24 december 2019

Het zijn soms net kinderen.
Hoe je dat zelf voor elkaar kreeg.

“Het zijn soms net kinderen,” zuchtte een leidinggevende in de training die ik vorige week gaf. “Ze nemen geen initiatief, ze komen met de kleinste vragen en problemen bij me en ik moet alles voorkauwen. Ik kom zo nergens anders meer aan toe.”

Herken je dit? Veel leidinggevenden lopen hier tegenaan. Wist je dat je dit als leidinggevende zelf in de hand werkt? Soms heeft je manier van leidinggeven een onbedoeld neveneffect. Als je daar meer oog voor krijgt, kan je het veranderen en het negatieve effect opheffen. Misschien herken jij bij jezelf een van de onderstaande manieren van leidinggeven.

Leidinggevende 1: De verantwoordelijke

Medewerkers met vragen - IMK OpleidingenJij bent eindverantwoordelijk voor het werk dat je team levert. En om er zeker van te zijn dat jouw medewerkers de juiste kwaliteit leveren, zit je er bovenop. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt. Je controleert de belangrijke mails voordat ze de deur uitgaan en voor offertes boven bepaalde bedragen moet jij eerst een akkoord geven. Als je een opdracht geeft aan jouw medewerkers, houd je nauwgezet in de gaten hoe ver ze zijn en wat ze doen.

Het onbedoelde effect: heb ik het goed gedaan?

Medewerkers hebben eerst jouw goedkeuring nodig om zeker te weten dat ze hun werk goed doen. En dit geldt voor de belangrijke en grote klussen, maar onbewust ook bij de kleinere werkzaamheden en ‘onbelangrijke details’. Ze komen steeds vaker bij je bureau staan om hun werk te laten controleren of om te vragen of ze het goed hebben gedaan.

Tip: geef vertrouwen

Je wilt graag dat je medewerkers niet met elk detail bij je komen. Dan is de eerste stap om de medewerkers zelf het werk te laten doen waar zij voor zijn aangenomen, zonder alles te willen controleren. Spreek het doel af en laat ze vervolgens zelf bepalen hoe ze het aanpakken. Uiteraard kan je wel naar hun plan vragen. Hiermee geef je ze meer eigen verantwoordelijkheid.

Leidinggevende 2: De helper

Je staat altijd klaar voor je medewerkers. Met vragen kunnen ze bij je terecht en dan kijken jullie er samen naar. Dus als ze ergens niet uit komen, dan help je even, zodat zij weer verder kunnen.

Onbedoelde effect: problemenmagneet

Jouw medewerkers hoeven zelf niet na te denken, want jij lost alles wat moeilijk is voor ze op. Voor je het weet komen ze met ieder probleem, klein of groot, bij jou, omdat jij ‘de probleemoplosser’ bent. Daar ben jij toch voor? (Lees ook het artikel Aapmanagement) .

Tip: zelf laten nadenken

Doorvragen - IMK OpleidigenDe allereerste vraag die jij jezelf stelt als jouw medewerker bij je bureau komt met een probleem is: kan de medewerker dit zelf oplossen? Is het antwoord ‘Ja?’, vraag dan aan de medewerker of hij zelf al over een oplossing heeft nagedacht. Nee? Laat hem dat eerst doen en dan terugkomen. Heeft hij zelf een oplossing bedacht? Spreek de oplossing goed door en stel vragen om hem de oplossing eventueel bij te laten stellen. Spreek ook je vertrouwen uit.

Vraag na afloop hoe het is gegaan. Geef een compliment. Zo stimuleer je het zelf oplossend vermogen van jouw medewerker. Bovendien is de kans groter dat de medewerker zich verantwoordelijk voelt voor de zelfgekozen oplossing. Wie kent niet het gezegde: gun mensen hun probleem, dan wordt het ook hun oplossing.

Leidinggevende 3: De Doe-het-zelver

Nooit rustig werk doen - IMK OpleidingenJe medewerkers hebben het al zo druk. Als er een lastige taak binnen komt, pak je het zelf wel even op. Want als je het zelf doet, hoef je het niet eerst uit te leggen. Uitleggen kost tijd, dus door het even snel zelf te doen, win je tijd. En als jij het zelf doet, gebeurt het tenminste goed en hoef je het niet extra te controleren. Je voorkomt dat je het straks alsnog zelf moet doen. En voor je het weet ben je bezig met al die kleine ‘lastige’ klusjes die maar tien minuten tijd kosten en kom je niet meer toe aan je eigen werkzaamheden.

Onbedoeld effect: jullie kunnen het niet

Jouw medewerkers krijgen het gevoel dat je ze niet vertrouwt. Je geeft onbewust het signaal af: ‘Jullie kunnen deze klus niet’ of ‘Niemand is zo goed als ik’. Je geeft ze niet de mogelijkheid het te leren en je benut niet de verschillende invalshoeken van je team. En als een medewerker meer aan kan dan het werk wat hij nu doet, raakt hij gedemotiveerd en verliest betrokkenheid.

Tip: zelf laten doen

Laat jouw medewerkers zelf de taak oppakken. Maak tijd om ze uitleg te geven. Want uiteindelijk is investeren in een uitleg van tien minuten alsnog sneller dan vier keer zelf het klusje van vijf minuten doen. Daarnaast kun je ze een duidelijke werkprocedure laten schrijven. Zo kunnen ze zelf opzoeken hoe iets moet en het andere collega’s ook weer leren.

De kans is groot dat ze de taak niet op precies dezelfde manier oppakken als jij zou doen. Maar wie zegt dat jouw manier de enige of de beste is? Zo benut je veel meer het potentieel van je medewerker.

Van kind naar volwassene

Als jij jezelf herkent in ‘de verantwoordelijke’, ‘de helper’ of de ‘doe het zelver’, dan heb je de eerste stap al gezet. Je bent je ervan bewust geworden! Goed bezig. Dan kun je nu aan de slag met de bijbehorende tips. Voor het gemak zetten we ze nog even op een rijtje.

  1. Spreek je vertrouwen uit
  2. Laat medewerkers zelf een plan of oplossing bedenken
  3. Laat ze een werkprocedure maken en verwijs hiernaar
  4. Leg uit in plaats van zelf oppakken
  5. Geef verantwoordelijkheid (met randvoorwaarden)

Veel succes met het toepassen. Maak van jouw afhankelijke medewerkers zelfstandige, probleemoplossende medewerkers.

Meer weten

Merk je dat je meer nodig hebt dan deze tips? Heb je behoefte aan handvatten en vaardigheden voor leidinggeven? IMK Opleidingen verzorgt diverse leiderschapstrainingen, zoals de training Praktisch leidinggeven op de werkvloer en De effectieve teamleider. Wil je nog meer de diepte in gaan? Dan is de opleiding Middle Management A wat voor jou. Neem voor advies gerust contact op met onze studieadviseurs via 0172 – 42 34 56. Ze staan graag voor je klaar.