Vanaf 1 maart kan (bijna) iedere Nederlander gebruik maken van het STAP-budget. Hiermee ontvangen werkzoekenden, werknemers, ondernemers en ZZp-ers € 1.000 subsidie voor het volgen van een opleiding. Omdat wij veel vragen hebben gehad over de STAP-subsidie, hebben wij de top 10 meest gestelde vragen met antwoorden voor jou op een rijtje gezet.
Top 10 vragen en antwoorden over de STAP-subsidie
Moet ik de training of opleiding zelf betalen als ik geen STAP-subsidie krijg?
Als je geen STAP-subsidie krijgt, dan kun je ervoor kiezen om de training of opleiding zelf te betalen of om dat aan jouw werkgever te vragen. Als de aanvraag om wat voor reden dan ook niet goedgekeurd is, heb je bij IMK Opleidingen de mogelijkheid om de STAP-vooraanmelding te annuleren. Daar doen wij uiteraard niet moeilijk over. Maar als je wilt annuleren terwijl je STAP-aanvraag wel goedgekeurd is, gelden onze algemene voorwaarden.
Hoe kan ik STAP-budget aanvragen?
Je kunt STAP-budget aanvragen via de opleider waar je een training, opleiding of cursus wilt volgen. Vervolgens doe je een vooraanmelding bij het UWV STAP-portaal en het UWV bepaalt dan of je recht heb op € 1.000 STAP-budget. Het aanvraagproces staat hier stap voor stap beschreven.
Voor wie is het STAP-budget bedoeld?
Het STAP-budget is in de basis bedoeld voor iedereen die ouder is dan 18 jaar en nog niet de AOW-gerechtigd is. Daarbij maakt het niet uit of je ergens in dienst bent, werkzoekend bent of een eigen bedrijf hebt. Lees hier verder voor de overige voorwaarden.
Wat heb ik nodig om een STAP-aanvraag in te dienen?
Voor het aanvragen van STAP-budget heb je het volgende nodig:
- Internetverbinding
- BSN-nummer
- DigiD
- STAP-vooraanmeldingsbewijs: dit document (pdf) sturen wij naar de burger nadat die zich aangemeld om een training te volgen met STAP-budget.
En een klein beetje geduld. 😉 Want op de eerste dag van de STAP-subsidie aanvraag kan er een wachtrij zijn bij het UWV STAP-portaal.
Als ik een opleiding volg met STAP-subsidie moet ik dan de factuur eerst zelf betalen?
Als je een opleiding volgt met STAP-subsidie, betaalt het UWV € 1.000. Wij sturen daarvoor een factuur aan het UWV. Is er sprake van een restbedrag, dan ontvang jijzelf – nadat jouw STAP-aanvraag goedgekeurd is – hiervoor een factuur. Deze moet je betaald hebben voordat de training of opleiding start.
Wat is een STAP-vooraanmelding?
Een STAP-vooraanmelding is een soort optie. Je geeft via onze website aan dat je een training wilt volgen met het STAP-budget. Dit doe je bij het tabblad ‘data & locatie’ van de training die je wilt volgen via de knop ‘Inschrijven via STAP-budget’. Vervolgens ontvang je van ons direct via de e-mail een STAP-vooraanmeldbewijs. Dit bewijs heb je nodig om bij het STAP-portaal je aanvraag in te dienen. Deze vooraanmelding is nog geen verplichting tot het volgen van de training of opleiding. Mocht je de STAP-subsidie niet gekregen hebben, dan kun je bij ons vrijblijvend annuleren.
Wat gebeurt er als het STAP-budget op is?
In principe is het STAP-budget nooit op. Iedere 2 maanden komt er nieuw budget vrij. Als het STAP-budget op is voor een bepaald tijdvak, dan kun je de training of opleiding zelf betalen of vrijblijvend annuleren. Of je vraagt opnieuw subsidie aan in het volgende tijdvak. Neem gerust telefonisch contact (0172 42 34 56) met ons op om te bespreken wat voor jou de beste optie is.
Ik wil deze training met de STAP-subsidie volgen, maar de training is duurder dan € 1.000. Hoe moet ik het restant betalen?
Over het restant krijg je van ons een factuur. Je kunt zelf onderzoeken of jouw werkgever of een andere partij wil of kan bijdragen aan deze restfactuur. Je kan ook informeren naar onze betalingsregeling via support@imkopleidingen.nl.
Kan ik ook STAP-subsidie krijgen als mijn werkgever de opleiding betaalt?
Als jouw werkgever de training of opleiding betaalt, dan kun jij daar geen STAP-subsidie voor aanvragen. Vraag je zelf een training aan en kost die meer dan € 1.000 dan kun je wel aan jouw werkgever vragen om het restant te betalen. Hoe dit werkt? Jij doet zelf bij ons de vooraanmelding via de special STAP-inschrijfknop. Nadat jouw aanvraag goedgekeurd is door het UWV, sturen wij jou een factuur met het te betalen restbedrag. Deze kun jij indienen bij de werkgever. Omdat de STAP-subsidie een persoonlijk budget is, sturen wij geen factuur naar een werkgever.
Heb jij zelf nog andere vragen over de STAP-subsidie, wellicht staat het antwoord op een van onze hulppagina’s:
Algemene vragen Aanvragen STAP-budget STAP-budget financieel Voorwaarden STAP-budget STAP-budget na de aanvraagStaat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met een van onze studieadviseurs via 0172 – 42 34 56.
Welke training ga jij volgen met jouw € 1.000 STAP-subsidie?
Hieronder tref je een overzicht aan van alle trainingen die je met het STAP-budget kunt volgen. De meeste zijn gratis te volgen. Soms is een eigen bijdrage nodig.

- Cursus Starten met leidinggeven
- Training Praktisch leidinggeven op de werkvloer
- Training De effectieve teamleider
- Training DISC en leiderschap
- Training Leidinggeven op afstand
- Training Coachend leidinggeven
- Training Commercieel aansturen van je team
- Training Leidinggeven aan verschillende generaties en culturen
- Training Verandermanagement
- Cursus Financieel inzicht voor niet-financiële managers

- Cursus Praktijkopleider
- Training Werkplekbegeleider
- Training Kwalificerend beoordelen
- Training Praktische toolboxmeeting




- Training Recruitment
- Cursus Arbeidsrecht, arbeidscontract en ontslag
- Training Onboarding
- Training DISC voor HR
- Cursus Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit binnen de organisatie
- Cursus Vertrouwenspersoon basismodule
- Training Impactvolle gesprekken voeren
- Training Praktisch P&O voor de winkelmanager
- Training Beoordelings- en functioneringsgesprekken
- Cursus Praktisch reorganiseren


