5 januari 2022

In steeds meer branches is het erg lastig om aan voldoende en goede medewerkers te komen en te behouden. Ook Annemarie de Braak, manager bij een installatiebedrijf, loopt daar tegenaan. Voor een grote opdracht zocht ze extra mensen en ze was erg opgelucht toen ze eindelijk haar team compleet had. Na krap een halfjaar, ze raakten net een beetje op stoom, vroeg een van de teamleden een gesprek aan. Nietsvermoedend ging ze het gesprek aan, maar tot haar grote verbazing en teleurstelling was het een opzeggesprek. De medewerker baalde al langer van de hoge werkdruk en de lange werkdagen en was benaderd door een ander bedrijf. Daar kreeg hij de kans om een dag minder te werken en meer te leren.

De vraag die Annemarie sindsdien bezighoudt, is wat ze kan doen om medewerkers te behouden.

Medewerkers behouden en de invloed van de leidinggevende

Jouw invloed op het behoud van medewerkers is groot. Beantwoord eerlijk onderstaande vragen en kom erachter wat voor manager jij bent.

  1. Ik ben geïnteresseerd in mijn medewerkers en laat merken dat ik naar hen luister.
  2. Ik neem feedback serieus en doe wat met de informatie die ik krijg.
  3. Ik ga regelmatig in gesprek met mijn medewerkers over wat ze belangrijk vinden en weet wat hen motiveert.
  4. Ik weet wat er speelt in mijn team.
  5. Ik zorg voor een goede werksfeer en stimuleer (en ben aanwezig bij) informele momenten buiten het werk om.
  6. Ik geef medewerkers de ruimte en verantwoordelijkheid in de organisatie en uitvoering van hun werk.
  7. Mijn medewerkers mogen fouten maken. Ik zie dit als leermomenten.
  8. Ik daag mijn medewerkers uit om nét iets meer te doen dan ze zelf denken te kunnen.
  9. Ik inspireer mijn medewerkers zich persoonlijk te ontwikkelen door hierin zelf het goede voorbeeld te geven.
  10. Ik ben transparant over mijn ambities en de bedrijfsdoelen.

Zeg jij meer dan 9 keer JA? Gefeliciteerd! Als medewerkers al vertrekken, dan zal dit vanwege andere redenen zijn dan waar jij invloed op hebt. Maar ook dan is belangrijk om in gesprek te gaan: waar is de medewerker naar op zoek? Wat is de reden om ergens anders te gaan werken? Welke tips heeft hij voor jou?

7 + 1 tips voor leidinggevenden die hun medewerkers willen behouden

Verbinding, waardering en erkenning blijken de belangrijkste factoren bij een beslissing om te vertrekken. Als leidinggevende heb jij daarin een cruciale rol. Dus wat kun jij het beste doen om medewerkers te binden? Onderstaande tips helpen jou verder.

Tip 1: Beperk overwerken

Tijd - IMK OpleidingenHoe langer er gewerkt wordt, hoe minder productief iemand wordt. Het omslagpunt ligt rond 50 uur per week. Als er structureel meer dan 50 uur per week gewerkt wordt, wordt de productiviteit per uur lager en leidt tot overbelasting. Houd daarom samen met jouw team in de gaten dat ‘het wel leuk blijft’. Maak het bespreekbaar en laat jouw eigen grenzen ook zien.

Annemarie maakte met haar team steeds langere dagen. Bovendien vond ze dat ze als leidinggevende als eerste aanwezig moest zijn en als laatste moest vertrekken. Tot ze merkte dat ze, ondanks haar lange dagen, niet veel meer gedaan kreeg en eigenlijk steeds minder energie had. Ze heeft met haar team besproken hoe ze elkaar konden helpen om overwerken te beperken. Dat leidde tot een eenvoudig systeem.

Elke dag sluiten ze gezamenlijk de dag af en bespreken ze kort wat er de volgende dag moet gebeuren. Daarna gaat iedereen naar huis. Op die manier hebben ze én een efficiënte manier om de planning in de gaten te houden én een natuurlijke afronding van de werkzaamheden. Overwerken doen ze alleen nog in overleg en gezamenlijk zodat ze allemaal de verantwoordelijkheid delen. In de praktijk blijkt het nauwelijks nog nodig te zijn. Goed timemanagement doet dus wonderen!

Leestip: Grip op jouw tijd test, maak de test.

Tip 2: Erken de prestaties van jouw teamleden

Een compliment geven doet wonderen. Benoem concreet wat het resultaat is van het werk van de medewerker. Je kunt ook denken aan een beloning, zoals een bonus of een opleiding die de medewerker wil volgen. Zorg dat je weet wat jouw medewerkers motiveert, want dat is voor iedereen verschillend.

