12 maart 2018

Vrijwel iedere organisatie heeft de komende maanden het voldoen aan de nieuwe privacywetgeving AVG op de ‘actielijst’ staan. De ene organisatie is al verder dan de ander. Weet u al wat dit voor uw organisatie betekent? Bent u op zoek naar praktische tips waarmee u vandaag nog kunt starten? Om u op weg te helpen hebben we in dit artikel alles teruggebracht tot vijf eenvoudige stappen.

  1. Begin met globaal intern speur- en veldwerk

  2. Beoordeel contracten van leveranciers opnieuw

  3. Schrijf uw privacy beleid op een A4-tje

  4. Stel een ‘in het geval van een datalek-scenario’ op

  5. Organiseer een ‘Privacy-schoonmaakdag’

Stap 1: Wees nieuwsgierig en begin met uit te zoeken wat voor soort persoonlijke gegevens u verzamelt en voor welk doel u ze gebruikt. Ga na wie er toegang tot die gegevens heeft en welke beveiligingsinstellingen er zijn toegepast. Feitelijk hoeft u alle datasets alleen maar te categoriseren en te labelen, net zoals u bij een verhuizing je dozen stickert.

Lees voor de toelichting van alle stappen het complete artikel op HR Praktijk.

Laat u vooral niet overrompelen door alle informatie over AVG en kostbare, grootschalige operaties en programma’s die opgestart zouden moeten worden. Een paar eenvoudige maatregelen zijn al genoeg om je op weg te helpen. Waarom al die kostbare tijd, geld en energie verspillen als u (nog) niet eens weet wat uw organisatie nodig heeft?

Het belangrijkste is dat u gewoon van start gaat. En zoals je ziet, hoeven dat geen 7-mijlslaarzen stappen te zijn. Zolang u kunt aantonen dat u zich bewust bent van AVG en de eerste aantoonbare stappen hebt gezet.

 

Praktisch 5 stappenplan voor de AVG

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met HR Praktijk