8 juni 2022

Leef jij om te werken of werk jij om te leven? Mensen die aan het einde van hun leven terugkijken en de balans opmaken zeggen zelden: ’Had ik maar harder gewerkt’. Want wat is nu echt belangrijk! Maar zeg eens eerlijk, hoe zit het met jouw werk privé balans?  

Werk privé balans

Werk-privé-balans-GIF-IMK-OpleidingenNa een drukke werkdag thuiskomen en thuis toch nog even de mail openen om de laatste berichten weg te werken. Je sportavond afzeggen, omdat je moet overwerken. Het drankje met vrienden afzeggen, omdat je moe bent van het werk. Met de kinderen op pad, maar ondertussen is je hoofd bij het werk. Herkenbaar? En één keertje is niet erg, maar als dit meer regel dan uitzondering is, is het een grote kans dat de werk privé balans verstoord is. Maar was is dat nu precies, werk privé balans?


In dit artikel

1. Definitie werk en privé balans

2. Voordelen van een goede balans

3. Hoe herken je dat werk en privé uit balans is?

4. Test jouw werk privé balans

5. 7 tips om je werk privé balans te verbeteren

6. Podcast werk en privé balans

7. Meest gestelde vragen over werk privé balans

Definitie werk en privé balans

De definitie van werk privé balans is:

Werk dat goed samengaat met je privéleven en handig aansluit op de tijd die je vrij bent.

Bij een goede balans ervaar je dat je voldoende vrije tijd hebt in vergelijking met het werk. Je tijd zo verdelen dat je, zonder stress, zowel werk als privé voldoende aandacht kan geven en je kunt je opladen.

Balans werk en privé

Voordat we aan de slag kunnen met de balans tussen werk en privé te verbeteren is het belangrijk te weten wat we onder werk en privé verstaan. Onder werk verstaan we alle tijd die je bezig bent met het werk. Dus niet alleen de uren volgens contract, maar ook de overuren, even je mail checken en de tijd dat je in je hoofd bezig bent met je werk.

Opladen - aan het laden - IMK Opleidingen
 
Privé is vrije tijd. Maar wat is vrije tijd? Vrije tijd kan je op verschillende manieren interpreteren. Als je ervan uitgaat dat alles wat niet onder je werk valt automatisch onder vrije tijd valt is dat een grote vergaarbak. Er zit dan ook veel tijd bij voor noodzakelijke dingen, zoals slapen, eten, persoonlijke verzorging, het huishouden, koken, boodschappen doen enz. Daar zitten heel wat dingen tussen die moeten. Echte vrije tijd is de tijd die je zelf kan indelen en kan besteden aan zaken die je zelf belangrijk vindt. Tijd om leuke dingen te doen met familie en vrienden of juist even tijd voor jezelf om lekker niets te doen. Van echte vrije tijd ontspan je en krijg je energie.

Als we vrije tijd zien als vrij te bestede tijd gaat het niet alleen over de balans tussen werk en privé, maar over een balans tussen inspanning en ontspanning.

Voordelen van een goede balans

Als je een goede werk en privé balans hebt presteer je beter en haal je meer voldoening uit je werk. Je voelt je energieker en gemotiveerder en bent daardoor productiever. Doordat je meer rust ervaart ontstaat er ruimte voor creativiteit en innovatie. En als je tussentijds op kunt laden, blijft je brein scherper en kun je beter focussen. Kortom, een goede balans heeft een positief effect op je fysieke en mentale gezondheid.

Hoe herken je dat werk en privé uit balans is?

We hebben geen indicatielampje waarmee wordt aangegeven dat onze werk en privé uit balans is. Het kan ongemerkt doorslaan. Je kunt wel letten op de kenmerken van een verstoorde balans. Herken jij eenAlarmbel - Blauw - IMK Opleidingen van de signalen?

