3 november 2020

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en je wordt succesvoller en gelukkiger in je werk. Maar hoe doe je dat dan? Hoe zorg je ervoor dat je jouw werk goed organiseert en er precies zoveel werk op je bord ligt als je aankunt? Dat er geen ‘ballen’ onverwachts uit de lucht vallen. Lees deze vijf tips over hoe je dit aanpakt.

Zo haal je het meeste uit jouw dag

Het vergroten van je persoonlijke effectiviteit valt niet altijd mee. Vele mails, telefoontjes en onverwachte werkzaamheden zorgen iedere dag weer voor de nodige afleiding. Voordat je het weet loop je constant achter de feiten aan. Hoe vind je de juiste balans tussen geplande en ongeplande werkzaamheden? Met andere woorden, hoe zorg je ervoor dat je het meeste uit jouw dag haalt? Dit artikel helpt jou daarbij.

5 tips om jouw persoonlijke effectiviteit te verbeteren

  1. Durf nee te zeggen
  2. Meten is weten
  3. Draag werk over
  4. Spreek je uit
  5. Beweeg vaker

Bonus tip: volg een training

“Blijf in gesprek met je collega’s en leidinggevende en spreek je uit. Vraag goed door op wat er van je verwacht wordt en durf eerlijk te zijn over jouw valkuilen.”

Nee zeggen - IMK Opleidingen1. Durf nee te zeggen
Haal jij jezelf structureel meer werk op de hals dan nodig is? Durf wat vaker nee te zeggen. Op korte termijn lijkt het misschien alsof je jouw team helpt. Maar als je keer op keer je eigen grenzen overschrijdt en meer werk hebt dan je eigenlijk aankan, dan val je uiteindelijk om. Dat komt jou en je team juist niet ten goede. Download ook onze whitepaper: 6 belachelijk simpele manieren om nee te zeggen.

2. Meten is weten
Maak een overzicht van al jouw werkzaamheden en hou voor de duur van twee weken eens bij hoeveel tijd je er precies mee kwijt bent. Het kost even wat moeite, want je dient van iedere taak en gebeurtenis – van een mail versturen tot die collega die altijd een praatje maakt – bij te houden hoeveel tijd er verstreken is, maar dan heb je ook wat. Wie weet zie jij aan de hand van dit overzicht al meteen kleine dingen die je kan veranderen. Of kom je juist tot de conclusie dat jij veel te veel werk hebt. Tijd om je leidinggevende aan zijn of haar jasje te trekken. Denk dan zelf alvast na over tijdbesparende oplossingen.

“Af en toe even van je plek lopen en bijvoorbeeld koffie halen voelt soms als verloren tijd. Uit onderzoek blijkt dat af en toe bewegen juist tot een hogere productiviteit en betere prestaties leidt.”

3. Draag werk over
Het is niet altijd makkelijk om werk over te dragen. Want dan zadel je een ander met ‘jouw’ werk op. Bekijk het eens zo: het is niet zozeer ‘jouw’ werk, maar ‘jullie’ werk. Het werk van het hele team. Een ander draagt vast ook weleens werk aan jou over. Ben jij zo iemand die standaard langer op het werk blijft als er aan het einde van de dag nog een ‘spoedje’ uitrolt en je er de volgende dag niet bent? Leer om wat vaker werk over te dragen. Voor de ander is het vaak geen probleem en het vergroot jouw persoonlijke effectiviteit.

Samen in gesprek - IMK Opleidingen4. Spreek je uit
Blijf in gesprek met je collega’s en leidinggevende en spreek je uit. Vraag goed door op wat er van je verwacht wordt en durf eerlijk te zijn over jouw valkuilen. We hebben hier eerder ook een interessant artikel over geschreven: Van valkuil naar kernkwaliteit. Misschien ben jij er wel enorm bij gebaat om ‘s ochtends met een collega samen de prioriteiten van die dag te bepalen. Geef aan wat je nodig hebt om goed te functioneren en jouw persoonlijke effectiviteit te vergroten.

5. Beweeg vaker
Als je veel taken hebt liggen is het verleidelijk om je continu op je werk te storten. Af en toe even van je plek lopen en bijvoorbeeld koffie halen voelt dan als verloren tijd. Uit onderzoek blijkt niets minder waar en leidt af en toe bewegen juist tot een hogere productiviteit en betere prestaties. Ga in de pauze eens wat vaker een rondje wandelen. Of doe een paar keer per dag een paar minuten wat oefeningen. Al dan niet samen met collega’s. Dat klinkt misschien gek, maar het is bewezen effectief.

Hulp of advies nodig?

Ken jij alle tips en adviezen ondertussen uit je hoofd en levert het niet de gewenste resultaten op? Wij hebben diverse trainingen op het gebied van persoonlijke effectiviteit. Denk bijvoorbeeld aan Timemanagement, Persoonlijke effectiviteit en Persoonlijke effectiviteit voor managers. Of jij nu een medewerker bent of een leidinggevende of HR-manager, er is voor ieder een passende training. Wij geven jou graag handvatten om het beste uit jezelf en jouw werk te halen. Wil je graag persoonlijk advies? Onze studieadviseurs staan graag voor je klaar via 0172 – 203 679 en [email protected].