9 januari 2019

In het zakelijke magazine “Alphen into business” vertelt het management team van IMK Opleidingen over hoe een sterk management bijdraagt aan de groei van een organisatie. Lees hier het gehele artikel.

Rabobank helpt IMK Opleidingen verder groeien

Een sterk management draagt bij aan de groei van een organisatie. Ondernemers die investeren in managementkwaliteiten, plukken daar dan ook de vruchten van. Rabobank ziet het in de praktijk. De bank die ondernemers helpt groeien financierde twee jaar geleden de overname van IMK Opleidingen door Marie-José Blijlevens en Bert Pol. Het resultaat mag er zijn, want het Alphense bedrijf groeit als nooit tevoren.

Het ‘luxe randje’ moest eraf, vertelt Marie-José Blijlevens, algemeen directeur van IMK Opleidingen. De crisis had er flink ingehakt bij het bedrijf aan de Henry Dunantweg. In 2010 én in 2012 waren reorganisaties noodzakelijk. De helft van het medewerkersbestand werd geschrapt en ook de driekoppige directie moest inkrimpen.

Dat is niet hoe Marie-José het voor zich had gezien, toen ze in 1998 begon met IMK Opleidingen, toentertijd nog aangesloten bij het (inmiddels failliete) Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf (IMK). IMK Opleidingen ging zelfstandig verder, maar de afkorting ‘IMK’ bleef. Het Alphense bedrijf verzorgt vakinhoudelijke opleidingen voor praktisch opgeleid personeel. Medewerkers in loondienst volgen bij IMK trainingen in leiderschap & management, klantgerichtheid & sales, persoonlijke ontwikkeling, personeelsbeleid en OR. “Wij laten personeel groeien, en daarmee de organisatie waarin ze actief zijn”, zegt Bert Pol, directeur Training & Development.

Leermoment

Bert begon in 2013 als interimmer bij IMK. Al snel werd hem duidelijk waar de pijn zat. “Ik trof een sterk merk, met trainingen van hoge kwaliteit. Maar het bedrijf was te weinig salesgedreven. Tegen het marketinggeweld van de grote concurrenten kunnen wij niet op. Wij maken het verschil in persoonlijk contact.” Daarin zag Marie-José precies datgene wat ze zelf mist. “Sales gaat mij niet goed af. Bert was de oplossing voor mijn probleem.”

Bert: “Marie-José mist gelukkig de hoogmoed om te denken dat ze overal goed in is. Ik heb vroeger verschillende joint ventures gehad, en vond dat ik alles zelf moest kunnen. Maar contracten en administratie lagen mij niet. Dat was een leermoment.”

Laat dat toevallig net de kracht zijn van Marie-José: zicht houden op de inkomsten en uitgaven, de interne organisatie leiden, processen structureren. Eén en één is twee, dus besloten Marie-José en Bert, met financiering van Rabobank, de andere partners uit te kopen en samen als directie verder te gaan. In december 2016 was de overdracht van de aandelen geregeld. Marie-José heeft zich sindsdien gestort op het stroomlijnen van de organisatie. De aanpak werkt. Het bedrijf, met twintig man personeel en een grote pool aan trainers, heeft de weg omhoog weer gevonden.

Vallen en opstaan: ondernemen in crisistijd

“In een crisis is het ongelofelijk belangrijk dat je op tijd ingrijpt”, vertelt Marie-José. “Halveren is écht niet gemakkelijk. Maar doe het in elk geval op tijd. Als ondernemer heb je snel de neiging om je kop in het zand te steken. Heb het lef om beslissingen te nemen. En let erop dat je geen wij-zij-cultuur creëert. Tijdens de tweede reorganisatie pakten we het daarom anders aan. Toen sneden we ook in de directie. Dan is er intern veel meer begrip voor je andere maatregelen.”

Geen halve maatregelen

“Een omslagpunt.” Zo typeert Reinier Vriens, accountmanager voor Rabobank Groene Hart Noord, de overname. “Door heel bewust te investeren in de kwaliteit van het management, is het Marie-José en Bert gelukt weer te gaan groeien.”

“Wat ik knap vind, is dat Marie-José moeilijke besluiten heeft durven nemen, maar dat daar nooit halve maatregelen bij zaten. Daarnaast kennen Marie-José en Bert hun eigen sterke punten. Ze focussen zich op waar ze goed in zijn, en dat betaalt zich nu uit.”

Marie-José en Bert waren geen klanten van Rabobank toen ze op zoek gingen naar financiering. Voor de overname spraken ze met een investeringsmaatschappij en drie grote banken. “Rabobank sprong er bovenuit”, vertelt Marie-José. “Omdat ze ons echt als klant wilden hebben. De rest kwam bij wijze van spreken met een computeruitspraak. Rabobank durfde zijn nek uit te steken, heeft ons als ondernemers in de ogen gekeken. Dat is gebleven tot op de dag van vandaag. Bij Reinier weet ik dat als er iets speelt, ik hem altijd kan bellen. Hij denkt mee en is er voor ons.”

“En hij zet zijn netwerk voor ons in”, vult Bert aan. “Reinier brengt ons in contact met andere klanten van Rabobank met als doel door samenwerking elkaar te versterken en door te groeien.”

Management: ‘Er is veel te verbeteren’

“Het zou goed zijn als er in organisaties meer aandacht komt voor de kwaliteit van het management”, vindt Reinier. “Denk hierbij aan bewustwording, inspiratie, kennis en draagvlak. Alleen als een bedrijf deze aspecten serieus neemt, is het in staat managementpraktijken te verbeteren. Vaak is er meer ruimte voor verbetering dan bedrijven denken.”

Bedrijfsblind

Regelmatig komt Reinier op bezoek en praten de drie samen bij over de ontwikkelingen binnen het bedrijf en de markt. “Ik vind Reiniers mening belangrijk, omdat je anders bedrijfsblind kunt worden. Reinier staat net wat verder van onze onderneming af en weet wat er bij andere bedrijven speelt. Dat is waardevol.”

Intussen blijft IMK Opleidingen anticiperen op de toekomst. Marie-José loopt tegen haar pensioenleeftijd aan en Bert vindt een frisse start voor iedereen – directie, medewerkers – alleen maar gezond. “Op een gegeven moment moet je jezelf weer onder de loep nemen. Dan kan het tijd zijn om het bedrijf over te dragen aan iemand die op eigen wijze weer aansluiting kan vinden met een nieuwe generatie medewerkers.”

Welke weg de ondernemers ook inslaan, Rabobank staat ze terzijde om ze te helpen groeien.

Investeren in de kwaliteit van manageme

Het management team van IMK Opleidingen: Bert Pol – Edith Kruijswijk en Marie-José Blijlevens

Fotografie: Oscar van der Wijk