  • Moe zijn
  • Minder slapen
  • Gevoel van stress
  • Harder werken (bijvoorbeeld in het weekend en avonden) maar minder presteren
  • Slechter humeur
  • Minder halen uit je werk
  • Werk moeilijker loslaten na een werkdag

Als je de signalen herkent, maar ze blijft negeren kan dit gevolgen hebben voor je mentale en fysieke gezondheid en zelf leiden tot een burn-out.

Test jouw werk privé balans

Wil je na het lezen van de voordelen en de kenmerken, helder krijgen hoe het nu met jouw balans staat? Doe de test en krijg meteen meer inzicht hoe het er bij jou voorstaat.

EensOneens
Mijn werk heeft prioriteit op mijn privéleven.
Mijn werk bemoeilijkt mijn privéleven.
Door mijn werk verwaarloos ik sommige van mijn persoonlijke behoeften.
Mijn privéleven heeft te lijden onder mijn werk.
Door mijn werk moet ik activiteiten in de privésfeer afzeggen.
Ik heb voldoende vrije tijd.
Mijn werk geeft me energie om persoonlijke activiteiten te ondernemen.
Mijn werk heeft te lijden onder mijn privéleven.
Mijn persoonlijke leven geeft me energie voor mijn werk.
Ik heb moeite om werk en privé te combineren.
Ik heb een beter humeur op mijn werk dankzij mijn privéleven.
Mijn humeur is beter door mijn werk.

 

7 tips om je werk privé balans te verbeteren

Wat is er uit jouw werk privé balans test gekomen? Is het bij jou uit balans? Geen paniek. Je kunt gelukkig zelf genoeg doen om de balans te herstellen. Met deze 7 tips lukt het jou zeker om de balans tussen werk en privé te verbeteren.

Tip 1 80% – 20% regel

Moet ik dit nu zelf doen - tegel - IMK opleidingenEen groot deel van onze tijd wordt opgeslokt door taken die er niet echt toe doen. De grootste tijdswinst op werkgebied is te behalen door je daadwerkelijk bezig te houden met taken waar je het grootste effect mee behaalt. Je kunt beter 20% van de tijd bezig zijn met taken die 80 % van het resultaat boeken dan je 80% van je tijd bezighouden met zaken die 20 % van het resultaat opleveren. Ga voor jezelf na welke taken je het meeste effect mee behaalt en stop daar je tijd in en hou tijd over voor privé. Ook de zin ‘moet ik dit nu zelf doen’ kan hierin helpen.

Tip 2 Geen-7-methodiek

Bij het maken van de juiste keuzes kun je de ‘geen-7-methodiek’ inzetten. Als je een beslissing moet nemen of je iets wel of niet zult doen, geef je er een cijfer tussen de 0 en 10 aan. Hoe belangrijk het is, hoe leuker je het vindt en hoe meer het bij je past hoe hoger het cijfer. Je mag alleen geen 7 geven. Geef je het een 6 of lager? Doe het dan niet. Geef je het een 8 of hoger? Doe het dan wel. Zo besteed je jouw kostbare tijd aan de juiste dingen.

Tip 3 Laat perfectionisme los

Streven naar perfectie heeft een negatief effect op de productiviteit. Het zorgt ervoor dat je langer met een taak bezig bent dan dat ervoor staat of dat je de taak zelfs uitstelt. Niet alle werkzaamheden hoeven perfect. Sterker nog, vaak ben jijzelf degene die de lat zo hoog legt. De klant of het bedrijf is al veel sneller tevreden. Soms is een 6 ook goed genoeg. Zeker als het je meer (privé) tijd oplevert.

Tip 4 Stop met overwerken en verhoog je productiviteit

Pauzeknop - IMK OpleidingenAls het druk is ben je geneigd om veel over te werken zodat het werk gedaan wordt. Maar onderzoek heeft uitgewezen dat hoe langer je werkt, hoe minder productief en minder efficiënt je werkt. Dan kan je wel elke dag overwerken om je werk af te maken (vaak ten koste van je privéleven), maar de kwaliteit van je werk gaat achteruit. De extra tijd die je er instopt heeft niet het gewenste effect. Verhoog je productiviteit en stop met overwerken.

