15 maart 2018

Staat u ook altijd zo versteld van hoeveel dingen tegenwoordig geautomatiseerd zijn? Aan het einde van mijn werkdag kan ik via een app op mijn telefoon thuis de zonwering alvast inschakelen. Mijn navigatie omzeilt de files en ik scan zelf mijn boodschappen. Na het eten kijk ik naar de programma’s die mijn televisie voor mij heeft geselecteerd, op basis van eerder kijkgedrag.

Krijg ik nog een persoon te spreken?

Automatisering is overal en ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Steeds meer apparaten zijn intelligent en nemen ons werk uit handen. Productie wordt weer in eigen land gedaan, want niets is goedkoper dan een cao-loze robot. Banen worden overbodig, maar er komen ook weer nieuwe banen bij. Robots en computers moeten immers geprogrammeerd en onderhouden worden. Bovendien wordt menselijk contact in deze geautomatiseerde tijd steeds belangrijker. Als ik een bedrijf bel, wil ik geen eindeloze keuzemenu’s en voorgeprogrammeerde bandjes. Ik wil gewoon graag iemand spreken.

Met goede soft skills klaar voor de toekomst

Deze vooruitgang houdt mij erg bezig. Welke invloed heeft dit op de ontwikkeling van organisaties en hun medewerkers? Hoe zorgen ze ervoor dat ze toekomstbestendig zijn? Het is me in elk geval helder dat een investering in de soft skills van medewerkers essentieel is. Van productiebedrijf tot dienstverlener, voor alle soorten organisaties is en blijft menselijk contact bepalend voor de klantbeleving.

Contact tussen mensen blijft

Onze opleidingen en trainingen zijn gericht op effectief gedrag. In deze geautomatiseerde maatschappij zijn menselijke vaardigheden zoals aanpassingsvermogen, overtuigingskracht, creativiteit en empathie harder nodig dan ooit. Contact tussen mensen zal immers altijd blijven. Gelukkig kunnen we die sociale vaardigheden ontwikkelen. Op die manier haalt u het beste uit uw medewerkers, stijgt uw organisatie boven zichzelf uit en onderscheidt u zich van de rest.

Wilt u hierover met ons van gedachten wisselen? Neem contact met mij op via 0172 – 42 34 56.

Hartelijke groet, Marie-José Blijlevens
Algemeen directeur IMK Opleidingen

Bekijk ons incompany stappenplan

 

 

Menselijk contact is belangrijker dan ooit

 

Bron: P&O Actueel