Uw resultaat:
Toelichting
0-10 punten: Je hebt nog veel ruimte om efficiënter te gaan werken en meer grip op je tijd te krijgen. De eerste stap naar een goede tijdsinrichting is het stellen van prioriteiten. Verder kun je voor jezelf nagaan op welke vragen je bijna nooit/soms hebt geantwoord en welke stappen en acties er voor nodig zijn om hier een vaak/bijna altijd van te maken.
10-20 punten: Je bent zeker goed op weg. Je past al een aantal tips toe om efficiënt gebruik te maken van je tijd. Je weet veelal hoe het moet, nu gaat het alleen nog om het toepassen van de tips. Wil je nog efficiënter werken? Lees onder de testscore over een praktische manier om prioriteiten te stellen. Het maken van de juiste keuzes is het toverwoord als het gaat om timemanagement. Kijk nog even naar je antwoorden. Op welke punten kun je jezelf verbeteren? Wat is daar voor nodig?
20-30 punten: Gefeliciteerd! Je bent een expert in het efficiënt gebruiken van je tijd. Je weet hoe het moet en past het ook toe. Je stelt de juiste prioriteiten, kunt delegeren en stelt je grenzen.
Prioriteiten stellen
De gouden tip voor het efficiënter omgaan met de beschikbare tijd: het stellen van prioriteiten.
Wie zijn prioriteiten kent, krijgt meer grip op de tijd. Dat klinkt eenvoudig, maar blijkt vaak moeilijk. Hoe vaak zijn we niet bezig met telefoontjes die binnen komen of mailtjes die direct onze aandacht vragen. Allemaal zaken die urgent lijken, maar het vaak niet zijn.
1. Is het urgent?
2. Is het belangrijk?
Plaats vervolgens de taak in het onderstaande model.

Bron: Eisenhower
1. DOEN – Urgent én belangrijk.
Taken die je zo snel als mogelijk uitvoert omdat er anders (grote) problemen ontstaan. Écht urgente ad-hoc taken vallen ook onder deze categorie. (5%)
2. INPLANNEN – Belangrijk, maar niet dringend.
Taken die je inplant om op een later moment uit te voeren. Dit zijn de taken waar je als time management meester 95% van de dag mee bezig wilt zijn.
3. DELEGEREN – Dringend, maar niet belangrijk.
Taken die je aan anderen delegeert.
4. LOST ZICHZELF OP – Niet dringend noch belangrijk. Lost zichzelf op.
Taken die je van uw lijst schrapt, vooral in drukke periodes waar hogere prioriteiten om de aandacht vragen.
En? Waar besteed je je tijd vooral aan?
Als je dit model toepast, krijg je inzicht in je taken en stel je beter prioriteiten.
Heb je meer behoefte aan dit soort praktische tips om meer grip te krijgen op je tijd?
Dit onderwerp komt in verschillende trainingen en opleidingen aan bod. Je kunt denken aan de opleiding Middle Management A en de trainingen Commerciële binnendienst, Time management en stresspreventie en Middle Management als nieuwe uitdaging. Ook bij maatwerktrainingen werken we regelmatig met het Eisenhouwerquadrant. Wil je meer weten? Neem contact op met onze studieadviseurs Maaike, Christa of Lieke, via 0172 - 42 34 56. Zij staan graag voor je klaar.
Deze trainingen kosten een beetje tijd maar leveren veel tijd op.