18 september 2020

Je herkent het misschien wel, een medewerker die altijd klaagt over zijn salaris, de werkdruk, de koffie, de te kleine leaseauto. Wat drijft die collega ertoe om tóch elke dag weer aan het werk te gaan? En hoeveel invloed heb jij als HRM’er op die motivatie?

Intrensieke en extrensieke motivatoren

Motivatie is de wil, de overtuiging en de inzet waarmee we handelen. Motivatie kent twee varianten: extrinsieke en intrinsieke.

  1. Bij extrinsieke motivatiefactoren kun je denken aan geld of een auto van de zaak. Wat hierbij speelt, is dat er snel een gewenning optreedt: als we die auto eenmaal hebben, dan verdwijnt deze als stimulans. Deze extrinsieke motivatiefactoren worden ook wel tevredenstellers genoemd.
  2. Bij intrinsieke motivatiefactoren, dat zijn dingen waar je voor gaat. Denk aan factoren als je werk als zinvol ervaren, van betekenis zijn, bijdragen aan de organisatiedoelen.

Extinsieke en intrinsieke motivatie motivatoren- IMK Opleidingen

Verschillen in motivatie

Wat de één motiveert hoeft niet hetzelfde te zijn als voor iemand anders. Stel: er komt een nieuw project aan waarvoor flink wat overuren gemaakt moeten worden. Voor de één kan de drijfveer zijn dat hij daardoor nieuwe dingen leert, voor de ander kan de compensatie voor de overuren de stimulans zijn om aan de slag te gaan.
Wil je iemand motiveren? Dan is het van belang om erachter te komen waar die ander voor in beweging komt. Dat doe je door open vragen te stellen: wat vind jij belangrijk in je werk, hoe ziet een ideale werkdag er voor jou uit, wat motiveert jou?
Als je weet wat de ander belangrijk vindt, dan kun je daarop inspelen. Laat zien op welke manier dat nieuwe project bijdraagt aan die ideale werkdag of aan wat die ander belangrijk vindt in zijn werk.

Breng de basis op orde

Echte motivatie ontstaat pas als een aantal belangrijke randvoorwaarden in de organisatie goed geregeld is. Of eigenlijk is het andersom. Medewerkers kunnen gedemotiveerd raken doordat zaken als salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, contractuele zekerheid en arbeidsomstandigheden slecht geregeld zijn. Dan is het haast onmogelijk om ze nog individueel te motiveren. Hoeveel complimentjes je ook maakt, de slechte omstandigheden blijven dan de boventoon voeren. In dat geval is het belangrijk om eerst de basis op orde te brengen en de omstandigheden te verbeteren.

Niets zo veranderlijk als motivatie

Behoeften veranderen in de loop van de tijd. Iemand kan jarenlang weinig behoefte hebben aan een vaste baan en afwisseling belangrijker vinden, tot het moment dat er kinderen komen of hij een huis koopt. Een vaste aanstelling met regelmatige werktijden krijgt dan een veel grotere motivatiewaarde. Of een baan was voor iemand altijd uitdagend en passend, en is nu reden voor onvrede. Een opleiding of kans op promotie is dán de motivatiefactor. Blijf daarom in gesprek met medewerkers, zodat je weet wat hen drijft en je kunt inspelen op hun behoeftes.

9 tips voor meer gemotiveerde teamleden

  1. Elke dag 100% gemotiveerd medewerkers, dat is een utopie. Maar met deze 9 tips kom je, samen met de leidinggevende, wél dicht in de buurt.
  2. Wees betrokken, weet wat er speelt bij een medewerker.
  3. Maak afspraken en beloften waar.
  4. Maak oprechte complimenten.
  5. Betrek medewerkers bij het stellen van concrete en uitdagende doelen.
  6. Wees transparant.
  7. Geef feedback.
  8. Zorg ervoor dat baan en medewerker bij elkaar passen.
  9. Stimuleer om met ideeën en voorstellen te komen.
  10. Vier de successen.

Help leidinggevenden om medewerkers beter te motiveren

Zoals je hierboven las, is motivatie individueel, veranderlijk en afhankelijk van meerdere factoren. Wat vaststaat is dat leidinggevenden een belangrijke rol spelen. Als zij weten op welke manier ze medewerkers kunnen motiveren op een manier die bij ze past, dan kunnen medewerkers veel langer gezond en gelukkig werken.

Meer weten over het motiveren van teamleden? Lees dan het artikel uit de reeks “DISC in de praktijk: motiveren”.

Met onze trainingen en opleidingen kun je leidinggevenden daarbij helpen. Hieronder een selectie:

  • De praktijkgerichte opleiding Middle Management B is een mensgerichte opleiding, waarmee leidinggevenden leren het beste uit zichzelf én hun team te halen.
  • Na de training De effectieve teamleider zijn leidinggevenden in staat om hun medewerkers te motiveren en te ontwikkelen. Deze training is gericht op teamleiders in een kantooromgeving.
  • De training Praktisch leidinggeven op de werkvloer is voor leidinggevenden die een uitvoerende ploeg aansturen. Zij leren op een praktische manier beter te communiceren en hun team te motiveren en stimuleren.