21 maart 2019

Hoe een in company training leidt tot meer omzet, hogere klanttevredenheid en nog veel meer

Bert Pol, directeur Trainingen & Development bij IMK Opleidingen, maakt het vaak mee. Bedrijven die in korte tijd, snel groeien en vergeten te investeren in de ontwikkeling van hun mensen. Maar de basis van een onderneming staat of valt met hoe goed de mensen zijn opgeleid om hun werk te doen. Investeren in ontwikkeling in de vorm van trainingen, geeft juist ruimte voor meer groei. Want als je als medewerker merkt dat je werkgever in je wil investeren en je beter wil maken, dan ga je er zelf ook voor.

Thema Klantgerichtheid en Sales - IMK OpleidingenOnverbloemde feedback

IMK Opleidingen wordt vaak ingeschakeld door bedrijven die een snelle groei doormaken en merken dat er steeds meer gevraagd wordt van hun mensen. Tijd is een schaars goed en trainen op de werkvloer is dan een ideale manier om direct het geleerde in de praktijk te brengen.

Bert Pol kreeg bijvoorbeeld de vraag om een afdeling verkoop binnen- en buitendienst te trainen. Dit bedrijf groeide snel maar merkte wel dat de kwaliteit van de klantgesprekken beter kon. Iemand die op zo’n afdeling werkt, moet veel kunnen: gesprekstechnieken toepassen, onderhandelen, timemanagement en koude acquisitie.

“Ik ben gestart door mee te lopen op de afdeling. Ik luister naar de gesprekken, ik zie wat er gebeurt en hoeveel tijd waaraan besteed wordt. Dat geeft enorm veel inzicht en ik kan direct feedback geven. Ook op de factoren waar je misschien in eerste instantie niet aan denkt: zoals lawaai, onopgeruimde bureaus, alles tegelijk willen doen. Ik zeg wat ik zie en wat er anders kan.”

Training op de werkvloer

We kozen voor een training op de werkvloer met échte klanten. De deelnemers kregen direct feedback op hun klant- en verkoopgesprekken. Ook pasten we blended learning toe. Via de IMK leerweg werd de theorie vooraf aangeboden. Zodat we tijdens de training met de praktijksituatie bezig konden zijn. Het leereffect was daardoor heel groot. Ook de inrichting van de processen hebben we aangepakt. De administratieve handelingen niet doen op de tijdstippen waarop klanten juist goed te bellen zijn. Zorgen dat je niet blijft wachten tot een klant terugbelt, maar ze proactief benaderen. Een paar uur per dag afgezonderd werken om klanten ongestoord te bellen. Werkzaamheden clusteren. Gesprekken voorbereiden én vooral goed luisteren naar de klant.

Bert Pol: “Het resultaat van de in company training was dat er in korte tijd 1,5 keer zoveel afspraken werden gemaakt. De klanttevredenheid toenam met 15% en dat de omzet dat kwartaal verdubbelde”.

Maatwerk in de praktijk

Het mooie van maatwerk is dat trainingen volledig aangepast kunnen worden op de fase waarin een bedrijf zit. Een groeifase vraagt om een ander soort training dan een consolidatiefase bijvoorbeeld. In een groeifase is het nodig om snel te ontwikkelen en zo efficiënt mogelijk te trainen. In een consolidatiefase is er meer rust en kan een training verdeeld worden over meerdere dagen of buiten de deur plaatsvinden.

“Het is belangrijk dat ik als trainer precies weet waar de knelpunten zitten en wat er opgelost moet worden. Dat ik snap hoe de processen lopen en welke taal er gesproken wordt. Omdat wij echt gericht zijn op de praktijk, komen we niet aan met theoretische modellen of dikke boeken. We spreken de taal van de werkvloer, die vooral bij wat meer technische bedrijven echt anders is. Omdat we aansluiten op de dagelijkse praktijk, is het leereffect veel hoger.”

Volgende stap - Team - IMK OpleidingenNeveneffecten van trainen

Het mooie van trainen is dat er allerlei neveneffecten ontstaan. Er wordt beter gecommuniceerd, meer samengewerkt, mensen voelen zich meer betrokken en tonen meer verantwoordelijkheid.
“Dan komen we trainen op koud bellen bijvoorbeeld en vervolgens gaat niet alleen dat koude bellen veel beter, maar ook de onderlinge communicatie en planning. Soms weet je als bedrijf niet precies wat de oorzaak is waarom iets niet lekker loopt. Met een training of een trainer die meeloopt, komen onderlinge processen boven water.”

Ook een in company training op maat voor jouw organisatie?

Wil je na het lezen van dit artikel meer weten over een training op maat? Bijvoorbeeld de training Commerciële binnendienst afgestemd op jouw organisatie? Of een maatwerktraining Omgaan met agressie op de werkvloer? Maak dan een afspraak met Bert Pol of een van onze andere trainers? Dit kan via ons contactformulier of telefonisch via 0172 – 42 34 56.