is je blijven vasthouden aan het oude en je verzetten tegen de verandering. Dit kan stress veroorzaken, bij jezelf en bij je team. De tweede manier van denken is verandering zien als een uitdaging en denken in mogelijkheden.

Herken jij jezelf in de eerste manier van denken en wil je het anders? Dat kan. Lees verder, dan weet je welke praktische stappen je kunt zetten om er mee aan de slag te gaan.

Herken jij jezelf in de tweede manier van denken? Dan gebruik je deze tips om je nog verder te ontwikkelen.

9 essentiële kwaliteiten voor de leidinggevende

1. Constructieve feedback geven en vragen

Geef opbouwende feedback waardoor de medewerker zichzelf kan verbeteren en nog beter kan worden in zijn werk. Vraag ook feedback terug om zelf te groeien en pas je gedrag aan op basis van de ontvangen feedback. Als je bijvoorbeeld hoort dat je medewerkers het fijn vinden als je ze meer op de hoogte houdt van de recente ontwikkelingen, dan kun je één keer per week tijdens een kort overleg de laatste stand van zaken bespreken.

2. Echt luisterenLuisteren - IMK Opleidingen

Luister echt naar wat er gezegd wordt en probeer te begrijpen. Hoe vaak komt het voor dat mensen niet echt luisteren, maar aan het wachten zijn totdat ze zelf kunnen praten? Als een medewerker bijvoorbeeld bij je komt met gemopper over het werken met invalkrachten, vraag dan door waar hij precies tegenaan loopt in plaats van direct met je eigen oplossing klaar te staan.

Gesprek - Vraagteken - IMK Opleidingen3. Stel open vragen

Stel open vragen, vrij van veroordelingen en aannames. Stel bijvoorbeeld de vraag: “Hoe gaat het werken met de nieuwe machine?” In plaats van “Heb je problemen met het werken met de nieuwe machine?“ De eerste vraag laat de medewerker nadenken over het werk. De tweede vraag laat de medewerker stilstaan bij de eventuele problemen.

 

4. Experimenteren

Experimenteer en stimuleer je team dat ook te doen. Probeer nieuwe processen en werkwijzen uit om te kijken of het efficiënter en beter kan. Denk dan niet alleen aan het aanschaffen van de allernieuwste apparatuur, maar ook bijvoorbeeld aan het magazijn herinrichten zodat het efficiënter werkt.

5. Fouten maken

Niet alle experimenten hebben een positieve uitkomst. Fouten maken hoort erbij en van fouten kun je leren. Je leert wat je beter niet kunt doen en bedenkt manieren hoe het de volgende keer beter kan. Zie fouten maken daarom ook niet als falen, maar als leermomenten. Voor je team en voor jezelf.

Groei - bewegen - IMK Opleidingen6. Het proces

Concentreer je niet op het uiteindelijke resultaat, maar op het proces. Veranderingen gaan niet zonder slag of stoot. Er zijn bijvoorbeeld maar weinig mensen die staan te springen om een reorganisatie. Zie de worsteling en de weerstand als iets wat samengaat met groei. Denk niet: “Het is niet gelukt”, maar “Het is nog niet gelukt.” Dan straal je dit ook uit naar je medewerkers. ‘Goed zijn in iedere dag samen beter worden’.

7. Vertrouwen

Geef vertrouwen aan je team. Maak je verwachtingen duidelijk en vertrouw erop dat jouw medewerkers de resultaten behalen zonder dat jij er bovenop zit. Jouw taak is ze te faciliteren, zodat zij hun werk op de best mogelijke manier kunnen doen. En als jij je medewerkers vertrouwt en dit uitstraalt, krijgen zij ook meer vertrouwen in hun eigen kunnen.

Gieter - Druppels - Roze - IMK Opleidingen8. Medewerkers ontwikkelen

Kijk naar de potentiële groei in jouw medewerkers. Hoe zouden zij, met de juiste toewijding, inspanning en training, kunnen presteren? Welke kwaliteiten worden nu nog niet benut, maar zitten er wel in? Geef ze de mogelijkheid deze kwaliteiten verder te ontwikkelen. En als zij zich verder ontwikkelen, merk dit op en spreek je waardering uit. Zo voelen zij zich meer gewaardeerd en gezien en zullen zij beter presteren.

9. Blijf jezelf ontwikkelen

Ook jij als leidinggevende kan jezelf verbeteren en blijven leren. Door trainingen en opleidingen te volgen, krijg je nieuwe inzichten in hoe het nog beter kan. Daarnaast laat je zien aan je team dat ook jij niet uitgeleerd bent en dat leren belangrijk is.

Eerste Hulp bij Groei en Ontwikkeling

De nieuwe manier van leidinggeven heeft alles te maken met groei en ontwikkeling. Je team helpen ontwikkelen, de organisatie laten ontwikkelen en niet te vergeten, jezelf ontwikkelen. En laten wij, bij IMK Opleidingen, nu net expert zijn op het gebied van groei en ontwikkeling. IMK Opleidingen heeft een breed aanbod om jou verder te helpen groeien als leidinggevende. Denk bijvoorbeeld aan de training Praktisch leidinggeven op de werkvloer waar het leidinggeven per situatie en persoon centraal staat. Als je leidinggevende in een kantooromgeving bent, past de training De effectieve teamleider wellicht beter bij jouw wensen. Geef je leiding aan eigenwijze professionals? Ook daar hebben we een training voor.

Wil je verder groeien en advies over welke training het beste bij je past? Kijk gerust op de website of neem contact op met een van onze studieadviseurs via 0172 - 42 34 56.