De beste opleidingen en trainingen voor doorgegroeide vakmensen
Volg ons op Facebook Volg ons op LinkedIn Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Wat is uw social selling index?

LinkedIn is het grootste zakelijke online netwerk van de wereld en is gericht op het leggen van zakelijke contacten. Het netwerk wordt gebruikt voor het vinden van een baan, leggen van contacten met andere personen en bedrijven en wordt gezien als een platform waar veel zakelijke kansen te vinden zijn.

LinkedIn meet hoe actief u bent aan de hand van uw connecties; het aantal, maar ook het soort. De precieze variabelen geeft LinkedIn niet vrij, maar allround actief zijn op LinkedIn zal uw score zeker verhogen.

Bepaal uw eigen social selling index

Uw social selling index vindt u hier en laat in een oogopslag zien hoe actief en betrokken u bent in uw netwerk.

Er zijn 4 elementen die de LinkedIn social selling score bepalen:

1. Uw profiel op LinkedIn; hoe goed en up-to-date is die en of u recommendations en endorsements ontvangt
2. Hoe goed weet u de juiste vinden mensen te vinden en hoe goed weet men u te vinden (profile views)
3. Effectief gebruik van het platform; het volgen van bedrijven en groepen maar ook wat u deelt en de social interactie die dat oplevert (likes, comments, shares)
4. De kracht van uw netwerk; dus welke connecties heb je en op welk niveau. Zowel intern als extern

Op elk onderdeel scoort u maximaal 25 punten en u kunt vergelijken hoe u ervoor staat ten opzichte van anderen binnen uw bedrijfstak en anderen binnen uw eigen netwerk. Zo ziet u direct waar werk aan de winkel is. Een hoge SSI levert een belangrijke bijdrage aan uw slagkracht als (sales) professional.

Social Selling Index bepalen - IMK Opleidingen

&nbsp

Profileren kunt u leren

Nu u inzicht heeft in uw social selling index, weet u ook waar u nog verbeteringen kunt doorvoeren. Hieronder staan diverse tips hoe u dat kunt doen.

LinkedIn biedt meerdere manieren om uzelf te profileren:

1. Uw merk opbouwen:

  • Vul uw LinkedIn-profiel zo volledig mogelijk in.
  • Pas de kopregel aan met de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden of gebruik een unieke USP
  • De samenvatting gebruikt u voor uw elevator pitch, hier omschrijft u wat u doet, voor wie en waarom
  • Deel updates en artikelen waarmee u uw expertise laat zien
  • Vraag en ontvang aanbevelingen en onderschrijvingen

2. De juiste personen vinden:

  • Bouw uw zakelijke netwerk uit. Bekijk wie uw profiel bekeken heeft en ga het gesprek aan met mensen die mogelijk interessant voor u zijn
  • Bekijk profielen in uw eerste-, tweede- en derdegraadsnetwerk
  • Nodig mensen uit voor uw netwerk die hebben gereageerd op uw blog of update of zoek gewoon interessante mensen waarmee u kunt linken (gebruik altijd een persoonlijke uitnodiging)

3. Deel uw kennis

  • Plaats updates en artikelen die van toegevoegde waarde zijn voor uw netwerk
  • Reageer op updates van anderen of geef een like
  • Word lid van groepen en wees daar actief
  • Benader mensen via inmails of privéberichten met informatie waar ze iets aan kunnen hebben

4. Relaties opbouwen

  • LinkedIn is een netwerk en een netwerk moet onderhouden worden. Dit doet u door berichten te delen, vragen te beantwoorden en door te reageren op berichten van anderen.

LinkedIn is een effectief online netwerk om contact te leggen met uw klant. Het succes staat of valt echter met uw personal brand waarmee u laat zien wie u bent en wat u drijft. Op die manier onderscheidt u zich van anderen en leert de klant u persoonlijk kennen.

Wilt u meer weten over social selling? Met onze training Netwerken en social selling leert u in twee dagen alle ins en outs over het succesvol toepassen van social selling in uw sales en marketing. Wilt u zicht ontwikkelen tot strategisch account manager? Dan is wellicht de 8-daagse opleiding Account Management A iets voor u. Hierin zijn twee trainingsdagen over netwerken en social selling opgenomen.