0172 - 42 34 56
Dezelfde praktische aanpak, meer mogelijkheden, één aanspreekpunt.

Per 1 januari is IPV Training & Advies samengegaan met IMK Opleidingen. Daarom word je nu doorgestuurd naar de website van IMK Opleidingen. Hier vind je hetzelfde aanbod als je gewend bent van IPV Training & Advies. Hier lees je meer informatie

Akkoord
Dezelfde expertise, breder aanbod, één vertrouwd aanspreekpunt.

Per 1 april is Nederlandse Sales Academie samengegaan met IMK Opleidingen. Door deze samenwerking kunnen we jou en je organisatie nog beter ondersteunen in commerciële groei en talentontwikkeling. Je vindt alle informatie en opleidingen nu op de website van IMK Opleidingen. Lees hier meer

Akkoord
IMK Opleidingen | Default header afbeelding

Klantverhaal Zonnehuisgroep Amstelland: “Moeilijke onderwerpen zijn bespreekbaar gemaakt in een vertrouwelijke sfeer”

Zonnehuisgroep Amstelland - IMK Opleidingen
Klant Zonnehuisgroep Amstelland Thema of cursus Maatwerk verhaal

Zonnehuisgroep Amstelland biedt al meer dan een eeuw persoonsgerichte ouderenzorg in Amstelveen, Amsterdam-Zuid, Ouder-Amstel en De Ronde Venen. Met ruim 1.400 medewerkers en 400 vrijwilligers ondersteunt de organisatie ongeveer 1.800 cliënten, zowel thuis als in negen woonzorglocaties.

Kan je als je bij een cliënt staat je telefoon opnemen en een privégesprek staan voeren? En wat doe je als je merkt dat een cliënt verwaarloosd of zelfs mishandeld wordt? Daar zijn bij Zonnehuisgroep Amstelland duidelijke afspraken over gemaakt. Maar ondertussen heerste er een taboe op, er werd niet met elkaar over gesproken. IMK Opleidingen werd ingeschakeld om deze delicate onderwerpen bespreekbaar te maken.

Bas Brussaart, manager P&O van Zonnehuisgroep Amstelland, vertelt dat er veel taboeonderwerpen zijn in de zorg. “We werken met kwetsbare ouderen, die niet voor zichzelf kunnen zorgen. Helaas gebeuren er soms dingen die niet door de beugel kunnen. Niet alleen door bezoekers of bewoners onderling. Ook onder het personeel komt onacceptabel gedrag voor. Neem als voorbeeld diefstal of pesten. Dit zijn dingen die niet dagelijks gebeuren, maar het komt soms voor. Durf je dit dan bespreekbaar te maken? We moeten het serieus nemen en niet ontkennen dat het gebeurt.”

Zonnehuisgroep Amstelland - IMK Opleidingen

Niet te belerend

Bas: “Sinds 2005 hebben we een eigen traject binnen Zonnehuisgroep Amstelland: PRET (Professioneel, Respect, Elkaar blij maken en Toewijding). Hiermee willen we bereiken dat we tevreden medewerkers en tevreden klanten hebben. Uit PRET is een gedragscode voortgekomen, waar iedereen zich aan hoort te houden. Het gevaar daarvan is dat het heel belerend kan zijn. Medewerkers kunnen het vervelend of flauw vinden. Daarom worden ze hier regelmatig op getraind.

Toch merkten we als MT dat er een taboe heersten op bijvoorbeeld de verwaarlozing of zelfs mishandeling van ouderen. Verwaarlozing kan ook gaan over hygiëne, over respectvol zijn of over het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het verzorgen van cliënten. Over deze onderwerpen werd niet of nauwelijks met elkaar gepraat. Medewerkers spraken elkaar er niet op aan als er dingen gebeurden die niet volgens de PRET richtlijn waren.

Daarom hebben we IMK Opleidingen gevraagd om onze leidinggevenden te trainen, alle tachtig. Zij hadden handvatten nodig bij het bespreekbaar maken van deze taboeonderwerpen in hun eigen teams. Bovendien konden de leidinggevenden ook meteen met elkaar ervaringen delen. Hoe gaat een ander met dit soort moeilijke situaties om?”

