Klantverhaal Blom Elektrotechniek

Altijd beter willen zijn dan anderenBlom Elektrotechniek

Zonder aarzeling typeert trainer Bart van Roosendaal hiermee een groep mensen van Blom Elektrotechniek die hij training geeft. Het gaat met name om meewerkend delegeren en communiceren op diverse niveau’s.

Bart vertelt: “Blom groeit in een snel veranderende werkomgeving. Die verandering is tweeledig. Ten eerste de techniek. Tijdens mijn oriëntatie, ook op de werkvloer, werd mij duidelijk dat ze dáár sterk in zijn. Ten tweede, de manier van samenwerken. Oók daarin wordt constant gezocht naar verdere verbetering. Zo werd IMK Opleidingen benaderd om te zien welke kennis en ervaring wij met Blom konden delen.”

Kunstje of praktische kennis?

Veel trainingen zijn kortdurend. Mensen worden vaak geconfronteerd met een kunstje. Blom lijkt me geen bedrijf dat daar open voor staat. Bart: “Daar heb je gelijk in. Er was al snel een klik tussen de leiding van Blom en ons. Omdat we allebei uitgaan van échte training, opleiding gericht op duurzaam resultaat. Vanuit onze gezamenlijke visie hebben we een traject ontwikkeld. Maatwerk, verspreid over meerdere dagen. Het doel is dat na elke bijeenkomst het geleerde direct in praktijk gebracht wordt. (Dat dit werkt werd ons in gesprekken met deelnemers aan de training spontaan bevestigd. /red Blom Krant.) Die pragmatische instelling maakt de acceptatie bij deelnemers ook groot.”

Acceptatie? Softies?

Zag elke deelnemer meteen het nut van jullie aanpak? Bart: “Het is een groep van 16 man en we werken onder meer aan meewerkend delegeren. In zo’n vrij grote groep ontkom je niet aan enkele deelnemers met scepsis. Dat is wat anders dan er kritisch tegenaan kijken. Vanaf het begin is de gezamenlijke inzet echter groot. Dat blijkt ook wel uit de manier waarop de mannen zich kwetsbaar durven tonen.”  Kwetsbaar? Het zijn toch geen softies? “Verre van dat. Maar men respecteert en accepteert kennis en persoonlijke zwakheden en sterktes van elkaar – omdat het doel duidelijk is.”

Gedrag, doel en middel

“Het doel is efficiencyverhoging, door nóg beter samenwerken. Dat is een breed begrip. Bij Blom kijken ze niet alleen naar collega’s, maar ook naar de andere disciplines op de werkvloer. Omdat die mannen nogal gestructureerd kunnen werken, en leergierig zijn, begrepen ze razendsnel de trainingsaanpak met het DISC-model.  Het DISC-model is erg praktisch. Het sluit nauw aan bij de persoonlijkheid en geeft inzicht hoe je, bewust en onbewust, onder bepaalde omstandigheden handelt. De omstandigheden, bijvoorbeeld werkdruk, hebben altijd invloed op je gedrag, hoe je reageert op spanning, op stress. Hoe je communiceert en wat voor situaties je onnodig veel energie (ergernis en tijd!) kosten. Dat kan dan gaan om collega’s, maar meer en meer ook om opdrachtgevers.” Is dat niet altijd zo geweest? “Nee, werksituaties veranderen continu. Eisen aan kwaliteit en efficiency nemen toe. Er wordt meer en meer in teamverband gewerkt, reductie van faalkosten is essentieel. Elke schakel moet goed en precies op tijd presteren. Hoe beter je je dat bewust bent, hoe kleiner de kans op ongewenste effecten.”

Voorsprong

Bart: “Alle deelnemers verstaan hun technische vak. Op het persoonlijke gebied van leidinggeven en communicatie zijn er verschillen in stijl en ervaring. Dat maakt het zowel voor hunzelf als voor mij als begeleider extra interessant.  In deze groep is grote bereidheid van elkaar te leren. Ze willen altijd beter dan anderen. Heel bijzonder om daar als IMK én persoonlijk nauw bij betrokken te zijn. Het resultaat zal duurzaam zijn. Dat geeft niet alleen Blom een voorsprong. Het biedt werknemers ook echte voldoening.”

>> In 7 stappen van vraagstuk naar resultaat, hoe doet IMK Opleidingen dat?

Bron: Krant van Blom, een uitgave van Blom Elektrotechniek, nummer 9, 2017 

Blom