20 maart 2020

Wie dacht dat thuiswerken rustig was, heeft het mis. Doordat je de informele koffiemomenten mist, duren telefoongesprekken vaak een stuk langer. In plaats van in één keer je weekendverhalen te delen met je afdeling, doe je dat nu tijdens meerdere telefoongesprekken. Dan komt er nog bij dat je precies gebeld wordt op het moment dat het net niet uitkomt…

Trainer Sharon Peters vertelt: Toen ik onlangs een maatwerktraining time management en stresspreventie voor een commerciële binnendienst verzorgde, viel Bart mij direct op. Ik vroeg hem waar hij zoal tegenaan liep. Hij ging meteen los: “Ik kan nooit eens rustig mijn werk doen! Ik word de hele dag gebeld door collega’s, aan mijn eigen werk kom ik nauwelijks toe. En van bovenaf krijg ik steeds te horen dat ik mijn eigen targets niet haal.”

Spuugzat

Bart is zeer ervaren. Hij hoeft niet eens in de computer te kijken om klantgegevens op te hoesten. Collega’s weten hem altijd te vinden als ze een vraag hebben. Bart weet altijd alles. Maar Bart was het spuugzat. “Dit is niet de baan waar ik van droom. Ik lijk wel een interne helpdesk. Ik heb hier gewoon geen zin meer in!”

Wel belangrijk, maar niet commercieel

Doordat hij de hele dag interne telefoontjes moest beantwoorden, kon hij maar met moeite nieuwe projecten binnenslepen, wat eigenlijk zijn taak is. Hij had last van de waan van alledag. Bart: “Mijn telefoon staat roodgloeiend. De gesprekken die ik voer zijn wel belangrijk, maar hebben niet met directe commercie te maken. Voor het nabellen van offertes of nieuwe projecten heb ik geen tijd.”
Ik heb Bart de tip gegeven om zijn werk in blokken in te delen en in een aparte ruimte zijn sales gesprekken te houden.

Enorme rust

Op de tweede dag van training kwam Bart naar me toe: “De dag na de training heb ik anderhalf uur in een aparte ruimte klanten gebeld. Ik voelde meteen een enorme rust. Ik heb in geen tijden zoveel kunnen bellen. Ik was zelfs in staat om de klant nog wat extra vragen te stellen. Ik kon veel meer offertes uitbrengen en vaak ook nog met een grotere omvang. En het mooie is, collega’s hebben de dingen die ze mij wilden vragen, grotendeels zelf op kunnen lossen.”

Studieadviseurs IMK Opleidingen

Ongestoord uitbellen

Sindsdien laat Bart veel minder telefoontjes tussendoor komen. “Ik blok vaste momenten in mijn agenda om op een andere locatie te gaan zitten, waardoor ik ongestoord en dus doeltreffend kan uitbellen.”

Dit is ook bij andere collega’s een oplossing gebleken. Ze hebben met elkaar een telefoonprotocol opgesteld. De commerciële binnendienst in die organisatie is nu efficiënter en effectiever en dat merken ze meteen in de resultaten.

Weer genieten

Bart heeft inmiddels weer plezier in zijn werk. Hij is energieker en heeft leuke gesprekken met klanten. Bart: “Ik was echt even vergeten hoe leuk ik dit werk vind: het proactief bezig zijn met klanten. Daar geniet ik veel meer van.”

Meeste verbeteringen

Deze manier van trainen – echt op de werkvloer – is zeer effectief. Als ik met de medewerkers mee kan kijken en luisteren, kan ik zien hoe ze te werk gaan. En dat levert de meeste inzichten en verbeteringen op.

>> Meer informatie over een training op maat

 

Wil je ook dat een van onze trainers bij je op de werkvloer meekijkt? Neem contact op met een van onze studieadviseurs. Zij helpen je graag verder via 0172 – 42 34 56.

Met vriendelijke groet,
Sharon Peters
Trainer bij IMK Opleidingen