18 augustus 2020

Heb je te maken met mensen, dan heb je te maken met communicatie. Dat is het belangrijkste instrument om elkaar te beïnvloeden en te begrijpen. Daarom is het essentieel dat deze communicatie zo effectief mogelijk verloopt.

Als je communiceert, dan breng je een boodschap over, verzamel je informatie, luister je en reageer je weer. Je communiceert eigenlijk altijd, zowel verbaal (met woorden) als non-verbaal (door lichaamstaal). Als de communicatie niet goed verloopt, dan kan een boodschap verkeerd overkomen, niet begrepen worden of helemaal niet aankomen. Je zit als het ware beide op een andere golflengte.

Maar hoe kom je samen op dezelfde golflengte?

Dezelfde golflengte

Bij effectief communiceren stem je vooral af op je gesprekspartner. Je creëert een goede sfeer en geeft de ander het gevoel dat hij begrepen wordt. Daardoor krijgt die ander vertrouwen. Vertrouwen in jou en vertrouwen in jouw boodschap.

Zender - ontvanger model zelfde golflengte - IMK Opleidingen

Tips voor op dezelfde golflente komen:

  • Geef aandacht aan de ander. Luister goed: wat vindt de ander, wat bedoelt hij? Welke mening of oplossing heeft hij? De ander kan zijn verhaal kwijt en jij krijgt informatie die je wellicht kunt gebruiken.
  • Stem jouw houding af op die van jouw gesprekspartner. Dit houdt in: ga ongeveer in dezelfde houding zitten of staan. Zit hij achterovergeleund, ga dan ook iets achterover geleund zitten. Zit de ander op het puntje van de stoel, ga dan ook meer naar voren.
  • Pas je woordkeuze aan die van je gesprekspartner aan. Probeer zijn/haar taal te spreken.
  • Zorg voor een rustig spreektempo en stemvolume.

Als je meer op dezelfde golflengte zit, communiceer je met elkaar in plaats van langs elkaar heen.

Communicatie valkuilen

Tijdens een gesprek of in een situatie stap je gemakkelijk in een van de vele valkuilen. Onderstaande ezelsbruggetjes helpen jou daar weer uit te komen. Wees je er eerst bewust van dat je het doet. Je krijgt het steeds sneller in de gaten. Betrap je jezelf erop dat je een of meerdere van deze dingen doet? Mooi! Dan kan je het vervolgens veranderen. Het is niet altijd gemakkelijk, maar geloof me, oefening baart kunst.

Laat OMA thuis - kader - IMK Opleidingen

Laat OMA thuis

OMA staat voor Opinies, Meningen en Adviezen. Je gesprekspartner zit niet altijd op OMA te wachten. Vaak is luisteren, zodat de ander zijn verhaal kwijt kan, voldoende.

 
Wees een OEN - kader - IMK Opleidingen
Wees een OEN

OEN staat voor Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Wees open, zeg waar het op staat. Eerlijkheid duurt natuurlijk het langst en verborgen agenda’s helpen je in een gesprek niet verder. En ben jij nieuwsgierig naar de ander, dan is de ander dat ook naar jou.

Denk aan Anna - kader - IMK Opleidingen

 

Neem ANNA mee

Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Dit gaat vaak mis in de communicatie. Iedereen heeft wel eens aannames over iemand of iets wat gezegd wordt, maar je moet áltijd navragen. Zo ontdek je de waarheid en ga je niet zelf een mening vormen, waardoor er misverstanden ontstaan.

Gebruik LSD - kader - IMK Opleidingen
Gebruik LSD

Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Het is de basis in de communicatie. Luister naar de woorden en kijk naar de lichaamstaal van de ander. Met samenvatten en doorvragen check je daarnaast of je alles begrepen hebt en het verhaal duidelijk is. Dit zodat je geen verkeerde conclusies trekt en op de verkeerde voet verder gaat.

Smeer NIVEA - kader - IMK Opleidingen

 

Smeer NIVEA

Niet Invullen Voor Een Ander kan best moeilijk zijn. Je gaat voor de ander denken en hier naar handelen zonder het na te vragen. Maar hoe vaak komt het voor dat je iets anders uitstraalt of zegt dan dat je eigenlijk bedoelt.

 
Maak je Dik - Kader - IMK Opleidingen
Maak je DIK

Met ‘maak je DIK’ bedoelen we: ‘Denken In Kwaliteiten’. Vaak geven mensen alleen aandacht aan de dingen die niet goed gaan of negatieve eigenschappen van een ander. Geef je aandacht aan de dingen die wel goed gaan en aan de kwaliteiten van anderen verloopt de communicatie positiever.
 

Verbeter je communicatie

Je weet nu hoe je op dezelfde golflengte kunt komen en wat de mogelijke communicatievalkuilen zijn. Ga er mee aan de slag en ga effectiever communiceren. Met een betere communicatie geef je aandacht aan de ander en vermijd je misverstanden. Jouw gesprekspartner voelt zich meer gezien en gehoord.

Op deze manier verbeter je de samenwerking, verloopt het klantcontact plezieriger en kan je jouw boodschap beter overbrengen. In plaats van langs elkaar heen te praten, praat je met elkaar.

Meer weten?

Heb de behoefte om meer te weten te komen over effectiever communiceren op het werk? Volg dan de 2-daagse training Praktisch communiceren op de werkvloer