De beste opleidingen en trainingen voor doorgegroeide vakmensen
Volg ons op Facebook Volg ons op LinkedIn Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Hoe tevreden is uw klant?

Heeft u wel eens meegemaakt dat iemand van een klantenserviceafdeling zei dat hij u begreep, maar dat u zich helemaal niet begrepen voelde? En kwam u graag terug bij dat bedrijf?

Ook u heeft waarschijnlijk een uitgedachte strategie voor klantgerichtheid binnen uw organisatie. Maar weten uw medewerkers ook precies wat er van hen verwacht wordt? Wat ze moeten doen en op welke manier? En is jullie vorm van klantgerichtheid wel wat de klant wil? Wie deze vragen positief kan beantwoorden, is waarschijnlijk zijn concurrentie de baas.

Veel bedrijven hebben helaas geen realistisch beeld van hun eigen klantgerichtheid. Dit beperkt zich namelijk niet tot de vriendelijkheid aan de telefoon of aan de balie. Ook de andere afdelingen zoals marketing, inkoop en administratie zouden op klanten gericht moeten zijn. Laat alle medewerkers onderdeel zijn van uw strategie. De klant moet zich zo snel mogelijk echt begrepen voelen. Als naast het product ook de service en snelheid goed zijn, dan heeft u een tevreden klant.

Stelt u zich een afdeling klantenservice voor. Medewerkers krijgen de instructie dat een telefoontje niet langer dan 1 minuut mag duren, daarna kost het de organisatie te veel geld. Als u bedenkt dat klanten in 3 minuten veel beter geholpen kunnen worden en ze zich prettiger voelen aan het einde van een gesprek, dan begrijpt u ook dat een verlenging van de gespreksduur het bedrijf op langere termijn juist geld kan opleveren. De klant komt immers graag nog eens bij u terug.

Kijk nog eens naar uw strategie. Wat maakt jullie beter dan de concurrent? En hoe kunt u deze concurrent daarmee buiten spel zetten? Om hierachter te komen, kunt u een enquête houden onder uw klanten. Zij weten het beste wat eraan schort en wat beter zou kunnen. Het is van groot belang te weten waarop de klant u beoordeelt. Veel organisaties horen en lezen van alles wat en bepalen dan hun strategie. Maar de essentie is erachter te komen wat de klant wil.

Laat u inspireren en klik hier om te lezen hoe andere organisatie klantgerichter zijn geworden.

Heeft u vragen of wilt u een oriënterend gesprek met een van onze adviseurs over een teamtraining op maat? Bel ons via 0172 – 42 34 56 of mail ons via support@IMKopleidnigen.nl

 Corporate afbeelding_vrijstaand_klein


Anderen lazen ook: