
Communicatie & Persoonlijke Effectiviteit
Heb je te maken met mensen, dan heb je te maken met communicatie. Dat is het belangrijkste instrument om elkaar te beïnvloeden en te begrijpen. Daarom is het essentieel dat deze communicatie zo effectief mogelijk verloopt.
Als je communiceert, dan breng je een boodschap over, verzamel je informatie, luister je en reageer je weer. Je communiceert eigenlijk altijd, zowel verbaal (met woorden) als non-verbaal (door lichaamstaal). Als de communicatie niet goed verloopt, dan kan een boodschap verkeerd overkomen, niet begrepen worden of helemaal niet aankomen. Je zit als het ware beide op een andere golflengte.
Maar hoe kom je samen op dezelfde golflengte?
Bij effectief communiceren stem je vooral af op je gesprekspartner. Je creëert een goede sfeer en geeft de ander het gevoel dat hij begrepen wordt. Daardoor krijgt die ander vertrouwen. Vertrouwen in jou en vertrouwen in jouw boodschap.
Tips voor op dezelfde golflente komen:
Als je meer op dezelfde golflengte zit, communiceer je met elkaar in plaats van langs elkaar heen.
Tijdens een gesprek of in een situatie stap je gemakkelijk in een van de vele valkuilen. Onderstaande ezelsbruggetjes helpen jou daar weer uit te komen. Wees je er eerst bewust van dat je het doet. Je krijgt het steeds sneller in de gaten. Betrap je jezelf erop dat je een of meerdere van deze dingen doet? Mooi! Dan kan je het vervolgens veranderen. Het is niet altijd gemakkelijk, maar geloof me, oefening baart kunst.
Laat OMA thuis
OMA staat voor Opinies, Meningen en Adviezen. Je gesprekspartner zit niet altijd op OMA te wachten. Vaak is luisteren, zodat de ander zijn verhaal kwijt kan, voldoende.
Wees een OEN
OEN staat voor Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. Wees open, zeg waar het op staat. Eerlijkheid duurt natuurlijk het langst en verborgen agenda’s helpen je in een gesprek niet verder. En ben jij nieuwsgierig naar de ander, dan is de ander dat ook naar jou.
Neem ANNA mee
Altijd Navragen, Nooit Aannemen. Dit gaat vaak mis in de communicatie. Iedereen heeft wel eens aannames over iemand of iets wat gezegd wordt, maar je moet áltijd navragen. Zo ontdek je de waarheid en ga je niet zelf een mening vormen, waardoor er misverstanden ontstaan.
Gebruik LSD
Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Het is de basis in de communicatie. Luister naar de woorden en kijk naar de lichaamstaal van de ander. Met samenvatten en doorvragen check je daarnaast of je alles begrepen hebt en het verhaal duidelijk is. Dit zodat je geen verkeerde conclusies trekt en op de verkeerde voet verder gaat.
Smeer NIVEA
Niet Invullen Voor Een Ander kan best moeilijk zijn. Je gaat voor de ander denken en hier naar handelen zonder het na te vragen. Maar hoe vaak komt het voor dat je iets anders uitstraalt of zegt dan dat je eigenlijk bedoelt.
Maak je DIK
Met ‘maak je DIK’ bedoelen we: ‘Denken In Kwaliteiten’. Vaak geven mensen alleen aandacht aan de dingen die niet goed gaan of negatieve eigenschappen van een ander. Geef je aandacht aan de dingen die wel goed gaan en aan de kwaliteiten van anderen verloopt de communicatie positiever.
Je weet nu hoe je op dezelfde golflengte kunt komen en wat de mogelijke communicatievalkuilen zijn. Ga er mee aan de slag en ga effectiever communiceren. Met een betere communicatie geef je aandacht aan de ander en vermijd je misverstanden. Jouw gesprekspartner voelt zich meer gezien en gehoord.
Op deze manier verbeter je de samenwerking, verloopt het klantcontact plezieriger en kan je jouw boodschap beter overbrengen. In plaats van langs elkaar heen te praten, praat je met elkaar.
Wil jij jezelf verder verdiepen in hoe je jouw communicatie effectiever kunt maken? In het artikel Goede communicatie is een superkracht geven we je een voorbeeld van een deelnemer die ezelsbruggetjes inzet om zijn communicatie te verbeteren. Heb je de behoefte om meer te weten te komen over effectiever communiceren op het werk? Kijk dan eens bij de cursus Effectief communiceren op de werkvloer.
Vraag nu gratis en vrijblijvend onze nieuwsbrief aan! Laat je inspireren door interessante artikelen, whitepapers en de nieuwste informatie over onze trainingen en opleidingen