Tip 5 Plan ontspanningsmomenten in

De agenda vult zich snel met allerlei afspraken, zowel op werk als privévlak. Tijd om te ontspannen of om even niets te doen schiet er snel bij in. Blok tijd in je agenda voor ontspannen. Zo voorkom je dat ontspannen alleen gebeurt als er niets in je agenda staat. Hierdoor kan ontspannen snel onderaan je prioriteitenlijstje belanden.

Tip 6 Belangrijkheid en energie in evenwicht

Kijk naar de verschillende gebieden van je leven. Denk dan bijvoorbeeld aan werk, gezin, familie, vrienden, hobby enz. Geef nu ieder gebied een cijfer (0 niet belangrijk, 10 heel belangrijk) en geef daarna per gebied een cijfer voor hoeveel tijd en energie je eraan besteed (0 weinig energie, 10 heel veel energie). Besteed jij jouw tijd aan de belangrijke dingen of is er iets uit balans?

Tip 7 Stel grenzen

Jij bent zelf degene die keuzes kan maken over hoe jij wil dat jouw werk privé balans eruitziet. Dat kan een ander niet voor je doen. Om de juiste balans te bereiken is het belangrijk om je grenzen aan te geven. Dit doe je door ‘nee’ te zeggen tegen dingen die jouw balans verstoren. Het helpt om jezelf de volgende vragen te stellen bij een verzoek of taak:

  • Wat levert het op als ik ja zeg?
  • Wat levert het op als ik nee zeg?
  • Waar moet ik ‘nee’ op zeggen wanneer ik hier ‘ja’ op zeg?

Lees nog veel meer tips voor ‘nee zeggen’ en download het Whitepaper: ‘6 belachelijk simpele manieren om nee te zeggen.’

En hoe nu verder?

Heb je genoeg aan deze tips om de balans tussen werk en privé te herstellen? Super! Kan je nog wat meer tips gebruiken, beluister dan onze podcast: Eerste hulp bij altijd aanstaan.

Of luister de aflevering via Spotify.
 
Wil je zelf actief aan de slag met jouw situatie, dan hebben wij handige trainingen die je verder kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan Timemanagement waarbij je beter prioriteiten leert te stellen. Wie weet is de training Persoonlijke effectiviteit hetgeen je zoekt waarin assertiviteit op het programma staat. Nog een stapje verder, dan is Persoonlijk leiderschap de training voor jou, waarin je meer krijgt in jouw persoonlijkheid, ambities en krachten. Wil je voor jouw organisatie aan de slag met het verbeteren van de werk privé balans, volg dan de cursus Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit binnen de organisatie.

En met het STAP-budget kun je deze waardevolle trainingen volgen met € 1.000 korting (vaak dus gratis)! Wil je meer weten over het STAP-budget en hoe het werkt? Klik dan hier.

Meest gestelde vragen over werk privé balans

Wat betekent werk en privé balans?

Werk en privé balans betekent als werk goed samengaat met je privéleven en handig aansluit op de tijd die je vrij bent. Je tijd zo verdelen dat je, zonder stress, zowel werk als privé voldoende aandacht kan geven.

Wat is een goede werk privé balans?

Er is geen perfecte tijdsverdeling voor de goede werk privé balans. De balans in tijd verschilt van persoon tot persoon. Het is in balans als inspanning en ontspanning elkaar voldoende afwisselen.

Hoe krijg ik mijn werk privé balans terug?

Als je wil dat werk en privé weer in balans komt is het belangrijk om prioriteiten te stellen, grenzen aan te geven en meer aandacht en tijd te besteden aan de gebieden die voor jou belangrijk zijn.