
Management & Leiderschap
Elke leidinggevende heeft het wel eens moeilijk in zijn functie. Maar hoe herkent u diegene die daadwerkelijk praktische hulp nodig heeft? Wanneer is het een tijdelijk probleem en wanneer wordt het tijd om uw hulp aan te bieden? En wat kunt u hierin beteken?
Leidinggevenden willen zich niet laten kennen, ze moeten immers het goede voorbeeld geven. Als zij zelf continu twijfelen of niet goed in hun vel zitten, komt dit niet ten goede aan het functioneren van zijn medewerkers. Zeker doorgegroeide leidinggevenden die nieuw zijn in hun rol, vinden het moeilijk om toe te geven dat ze het lastig vinden om naast hun eigen werk een team aan te sturen.
Daarom hebben we voor u de belangrijkste signalen op een rijtje gezet waarmee u die leidinggevende herkent die een steuntje in de rug nodig heeft.
1. De leidinggevende maakt lange dagen en neemt weinig verlof op
Een signaal dat een leidinggevende moeite heeft met delegeren.
2. Het ziekteverzuimcijfer binnen een team stijgt
Een van de belangrijkste oorzaken van verzuim is een moeizame relatie tussen de medewerker en de leidinggevende.
3. De productie neemt af of doelen worden niet behaald
Onduidelijkheid over taakdoelstellingen en wederzijdse verwachtingen of een moeizame interne communicatie zijn onderliggende oorzaken waardoor een team minder goed werkt.
4. Er worden lagere cijfers gegeven in het medewerkerstevredenheidsonderzoek
Het is een open deur: als een leidinggevende niet goed functioneert heeft dat effect op de tevredenheid van de mensen in zijn team. Dit is af te lezen aan de resultaten van een tevredenheidsonderzoek.
5. Er is meer personeelsverloop binnen een team of afdeling
Ineens vragen teamleden overplaatsing aan of willen doorgroeien. Of nog erger, ze verlaten het bedrijf. Als één teamlid vertrekt, ontstaat vaak een beweging waardoor andere teamleden ook besluiten verder te kijken.
6. De leidinggevende deelt weinig over het reilen en zeilen binnen zijn of haar team
Een leidinggevende die lekker werkt met zijn team en trots is op de gemeenschappelijke prestaties, zal dit graag delen met collega’s binnen het MT. Een leidinggevende die dit niet of nauwelijks doet, geeft een signaal af dat hij of zij niet lekker in zijn vel zit.
7. De leidinggevende stelt nauwelijks of geen vragen
Het stellen van vragen is vaak een teken dat iemand zich zeker en veilig voelt. Een leidinggevende die dit niet doet, is aanleiding voor oplettendheid aan uw kant.
Vraag nu gratis en vrijblijvend onze nieuwsbrief aan! Laat je inspireren door interessante artikelen, whitepapers en de nieuwste informatie over onze trainingen en opleidingen