Tip 3: Houd je aan jouw afspraken

Doe wat je belooft. Kinderen leren het al vroeg: als je iets belooft, dan moet je je daaraan houden. Gek genoeg lijkt dat steeds minder te gelden als we ouder worden. Zorg er dus voor dat je afspraken nakomt en je aan beloftes houdt. Als leidinggevende is het belangrijk om je te realiseren dat er naar je wordt gekeken, meer dan je denkt. Geef dus zelf het goede voorbeeld.
Eigenlijk is het heel eenvoudig: verwacht alleen dingen van jouw medewerkers die je zelf ook kunt waarmaken. Verwacht je dat jouw medewerkers op tijd beginnen? Dan ben je zelf ook op tijd. Wil je dat ze minder overwerken? Dan doe je dat zelf ook.

Annemarie ondervond dit in haar eigen functioneringsgesprek. Ze kreeg als feedback dat haar manager het vervelend vond dat ze niet elke dag op vaste tijden begon. Daardoor twijfelde hij elke keer of ze er nou was of niet. Haar leidinggevende deed echter precies hetzelfde waardoor Annemarie de feedback niet terecht of zelfs maar geloofwaardig vond. Ze realiseerde zich dat zij op dezelfde manier naar de verwachtingen moet kijken die zij heeft van haar team.

Opleiden Loont - IMK Opleidingen

Tip 4: Geef ruimte voor ontwikkeling en opleiding

Zoek samen met jouw medewerker naar manieren waarop hij of zij zich verder kan ontwikkelen. Geef feedback en luister. Bied ruimte voor afwisseling, sta open voor andere manieren van werken en organiseren. Op die manier ontstaat er energie, creativiteit en plezier. Bied aan dat iemand meer kennis kan opdoen of vaardigheden kan trainen.

Leestip: Whitepaper ‘Opleiden is goud waard’. 9 redenen om jouw opleidingsbudget volledig te benutten.

Tip 5: Wees betrokken

Weet wat er speelt binnen jouw team en bij jouw medewerkers. Toon interesse en leef mee, in goede en slechte tijden.
Meer dan de helft van de medewerkers die uit onvrede weggaan, doet dat vanwege de relatie met hun leidinggevende. Een goede manager weet balans aan te brengen tussen professionaliteit en menselijkheid. Vier successen, leef mee in moeilijke tijden, besteed aandacht aan de behoeften van jouw medewerkers en ontdek wat ze echt nodig hebben.

Tip 6: Geef vertrouwen

Soms wordt gezegd: controleren is beter dan vertrouwen. Dat is echt een misverstand. Vertrouwen, vrijheid en eigen verantwoordelijkheid is de ultieme mix voor de lange termijn.
Zeker in het begin vond Annemarie het moeilijk om uit te gaan van de expertise van haar team. Ze bleef controleren en navragen. Tot ze een week ziek was. Ze merkte dat haar team prima in staat was om het werk te organiseren, afspraken nakwam en zelfstandig kon werken. Daarna vond ze het veel makkelijker om los te laten en op haar team te vertrouwen. Ze bleef betrokken, maar richtte zich steeds meer op de vraag wat haar team nodig had van haar.

Tip 7: Geef jouw medewerkers een toekomstperspectiefVolgende stap whiteboard - IMK Opleidingen

Blijf in gesprek over wensen en langetermijndoelen. Denk samen na over de toekomstplannen van de medewerker en de missie en visie van de organisatie. Wees transparant over de koers en deel de bedrijfsstrategie. Zo hou je medewerkers betrokken en groeien ze mee met de ontwikkeling van de organisatie.

Bonustip: Besteed aandacht aan de bedrijfscultuur

Zorg voor een veilige omgeving waar respect is voor elkaar. Waar feedback open en eerlijk wordt gegeven. Geef als leidinggevende het goede voorbeeld en sta zelf ook open voor feedback. Praat niet over anderen en wees alert op uitsluiting, roddel en pestgedrag.
Als leidinggevende heb je veel invloed op het werkplezier van jouw medewerkers. Managers klagen vaak over het feit dat hun beste mensen vertrekken en hoe moeilijk het is om nieuwe medewerkers te vinden. Ze gaan daarbij voorbij aan de kern, namelijk: medewerkers verlaten niet hun baan maar hun baas.

Met bovenstaande tips kun je als leidinggevende veel meer invloed uitoefenen op het behouden van jouw medewerkers. Heb je behoefte aan meer verdieping van jouw werk en wilt je jouw leiderschapsvaardigheden verbeteren? Dan is onze 8-daagse opleiding Middle Management A echt iets voor jou.