24 februari 2021

In het afgelopen jaar zijn we massaal overgestapt op online: in werk, privé en onderwijs. We laten graag een trainer en een deelnemer aan het woord om iets te vertellen over hun ervaring met online trainen van gedragsvaardigheden.

Aan het woord over hun ervaringen met online trainen zijn Bianca van der Molen en Han Vossen. Bianca is serviceteam medewerker bij Notuleerservice Nederland BV die haar verkoopvaardigheden wil versterken en Han is gedragstrainer met meer dan 20 jaar ervaring met fysieke trainingen.

Jij had al een fysieke trainingsdag achter de rug toen jullie zijn overgestapt op online. Hoe was dat voor jou?

Bianca: “Ja inderdaad, ik was al begonnen met de training toen de coronacrisis uitbrak. We zijn daarom als groep halverwege overgestapt naar online. Ik heb, tot mijn eigen verrassing weinig verschil gemerkt. Niet aan de praktische oefeningen, de onderlinge feedback of de aandacht van onze trainer. Tijdens de training ging het onder andere over non-verbale communicatie, gezichtsuitdrukkingen en gebaren, met veel voorbeelden bij onszelf. Dan is het wel leuk om te merken dat dit ook gewoon digitaal opgemerkt kan worden. De kwaliteit van de training is echt niet afhankelijk van fysiek bij elkaar komen is mijn ervaring nu.”

Wat is je ervaring als gedragstrainer met online trainingen?

Han: “Vooraf was ik niet zo zeker of dit zou werken. Maar nu ik al meerdere online trainingen heb gefaciliteerd ben ik juist heel positief! Het is een prima combinatie van veilig leren op een effectieve en prettige manier. Deelnemers worden net als bij trainingen in een zaal op interactieve wijze uitgedaagd om geleerde zaken direct toe te passen. Opvallend is dat deelnemers online makkelijker durven te experimenteren met nieuwe vaardigheden doordat ze inloggen vanuit een voor hen veilige en vertrouwde omgeving. Het leereffect is echt groot!”

Wat doe je anders en waar let je meer op bij het begeleiden?

Han: “Zowel voor deelnemers als trainer zijn online sessies intensiever. De concentratie focus is groot, waardoor men sneller leert. Dat vraagt wel om een sterke afwisseling van werkvormen ten opzichte van trainingen in een zaal. Daarom werken we o.a. met praktische en direct toepasbare oefeningen zoals video respons, een digitale leeromgeving en praktijksimulaties. Verder is mijn ervaring dat we de online bijeenkomsten niet langer dan een dagdeel moeten laten duren. Deelnemers komen daarom korter maar vaker, meestal in de ochtend, bij elkaar om de concentratie optimaal te houden.”

Zou je het anderen aanbevelen om online een gedragstraining te volgen?

Bianca: “Zeker! Het kan wat onwennig zijn om non-stop de webcam aan te hebben, maar na een tijdje heb je het niet meer door. En bij een fysieke training ziet iedereen je toch ook dus wat is het verschil nu echt?! En het belangrijkste: ik heb echt veel geleerd door de vele voorbeelden en door de praktische oefeningen en de feedback. Het is toch fijn dat je op deze manier, juist in deze lastige tijd, bezig kunt zijn met je persoonlijke ontwikkeling!”

Heb je tips hoe deelnemers zich goed kunnen voorbereiden op een online training?

Han: “Een laptop met internetverbinding is als uitgangspunt voldoende. Verder is een rustige locatie binnen waar je alleen kunt zitten en niet gestoord wordt het beste. Zet email en andere systemen uit en log vooral op tijd in. Mooi om te zien is dat het begrip ‘op tijd werken’ automatisch bewust wordt gemaakt bij de deelnemers.”

Logo IPV - IMK Opleidingen

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met IPV Training en Advies.