13 juli 2020

We leven in een spannende tijd. Het verloop van deze crisis is voor niemand duidelijk en iedereen gaat er anders mee om. Er wordt van medewerkers meer flexibiliteit verwacht, leidinggeven op afstand brengt de nodige uitdagingen met zich mee, persoonlijk contact houden lukt niet altijd even goed.

Aandacht voor de vitaliteit van je medewerkers is nu extra belangrijk. Medewerkers met een goede fysieke en mentale gezondheid hebben meer energie en staan positiever in het leven. Dit zorgt voor gemotiveerde en productieve medewerkers en draagt bij aan een gezonde organisatie. Toch staat vitaliteit niet overal hoog op de agenda. Hier kan jij als HRM’er (of leidinggevende) je rol pakken.

Hoe blijven we met zijn allen mentaal en fysiek in balans en wat levert het op? We zetten zeven tips en inzichten voor je op een rij.

  1. Vitaliteit op de agenda
  2. Schep duidelijke verwachtingen
  3. Online werkoverleg en samen pauze
  4. Houd persoonlijk contact
  5. Het coachen van leidinggevenden
  6. Geef een extra blijk van waardering
  7. Stimuleer voldoende beweging

Hoe zet je de ambitie om vitaliteit te verhogen om in doelstellingen?

1. Vitaliteit op de agenda

Het belang van vitaal werken leeft niet altijd binnen organisaties. Hierin schuilt een mooie taak voor de HRM’er. Kom met concrete plannen bij de directie om te laten zien dat vitaliteit onmisbaar is als onderdeel van het organisatiebeleid. Er zijn bijvoorbeeld steeds meer organisaties met een speciaal coronateam. Hierin wordt op directie-, management- en medewerkersniveau samengewerkt om in te spelen en snel te schakelen op vragen en behoeften vanuit de organisatie.

2. Schep duidelijke verwachtingen

Stimuleer leidinggevenden om regelmatig na te gaan: zijn de taken en opdrachten helder genoeg voor de medewerker? Weet je zeker dat de medewerker duidelijk heeft wat jouw verwachtingen zijn? Is bij de medewerker bekend wat de resultaten horen te zijn en heb je gecheckt of dit haalbaar voor hem of haar is?

3. Online werkoverleg en samen pauze

Thuiswerken - IMK OpleidingenVoor alle thuiswerkers: zorg voor digitale contactmomenten. Op die manier creëer je toch een gevoel van samenzijn. Heb regelmatig werkoverleg. Beperk je niet tot het strikt noodzakelijke, maar zoek elkaar ook tussendoor (digitaal) op. Al dan niet wandelend. Zo ben je toch even in beweging terwijl het werk doorgaat. Begin de week bijvoorbeeld standaard met een weekstart. Neem af en toe samen een pauzemoment. Of een digitale lunch of vrijdagmiddagborrel. Sluit samen de week af. Lees ook ons artikel Thuiswerken: 9 tips om dat effectief te doen.

Vraag aan iedere medewerker individueel wat hij of zij nodig heeft om goed te functioneren. Zo kun je inspelen op ieders behoefte en zorg je ervoor dat medewerkers zich verbonden en gezien voelen.

4. Houd persoonlijk contact

Luisteren - IMK OpleidingenBlijf zichtbaar voor je medewerkers. Als je mensen niet op de werkvloer ziet, bel zo nu en dan om te peilen hoe het gaat (Lees ook ons artikel Managen van een team op afstand: hoe doe je dat?). Geef medewerkers de kans om zowel werk gerelateerde als persoonlijke verhalen te delen. Lopen ze ergens tegenaan? Bespreek wat ze nodig hebben om goed of beter hun werk te doen. Merk je dat een medewerker veel behoefte heeft aan persoonlijk contact? Stel voor om af en toe een wandeling in de buitenlucht te maken. Vraag aan iedere medewerker individueel wat hij of zij nodig heeft om goed te functioneren. Zo kun je inspelen op ieders behoefte en zorg je ervoor dat medewerkers zich verbonden en gezien voelen.

