De beste opleidingen en trainingen voor doorgegroeide vakmensen
Volg ons op Facebook Volg ons op LinkedIn Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Aapmanagement: de grootste valkuil bij leidinggeven

Een medewerker worstelt met een probleem. U als leidinggevende denkt: ik heb dit zo opgelost, laat mij maar even. Binnen de kortste keren bent u zoveel tijd kwijt met de problemen van al uw medewerkers, dat u aan uw eigen werkzaamheden nauwelijks meer toekomt. Herkent u dit? Het wordt ‘aapmanagement’ genoemd en is een van de meest voorkomende valkuilen onder leidinggevenden. IMK trainer Christine Meijers legt uit hoe dit ook anders kan.

“In mijn trainingen geef ik het voorbeeld van Peter, werkzaam bij een verzekeringskantoor. Hij heeft jarenlange ervaring in de buitendienst, kent bijna alle klanten en geeft nu leiding aan kantoormedewerkers. Deze medewerkers denken vaak: Peter weet zo veel, ik vraag het aan hem. Peter zoekt het uit, Peter belt de klant wel even. Hij kan het sneller en wil zijn medewerkers ontzien en helpen waar hij kan. Maar zij worden onzeker en vragen hem steeds meer. Peter komt niet meer aan zijn eigen werk toe.

Als leidinggevende is het zaak je vertrouwen uit te spreken dat de medewerker zijn takenpakket en de bijbehorende uitdagingen aan kan. Dit betekent natuurlijk niet dat je niet kunt helpen bij het zoeken naar een oplossing.
Het begint ermee dat je de aap herkent. Daarna bepaal je wie de aap toebehoort. Als een medewerker het zelf kan oplossen, laat hem de aap dan ook weer meenemen de werkvloer op. Pas wanneer het probleem hem boven het hoofd stijgt, moet je als leidinggevende zelf ingrijpen.

Uiteindelijk helpt Peter zijn medewerkers door hen zelf de oplossing te laten bedenken en stuurt waar nodig een beetje bij. Op deze manier wint de medewerker zijn zelfvertrouwen terug en wordt zelfredzamer. En Peter kan het loslaten en met zijn eigen werkzaamheden verder.”

Voorkom aapmanagement; de zeven stappen nog eens op een rij:

  1. Herken de aap.
  2. Van wie is de aap?
  3. Laat de medewerker over een oplossing nadenken.
  4. Als hij dit nog niet gedaan heeft, help hem op weg.
  5. Bespreek de oplossing, geef complimenten en laat het initiatief bij de medewerker.
  6. Spreek uw vertrouwen uit en wens hem succes.
  7. Evalueer en geef positieve feedback.

 

>> Bekijk het totale trainingsaanbod


Anderen lazen ook: