De beste opleidingen en trainingen voor doorgegroeide vakmensen
Volg ons op Facebook Volg ons op LinkedIn Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Als ik nee zeg, wie doet het dan?

Ik kon nooit nee zeggen als een collega vroeg: Marloes, kan jij dit even voor mij doen? Natuurlijk, zei ik dan, geef maar aan mij. Later dacht ik dan altijd: dit is echt niet handig, ik heb hier helemaal geen tijd voor. Waarom heb ik ja gezegd? En dan moest ik wéér een tandje bijzetten of zelfs overwerken om het allemaal voor elkaar te krijgen.

De ander niet teleurstellen

Tijdens de opleiding Management Assistent A ben ik hiermee aan de slag gegaan. Door verschillende oefeningen en groepsgesprekken zag ik steeds beter in waarom ik het moeilijk vind om nee te zeggen. Ik wil de ander niet teleurstellen. Bovendien: iedereen heeft het druk. Als ik het niet doe, wie moet het dan doen? Ik heb geleerd naar mijn eigen taken te kijken en op tijd nee te zeggen. Hoe moeilijk ik dat ook vind. Daar wordt verrassend goed op gereageerd. Collega’s vinden het prettig als ik duidelijk ben over wat mij wel of niet lukt.

De meesten waren allang klaar!

Ik ben er ook achter gekomen dat ik nog op andere manieren tijd kan besparen en dus efficiënter kan werken. Vooral één opdracht uit de opleiding was daarbij een eye opener, dat zal ik nooit meer vergeten. We kregen allemaal een a4tje vol met opdrachten, die we in een paar minuten tijd moesten uitvoeren. IJverig ging ik aan de slag. Opdracht 1: schrijf je naam op dit blaadje. Opdracht 2: zet er een cirkel omheen. Enzovoorts. Toen ik over de helft was keek ik even om me heen. De meesten waren al klaar! Dat kan nooit, dacht ik nog. Tot ik bij de allerlaatste opdracht kwam: maak alleen opdracht 1 en 2.

Twee vliegen in één klap

Ik herkende dit meteen in mijn eigen werk terug. Ik handel graag snel en kijk daarbij niet altijd even goed naar het totaalplaatje. Tegenwoordig neem ik daar meer de tijd voor. Soms ben ik daardoor langer bezig, maar meestal levert het me juist tijd op. Ik kan bijvoorbeeld twee vliegen in één klap slaan of constateer sneller dat er iets niet klopt.

Aan het denken gezet

Ik vond het tijdens de opleiding fijn om eens met andere management assistenten ervaringen uit te wisselen. Ik heb natuurlijk ook collega’s waar ik mee overleg, maar tijdens de opleiding kreeg ik feedback van buitenaf. Ik kreeg adviezen over wat zij in mijn geval anders zouden doen, vaak dingen waar ik zelf nooit aan heb gedacht. Dat zette me erg aan het denken. En doordat de sfeer zo open was, was het echt een feestje om steeds naar de opleiding te gaan. Nu de opleiding is afgerond, hebben we nog steeds contact met elkaar. In augustus gaan we bijvoorbeeld met de hele groep barbecueën.

Nu herken ik het

Natuurlijk val ik nog wel eens terug in mijn oude gedrag. Dan heb ik weer te veel hooi op mijn vork en werk ik me een slag in de rondte. De dingen die ik tijdens de opleiding heb geleerd helpen mij dan om dit te herkennen en er iets aan te veranderen.

Wilt u meer weten over deze opleiding? Neem contact op met mijn collega’s van studieadvies via 0172 – 42 34 56 of lees verder over de opleiding Management Assistent A.

Hartelijke groet,
Marloes Tuithof

Bekijk de opleiding Management Assistent A

 

Management Assistent A-Nee zeggen-2016

 

 

 


Anderen lazen ook: