De beste opleidingen en trainingen voor doorgegroeide vakmensen

De nieuwe brochure is uit. Vraag hem hier gratis aan!

Volg ons op Facebook Volg ons op LinkedIn Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Ik bel die klant nooit meer!

Heleen Adelaar: “Vorige week vertelden twee oud-deelnemers mij een verhaal, wat ik echt met jullie wil delen. Het is namelijk een mooi voorbeeld van hoe inzicht in DISC een team krachtiger maakt.”

Ergens anders goedkoper

Rob en Brigitte werken op de verkoopafdeling van een kassenproducent voor de glastuinbouw. Rob had net een klant binnengehaald, tot deze opnieuw van zich liet horen. Hij was toch niet tevreden over de kassen die hij ingekocht had. Naar zijn idee kon hij hetzelfde product krijgen bij een ander bedrijf voor minder geld. Deze klant was een dominant type. Hij stuurde een korte e-mail: “Laat toch maar zitten, ergens anders is het goedkoper.”

Over de rooie

Rob was enorm geraakt en omdat hij zelf ook een dominant type is, wilde hij meteen in de pen klimmen. “Hij wordt bedankt! Al die moeite voor niks. Hoe kan die klant zo onredelijk zijn?” Helemaal over de rooie klopte hij bij zijn collega Brigitte aan.

Zij vroeg hem waarom hij nou zo geraakt was. Rob: “Mijn integriteit is aangetast. Ik ga echt die man niet meer bellen!” Brigitte reageerde: “Ik snap dat je teleurgesteld bent. Maar goed Rob, het gaat hier wel over een klant. Ik stel voor dat ik hem bel. Eens kijken of ik er met hem uit kom.”

Een kans

Brigitte heeft mensgericht en veel rustiger gedrag. Zij zag in deze situatie dat de twee mannen last hadden van hun ego, van hun dominante gedrag. Omdat zij dat veel minder in haar karakter heeft, zag ze een kans om met de klant in gesprek te komen.

Brigitte gaf de klant eerst de ruimte. Wat zat hem nu werkelijk dwars? Daarna wist ze hem te overtuigen dat deze kassen echt een goed product zijn. Niet vergelijkbaar met wat concurrenten bieden. Ze heeft de klant toen een voorstel gedaan. “Neem eerst één kas bij ons af. Bent u niet tevreden? Dan hoeft u niet te betalen. Bent u wel tevreden, dan betaalt u alsnog en kunnen we de volledige bestelling verwerken. Ik kan dit doen, omdat ik ervan overtuigd ben dat u enthousiast zal zijn over onze kassen.”

Aanvullen

IMK LOL ICOON disc
Dit is een mooi voorbeeld van hoe Rob en Brigitte elkaar aanvullen binnen een verkoopteam. Met hun verschillende stijlen van gedrag kunnen ze snel met elkaar schakelen als zich een probleem voordoet. Die verschillen worden inzichtelijk via Q4 DISC Gedragsanalyse.

DISC geeft vooral inzicht in ons eigen gedrag en in de verschillen tussen mensen. Wat het Q4 DISC gedragsprofiel waardevoller maakt dan de gemiddelde gedragsanalyse, is dat het een verschil meet tussen ons natuurlijke en ons aangepaste gedrag. Het is dus niet zomaar een momentopname.

Meer bereiken

Rob en Brigitte hebben hun DISC profielen samen met onze opleidingsadviseur besproken. Ze weten daardoor hoe ze van elkaar verschillen en hoe ze elkaar kunnen aanvullen. Ze leren van elkaar en kunnen de meest uiteenlopende klanten allemaal een passende gesprekspartner bieden.

Samenwerking verbeteren

Heeft u ook collega’s die totaal anders reageren dan u? Dan weet ik zeker dat de Q4 DISC gedragsprofielen ook voor jullie veel duidelijk maken en de samenwerking zullen verbeteren. Maak alvast een gratis voorproefje van het gedragsprofiel op onze website.

Met vriendelijke groet,

Heleen Adelaar
Trainer van IMK Opleidingen

Meer weten? Bel met onze studieadviseurs via 0172 – 42 34 56

Lees meer over het DISC gedragsprofiel

 

Ik bel die klant nooit meer!