19 december 2023

Personeelsuitjes: de een kijkt er het hele jaar naar uit, de ander denkt het hele jaar na hoe hij eronderuit kan komen. Als organisator doe je het niet gauw goed: de activiteiten zijn te uitdagend, het eten is slecht en het duurt te lang. Wij hebben tips voor je waarmee je een personeelsuitje organiseert waar (bijna) iedereen naar uitkijkt. 

Wat is het nut van personeelsuitjes?

Misschien denk jij na het zoveelste commentaar: “Weet je, laat maar. Dan organiseren we toch geen personeelsuitjes meer. Dat geld kunnen we beter besteden aan iets anders.”

Denk daar nog even over na, want een personeelsuitje heeft meerdere functies. Zelfs het klagen erover heeft een functie (klagen verbindt, ook al zou je liever zien dat iedereen laaiend enthousiast is). Lees daarom nog even mee voordat je de stekker eruit trekt!

Personeelsuitjes zijn goed voor:

  • teambuilding en samenwerking

Een personeelsuitje biedt medewerkers de kans om elkaar buiten de werkomgeving beter te leren kennen. Het bevordert teambuilding en verbetert de samenwerking, wat uiteindelijk de werksfeer en productiviteit verbetert.

  • de motivatie

Het organiseren van leuke en ontspannende activiteiten kan de moraal van werknemers een boost geven. Het geeft hen iets om naar uit te kijken en kan de algemene motivatie en betrokkenheid bij het werk verhogen.

  • stressvermindering

Een personeelsuitje geeft werknemers de gelegenheid om samen te ontspannen. Dit kan bijdragen aan een positieve werkomgeving en het verminderen van stress.

  • het boeien en binden van medewerkers

Het organiseren van personeelsuitjes kan een positieve invloed hebben op het behoud van medewerkers. Personeelsuitjes dragen bij aan het gevoel van waardering en erkenning wat leidt tot een grotere betrokkenheid bij de organisatie.

  • de communicatie

In een informele omgeving leren medewerkers en management elkaar op een andere manier kennen. Dit kan drempels wegnemen waardoor de communicatie soepeler verloopt.

Het nut van een personeelsuitje ligt dus niet alleen in het bieden van ontspanning en plezier, maar ook in het opbouwen van sterke teams, het verhogen van betrokkenheid en het creëren van een positieve bedrijfscultuur.

Zo organiseer je een succesvol personeelsuitje

Organiseer jij het personeelsuitje en wil je dit zo succesvol mogelijk doen? Met onderstaande tips gaat het je lukken.

1. Bepaal het doel

Denk na over het doel van het personeelsuitje: wil je dat de collega’s vooral plezier hebben? Of moeten ze elkaar beter leren kennen? Beter gaan samenwerken? Moet er een missie of visie worden opgesteld of zijn er conflicten die moeten worden opgelost? Als je weet welke doel het personeelsuitje heeft, weet je ook wat voor soort activiteiten gepast zijn, hoe lang het kan duren, wie erbij moeten zijn, etc.

2. Vraag wat collega’s graag zouden willen

Verzamel informatie over de interesses en voorkeuren van de medewerkers. Stuur bijvoorbeeld een enquête (met multiplechoicevragen) om te peilen waar hun interesses liggen.

3. Stel een budget vast

Stel een budget vast voor het evenement. Een weekje skiën kan een passende activiteit zijn, maar is voor de meeste organisaties niet haalbaar. Weet wat je te besteden hebt en bepaal aan de hand daarvan waar je de meeste aandacht aan geeft: de locatie, de activiteiten, het eten, drinken… Wat is voor jullie bedrijf en medewerkers belangrijk?

4. Kies een geschikte locatie en datum

Zorg ervoor dat de datum geschikt is voor zoveel mogelijk medewerkers en kies een locatie die gemakkelijk toegankelijk en bereikbaar is voor iedereen (denk ook aan de mensen die met het openbaar vervoer komen).

5. Zorg voor diversiteit en inclusiviteit in de activiteiten

Plan verschillende activiteiten zodat er voor elke medewerker wel wat wils is. Zorg bijvoorbeeld voor meerdere soorten workshops: een sportieve, een culturele en een creatieve. Houd er rekening mee dat de activiteiten voor iedereen te doen zijn, ook voor medewerkers met fysieke beperkingen. Vermijd activiteiten die oncomfortabel kunnen zijn (zoals zwemmen, klimmen, hardlopen, dingen op hoogte etc.)

Je kunt beter kiezen voor inclusieve activiteiten waar iedereen aan kan deelnemen zoals kookworkshops, escaperooms of interactieve rondleidingen.

6. Communiceer duidelijk

Zorg voor een heldere communicatie over het evenement. Geef alle nodige informatie, inclusief dresscode, benodigdheden die ze moeten meenemen, en eventuele voorbereidingen die ze moeten treffen. Laat zo min mogelijk ruimte voor speculatie.

7. Betrek het team bij de planning

Betrek het personeel bij de planning om ervoor te zorgen dat de activiteiten aansluiten bij hun interesses. Een evenementencommissie kan hierbij helpen.

8. Vraag om feedback

Vraag na afloop van het personeelsuitje feedback van medewerkers en gebruik deze om toekomstige personeelsuitjes te verbeteren.

Activiteiten die over het algemeen goed werken zijn kookworkshops, escape rooms, teambuildingspellen, culturele excursies of een gezamenlijke wandeling of fietstocht.

Het belangrijkste is om de diversiteit van je team te omarmen en ervoor te zorgen dat het personeelsuitje een positieve en inclusieve ervaring is voor iedereen.

Bonustip: denk ook na hoe je als werkgever wilt omgaan met alcoholgebruik tijdens personeelsuitjes.

Veel succes en plezier!

Het organiseren van een personeelsuitje is slechts een van de manieren waarmee je laat zien dat je je medewerkers waardeert. Met een personeelsuitje los je geen onderliggende problemen op. Zie het voor wat het is: een ontspannen manier om collega’s met elkaar in verbinding te brengen. En met bovenstaande tips gaat dat vast en zeker lukken!