De beste opleidingen en trainingen voor doorgegroeide vakmensen
Volg ons op Facebook Volg ons op LinkedIn Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Hoe overtuig ik mijn manager?

Trainer Marjan Olyslager vertelt: Inge is sinds drie jaar P&O’er bij een groot aannemingsbedrijf. Haar leidinggevende is financieel manager en vindt personeelszaken maar geneuzel. Daardoor krijgt Inge weinig voor elkaar.

Zo worden de beoordelingsgesprekken altijd verzet en uitgesteld, om over de verslaglegging nog maar te zwijgen. Dat moet anders, vindt Inge. Maar bij haar manager krijgt ze geen poot aan de grond.

Als ze erover begint, dan roept hij meteen dat het inderdaad belangrijk is, maar dat hij nu geen tijd heeft om er met haar naar te kijken. En als ze voorstelt om de gesprekken zelf voor iedereen in te plannen, dan wuift hij dat weg. Dat kunnen de leidinggevenden zelf wel regelen. Inge is ervan overtuigd dat hij het hele onderwerp maar tijdverspilling vindt.

Dilemma

Voor haar gevoel staat ze in een spagaat. Haar volgende stap is om het hogerop te zoeken en naar de directie te stappen. Maar dan gaat ze achter de rug van haar manager om en dat voelt niet goed. Toch neigt ze daarnaar, omdat ze het als haar taak ziet om dit soort dingen van de grond te krijgen. Lukt het niet linksom, dan maar rechtsom.

Met dit dilemma kwam Inge in mijn groep van de opleiding Human Resource Management A. Ik merkte dat het haar hoog zat. Ze is heel betrokken bij het bedrijf waar ze werkt en wil graag dat de medewerkers dat ook zijn. Goede communicatie en beoordelingsgesprekken helpen daarbij.

Wat levert het op?

Tijdens de opleiding hebben we besproken dat ze niet om haar manager heen kan. Om met hem in gesprek te komen, zal ze moeten aansluiten bij zijn interesses en belangen. Zo kan ze hem het beste overtuigen met feitelijke en objectieve argumenten. Bijna alles wat HR bedenkt en doet heeft invloed op de begroting. Hij is dus wel geïnteresseerd in wat het oplevert.

Opgelucht

Inge probeerde deze aanpak eerst uit met onderwerpen die haar manager meer aanspraken dan bijvoorbeeld beoordelingsgesprekken. Door vooral met feiten te komen, verbeterde hun contact. Hij kapte haar niet meer zo snel af en ze kwamen echt met elkaar in gesprek. Nu is ze een maand of twee verder en heeft ze genoeg zelfvertrouwen om opnieuw over beoordelingsgesprekken te beginnen. Dat gaat ze binnenkort doen.

Inge vertelde me dat ze vooral opgelucht is dat ze niet achter zijn rug naar de directie is gegaan. Ze was blij verrast dat ze tijdens de opleiding zo concreet met haar eigen situatie aan de slag ging.

Heeft u vragen? Bel met onze studieadviseurs Christa van der Velden en Lieke van der Kroon via 0172 – 42 34 56. Zij helpen u graag.

Met vriendelijke groet,

Marjan Olyslager
Trainer bij IMK Opleidingen

>> Meer weten over Human Resource Management A

Personeelszaken; geneuzel of niet_

 

 


Anderen lazen ook: