4 juni 2024

Meer doen in minder tijd, de kwaliteit van je werk verhogen of minder fouten maken? Ontdek de belangrijkste inzichten en tips om beter te presteren op het werk.

1. Verbeter je timemanagement

Beter presteren begint met een goed overzicht van je taken, prioriteiten en deadlines. Wanneer moet wat af? En hoe ga ik dit voor elkaar krijgen? Door werk te maken van timemanagement heb je altijd een plan van aanpak. Lees hier onze lijst met 22 timemanagement tips.

2. Werk in processen

Organiseer je werkzaamheden. Maak bijvoorbeeld stappenplannen en checklists voor repeterende taken. Dat helpt om een logische volgorde in je werkzaamheden aan te houden, minder te vergeten en efficiënt te werken.

3. Ga een andere keer verder

Als een taak stroever gaat dan normaal, ga dan even wat anders doen. Loop een rondje, klets wat met een collega of probeer het de volgende dag nog eens. Bij het schrijven van een tekst kun je bijvoorbeeld soms eindeloos zoeken naar de juiste combinatie van woorden, terwijl je er een andere dag helemaal geen moeite mee hebt.

4. Gebruik je hoofd om te denken

Niet om te onthouden. Maak daarom een takenlijst met al je to do’s en zet je afspraken direct in je agenda. Zo houd je ruimte over in je hoofd om je volledig te focussen op je werk.

5. Gezonde werkomgeving

In een gezonde kantooromgeving presteren mensen gemiddeld 10% beter, zo blijkt uit onderzoek. Betere verlichting, meer groen, een gezonde lunch en voldoende beweging spelen daarbij allemaal een rol.

6. Zoek hardwerkende collega’s op

Is samenwerken met collega’s een belangrijk onderdeel van je werk? Probeer dan vooral om de samenwerking op te zoeken met andere harde werkers. Dat stimuleert om zelf ook een tandje bij te zetten.

7. Begin de dag met de lastigste taak

Het is slim om een moeilijke taak (of iets waar je enorm tegenop ziet) meteen aan het begin van de werkdag te doen, omdat je dan nog fris en energiek bent. Het geeft je een gevoel van overwinning zodra het gedaan is. Die energie neem je mee in de rest van je werkdag.

8. Laat je niet afleiden

Door social media en apps op je telefoon is het tegenwoordig een hele uitdaging om gefocust op je werk te blijven. Een simpele truc is om al je meldingen tijdens werktijd uit te zetten, zodat je niet gestoord wordt door push notificaties en andere meldingen. In een iPhone doe je dat door een Focus in te stellen en bij Android via Niet storen.

9. Ontwikkel je zwakke punten

Niet zo goed kunnen presenteren is hier een goed voorbeeld van: je hebt voldoende kennis over een bepaald onderwerp, maar je weet het niet goed over te brengen. Daardoor kan het idee ontstaan dat je je vak niet goed beheerst. Door dan een cursus Presenteren te volgen, kun je oefenen in een veilige omgeving en je vaardigheden verbeteren en laten zien wat je in je mars hebt

10. Gelukkige mensen presteren beter

Wil je beter presteren? Kijk dan ook naar manieren om lekkerder in je vel te zitten. Blije medewerkers zijn gemiddeld 10 tot 12% productiever dan collega’s die minder geluk ervaren. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Warwick.

11. Vraag om hulp

Wanneer een collega met je meekijkt, kan dit je soms compleet nieuwe inzichten geven. 1+1=3. Om beter te presteren en de kwaliteit van je werk te verhogen, is het daarom slim om af en toe hulp of een blik van buitenaf in te schakelen.

12. Blijf jezelf ontwikkelen

Veel bedrijven stellen een opleidingsbudget beschikbaar. Maak hier gebruik van! Door seminars te volgen houd je je kennis actueel en door trainingen te volgen verbeter je je vaardigheden.

Wil je zelf actief aan de slag met jouw situatie? Daar hebben wij een aantal handige trainingen voor ontwikkeld.

Loop je altijd achter de feiten aan? Volg de cursus Timemanagement en krijg grip op je tijd!

Ontdek de cursus
Grenzen aangeven 4 - IMK Opleidingen