13 mei 2025

Krijg je een nieuwe manager? Grote kans dat hij of zij een andere manier van werken heeft dan je vorige leidinggevende. Dat kan best even wennen zijn. Zeker als alles naar jouw idee zo lekker liep. Hoe ga je daar goed mee om? 

Een nieuwe leidinggevende

Een nieuwe leidinggevende brengt nieuwe ideeën en gewoontes met zich mee. Misschien communiceert hij of zij heel direct, geeft meer (of juist minder) vrijheid of heeft weinig ervaring met de inhoud van jouw werk. Dat kan even zoeken zijn, zeker als je met je vorige manager een fijne klik had.

Een periode van lichte onrust is heel normaal wanneer er van leidinggevenden gewisseld wordt. Zowel vanuit de leidinggevende als de teamleden zal het even zoeken zijn. Maar met de juiste instelling en aanpak komt het zeker goed.

Kennismakingsgesprek met je nieuwe leidinggevende

Vaak start een nieuwe manager met één-op-één gesprekken om alle teamleden te leren kennen. Verwacht een informeel gesprek over wie je bent, waar je woont, wat je rol is binnen het team en hoe je je werk ervaart. Het doel van het gesprek is meestal echt een eerste kennismaking, niet om meteen de diepte in te gaan.

Omgaan met een nieuwe manager

Een nieuwe leidinggevende betekent vaak een andere manier van werken. Dat is even schakelen, maar met onderstaande tips help je de samenwerking op weg.

1. Geef hem of haar de kans

Misschien werkte de oude aanpak voor jou prima. Maar dat betekent niet dat de nieuwe automatisch slechter is. Geef nieuwe ideeën een eerlijke kans voordat je ze afwijst. Als iets écht niet werkt, kun je dat later alsnog constructief aankaarten.

2. Pas je communicatiestijl aan

Je nieuwe manager communiceert niet op dezelfde manier als je oude manager. Merk je bijvoorbeeld dat hij of zij eerder een berichtje stuurt via Slack of Teams dan langsloopt? Probeer je aan te passen aan de stijl van je nieuwe manager en stuur ook een berichtje bij een vraag.

3. Stem verwachtingen af

Vraag wat jouw nieuwe manager belangrijk vindt in julie samenwerking. Wat verwacht hij of zij van jou qua communicatie, verantwoordelijkheid of rapportage? Zo voorkom je misverstanden en weet je waar je aan toe bent.

4. Geef aan wat je nodig hebt

Je vorige manager wist misschien precies hoe jij werkt. Je nieuwe manager (nog) niet. Om tijd te besparen kun je zelf uitleggen wat jij nodig hebt om je werk goed te kunnen doen. Bijvoorbeeld dat je graag zelfstandig werkt, maar behoefte hebt aan ondersteuning bij stakeholdermanagement.

5. Bied hulp en deel je kennis

Jij kent het team, de werkprocessen en de cultuur al veel langer. Help je manager wegwijs worden. Door actief mee te denken en uitleg te geven, laat je zien dat je betrokken bent en er samen voor wilt gaan.

6. Laat je waarde zien

Jouw positie in het team is voor een nieuwe manager nog onduidelijk. Door af en toe kort te updaten of iets proactief te delen, maak je jouw bijdrage zichtbaar en weet je nieuwe leidinggevende wat hij of zij aan je heeft.

7. Toon interesse in de persoon

Achter elke functie zit een mens. Vraag eens naar de achtergrond of interesses van je nieuwe leidinggevende. Een persoonlijke connectie maakt samenwerken vaak net wat makkelijker.

8. Vraag dóór bij veranderingen

Verandert er iets waar je de logica niet van inziet? Stel vragen om het beter te begrijpen. Niet uit weerstand, maar vanuit nieuwsgierigheid. Grote kans dat je meer inzicht krijgt of zelfs mag meedenken.

9. Denk mee, niet tegen

Een nieuwe manager wil dingen verbeteren. Help mee. Denk in mogelijkheden en aanvullingen in plaats van tegenargumenten. Zo maak je de resultaten en de samenwerking nóg beter.

10. Blijf niet hangen in vroeger

“Bij onze vorige manager deden we het altijd zo.” Klinkt bekend? Dat soort vergelijkingen helpen niet. Focus op de toekomst en geef de nieuwe samenwerking een eerlijke kans.

11. Houd de sfeer positief

Het is makkelijk om met je collega’s te mopperen over de nieuwe leidinggevende bij de koffieautomaat. Maar daarmee bouw je niks op. Help liever mee aan een constructieve sfeer. Stimuleer je collega’s om een open blik te houden en de nieuwe manager een kans te geven.

12. Kies je moment om kritisch te zijn

Geloof je niet in een nieuwe aanpak en wil je er echt iets van zeggen? Doe dit dan niet tijdens de teamvergadering, maar kies een rustig één-op-één moment achteraf en bespreek je twijfels dan op een rustige manier.

13. Wees geduldig

Gun jezelf en je nieuwe leidinggevende de tijd om aan elkaar te wennen. Verwacht niet dat alles vanaf dag één soepel verloopt.

14. Blijf eerlijk naar jezelf

Heb je het een eerlijke kans gegeven, maar past de nieuwe aanpak totaal niet bij je? Kijk dan eerlijk naar je werkplezier en je plek binnen het team. Soms ligt het niet aan de manager of aan jou, maar aan de match.

Verbeter je sociale vaardigheden

Een goede samenwerking met je manager begint bij jezelf. Wil jij sterker in je schoenen staan, beter communiceren of vaker je mening geven? Dan zijn dit goede trainingen:

Wil je de communicatie op je werk verbeteren? In deze whitepaper delen we praktische tips en tricks om direct mee aan de slag te gaan.

Download whitepaper
whitepaper communicatie