Positieve reacties

Het MT van Zonnehuisgroep Amstelland heeft eerst zelf een pilottraining gedaan, zodat er nog wat zaken aangescherpt konden worden. Daarna zijn twee trainers (Judith Krukkert en Stanneke Kusters) met acht groepen van tien leidinggevenden aan de slag gegaan. Bas: “Centraal stonden de ervaringen van de leidinggevenden. Zij brachten zelf voorbeelden uit hun eigen praktijk naar voren. En doordat er twee trainers op de groep waren, was er voldoende aandacht voor iedereen en werden dingen vanuit verschillende invalshoeken bekeken. Zo sloot de training bij iedereen aan.“

Bas: “Het omgaan met disrespect voor ouderen is echt een relevant thema. Dat blijkt alleen al uit het enthousiasme waarmee iedereen uit de training kwam. Moeilijke onderwerpen zijn bespreekbaar gemaakt in een vertrouwelijke sfeer. De leidinggevenden merkten dat ze niet de enige zijn die het  lastig vinden om te reageren op ongewenst gedrag. We willen dit onderwerp het komende jaar nog verder uitdiepen. De leidinggevenden gaan met hun eigen teams eenzelfde training doen. Ze komen trouwens sinds de training nog steeds bij elkaar om deze dingen met elkaar te delen. De training heeft een hoop losgemaakt.”

Bekijk ons aanbod
Mock up IMK Studiegids
Download de studiegids

Een van de twee trainers aan het woord: Judith Krukkert

Judith: “Iedereen was heel enthousiast, dat viel echt op. Deelnemers wilden graag hun ervaringen delen en leren van elkaar. Het is best een delicaat onderwerp: elkaar aanspreken op gedragsregels die niet nageleefd worden, ten koste van de cliënt. Daarom zijn we heel laagdrempelig begonnen. We zijn gestart met het beeldend maken van een onderwerp in een sketch. Daarmee konden de leidinggevenden laten zien welke vormen van ongewenst gedrag zij tegenkomen op de werkvloer en waarom ze het dan lastig vinden om een ander op dat gedrag aan te spreken. Zo werd een verzorgende uitgebeeld die meer met haar mobiele telefoon bezig was dan met haar cliënt. Deze situatie was voor iedereen herkenbaar. Door het na te spelen ontstond een sfeer waarin er ook met humor naar het onderwerp gekeken kon worden. We maakten het luchtiger. Vervolgens gingen we heel praktisch aan de slag met het oefenen in aanspreken. Hoe maak je het veilig om over zoiets in gesprek te gaan met je medewerker?

Dit is misschien een simpel voorbeeld, maar ook over andere onderwerpen gingen ze op deze manier veel ontspannender met elkaar het gesprek aan.”

Deelnemers wilden graag hun ervaringen delen en leren van elkaar.
Klaar om het beste uit je team te halen? Laat je inspireren door de mogelijkheden. Plan een kennismaking in met onze maatwerkadviseurs en bespreek de mogelijkheden.
IMK Studie adviseur
Neem contact op met Sylvia advies@imkopleidingen.nl 0172 – 42 34 56
Reviews van deelnemers
8.6 / 10

Gemiddelde van 4860 beoordelingen

10 / 10
19 mei 2025
Justin van Dorst
Cursus Timemanagement met Outlook
We hebben het zover gekregen dat een iedere medewerker deze opleiding gaat volgen! De leraar heeft het op een leuke manier uitgelegd.
9 / 10
19 mei 2025
Tessa
Cursus Praktisch personeelsmanagement
Fijne docent en duidelijk uitleg! Ik heb veel concrete voorbeelden en handvaten gekregen. Ik wist niet helemaal wat ik moest verwachten, maar dit was boven...
9 / 10
12 mei 2025
Michel van Brienen
Training Praktisch leidinggeven op de werkvloer
Ik ontzettend veel geleerd op het gebied het leiding geven. Heb heel veel extra tools gekregen om door te groeien in mijn leidinggevende functie.
8 / 10
12 mei 2025
Hein van Mierlo
Cursus Starten met leidinggeven
Goede ervaring en duidelijke begeleiding.
9 / 10
12 mei 2025
Dave Habets
Cursus Train de trainer
Top geregeld. Goeie training. Goed verzorgd. Vriendelijk personeel.
8 / 10
12 mei 2025
Jacky Dingen
Cursus Starten met leidinggeven
Het is een prettige manier van leren en alles is goed verzorgd.
10 / 10
12 mei 2025
Rosinda Daniel
Cursus Starten met leidinggeven
Het is voor mij boven verwachting, ik heb veel geleerd wat in de praktijk kan toepassen. Voor een beginnende leidinggevende is het een goede training.
8 / 10
12 mei 2025
Jeroen Behrens
Training Persoonlijke effectiviteit
Goede gestructureerde lessen die ondanks dat ze bekend zijn wel aardig wat impact kunnen hebben.
Icoon nieuwsbrief
Niks missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

Vraag nu gratis en vrijblijvend onze nieuwsbrief aan! Laat je inspireren door interessante artikelen, whitepapers en de nieuwste informatie over onze trainingen en opleidingen

    Copyright © 2012 - 2025 - IMK Opleidingen B.V.