5. Het coachen van leidinggevenden

Medewerkers hebben sinds de coronacrisis te maken met andere uitdagingen. Zowel op werk- als privégebied. Dit vraagt van leidinggevenden een andere stijl van leidinggeven. Om leidinggevenden concrete handvatten te bieden in hun rol op afstand, is coaching een goede optie.

6. Geef een extra blijk van waardering

Een extra blijk van waardering doet wonderen. Zowel van leidinggevenden als van collega’s onder elkaar. Geef een compliment via de telefoon of via de mail. Of stuur een kaartje of kleine attentie. Het zorgt voor positieve energie en haalt het beste in mensen naar boven.

Vitale medewerkers zorgen voor meer innovatie, een groter verantwoordelijkheidsgevoel en een lager ziekteverzuim. Kortom: een vitale organisatie
is succesvoller en productiever.

7. Stimuleer voldoende beweging

Voor iedereen, maar zeker voor thuiswerkers, is het belangrijk om voldoende in beweging te blijven. Pauzesoftware is een optie: de afdeling ICT stelt dan bijvoorbeeld in dat medewerkers ieder uur een melding ontvangen om even een paar minuten te wandelen. Deze korte bewegingsmomenten zijn goed voor zowel het lichaam als het brein. Maar ook: sta regelmatig op om iets te drinken te halen. Of houd (alleen of samen met collega’s) een sportminuutje. Doe wat oefeningen, zoals squats, planken of muurzitten. Dat klinkt misschien gek, maar het geeft een hoop energie en houdt je lichaam en geest vitaal.

Hoe zet je de ambitie om vitaliteit te verhogen om in doelstellingen?

Een constructief vitaliteitsbeleid levert zoveel op. Als je investeert in vitale medewerkers, krijg je grotere betrokkenheid, een lager ziekteverzuim en betere resultaten. Kortom: een vitale organisatie is succesvoller en productiever. Hoe zet je deze ambitie om vitaliteit te verhogen om in concrete doelstellingen?

Stap 1: Analyse

Om te beginnen kun je een analyse maken van de huidige situatie met behulp van verschillende data. Kijk bijvoorbeeld naar:Loep - Opzoek - IMK Opleidingen

  • het verzuimpercentage
  • de oorzaken van verzuim
  • de leeftijdsopbouw
  • de leefstijl
  • het opleidingsniveau
  • de resultaten van een medewerkerstevredenheidsonderzoek.

Stap 2: Doelstellingen bepalen

De volgende stap is het bepalen van doelstellingen. Stel je wilt verzuimkosten terugdringen en het gewenste resultaat in cijfers uitdrukken. Beschrijf wat er voor nodig is om deze doelstelling te behalen. Is dat gezondere voeding in de kantine? Het geven van een workshop door een voedingscoach? Of juist een workshop over een betere werk-privé balans?  Raadpleeg de data en vooral: ga met je medewerkers in gesprek.

Communiceren - IMK OpleidingenStap 3: Communicatie
Minstens zo belangrijk is de communicatie. Maak het beleid zichtbaar voor alle medewerkers. Om het vitaliteitsbeleid te laten slagen, heb je betrokkenheid vanuit de gehele organisatie nodig.

Hulp of advies nodig?

Voor extra verdieping in dit onderwerp hebben wij een nieuwe tweedaagse training ontwikkeld: Vitaliteit en duurzame inzetbaarheid binnen de organisatie. Met veel passie en plezier staan onze praktijkgerichte trainers voor je klaar. De training is bedoeld voor leidinggevenden, HR-managers en medewerkers en heeft als doel het beste uit jouw medewerkers en organisatie te halen. Wil je persoonlijk advies van een van onze HR-specialisten? Geen probleem! Bel ons via 0172 – 42 34 56 of stuur een e-mail naar studieadvies@imkopleidingen.nl. Wij denken graag met je mee.