7 september 2021

In dit artikel lees je alles over het GROW model. Een handige en snelle coachtool waarmee je in vier overzichtelijke stappen de medewerker helpt bij het stellen van doelen en het oplossen van problemen. Door deze methode toe te passen laat je hem of haar zelf een oplossing bedenken en komt hij in actie.

Wat is het GROW model?

De letters GROW staan voor de Engelse termen Goal (doel), Reality (realiteit), Options (opties verkennen) en Will (keuzes maken). Het is een hele simpele manier om structuur aan te brengen in het (coach)gesprek. Het is handig hulpmiddel wanneer je bezig bent met coachend leidinggeven.

GROW-model 1 - IMK Opleidingen

Laat zelf groeien

Bij het GROW model ga je er vanuit dat de medewerker zelf de expert is in de situatie. Anders gezegd: de medewerker weet zelf wat de beste oplossing is voor zijn probleem. Jij hoeft het probleem dus niet voor hem op te lossen. Je begeleidt het proces. Doordat de ander zelf actief bezig is met het verhelderen van het probleem en het bedenken van oplossingen, blijft de uitkomst beter hangen en is hij meer gemotiveerd om er mee aan de slag te gaan. Een ander bijkomend voordeel is dat de ander het denkwerk doet en jij dus alle tijd hebt om nieuwsgierig te zijn en (open) vragen te stellen. Laat gerust stiltes vallen. Gun de ander zijn denkproces.

Coachend leidinggeven gaat verder dan alleen taakverdeling en een goede werksfeer. Het gaat over het ontwikkelen en goed benutten van de competenties van je medewerkers.

Ontdek de training
Grow model - IMK Opleidingen

Een voorbeeld uit de praktijk

Om het toepassen van het GROW model helder te maken, maak je kennis met Nathan. Hij werkt bij een bank als verkoper van financiële producten. Hij heeft het niet meer naar zijn zin op zijn werk. Robin, zijn leidinggevende, gaat het gesprek met Nathan aan volgens het GROW model.

Hieronder lees je hoe je de vier stappen van het GROW model toepast.

1. Wat wil je bereiken? (Goal)
Doel - IMK Opleidingen 2020
In de eerste stap stel je samen het doel van het gesprek vast. Laat nogmaals de ander het denkwerk doen. Robin vraagt aan Nathan waar hij nu het meest mee geholpen zou zijn. Nathan zegt dat hij momenteel met tegenzin naar zijn werk gaat. Dit wil hij niet meer. Doordat Robin aan Nathan vraagt wat hij wél wil en hoe dat er dan uitziet, wordt het daadwerkelijke doel helder. Nathan wil ’s ochtends opstaan en zin hebben in zijn werk. Pas als het doel helder is kan je er naartoe werken. Op de vraag: “Met welk resultaat wil jij straks dit gesprek uit gaan?” antwoord Nathan: “Met praktische handvatten hoe ik weer meer plezier krijg in mijn werk.”

2. Wat is de huidige situatie? (Reality)
Formulier - Checklist - Grijs - IMK Opleidingen
Als het doel is vastgesteld ga je in de tweede stap de actuele situatie verkennen. Laat de medewerker zelf actuele voorbeelden geven om te verduidelijken wat precies bedoeld wordt. Vraag door en laat hem ontdekken wat de huidige situatie is en waar het nu echt om gaat. Dit kun je doen door vragen te stellen die beginnen met ‘wat’, ‘wanneer’, ‘waar’, ‘wie’, ‘hoeveel’, ‘hoe vaak’ enzovoorts.

Robin vraagt aan Nathan sinds wanneer hij niet meer met plezier naar zijn werk gaat. Nathan valt stil, denkt na en zegt dat het vier maanden geleden is begonnen. Robin vraagt of er iets is veranderd sinds die tijd. Voor die tijd werkte Nathan als verkoper bij een van de bankfilialen. Met vragen konden klanten bij hem terecht. Nu is het bankfiliaal dicht en beantwoordt hij dezelfde soort vragen, maar dan via de mail of de chat achter zijn computer. Hij merkt dat hij het menselijke contact mist.

3. Wat kun je doen? (Options)

Vraagtekens -gedachteballon - IMK OpleidingenTijdens deze stap help je de ander te ontdekken welke verschillende opties er zijn om het probleem op te lossen. Hierbij is het belangrijk om vrijuit te brainstormen. Je stimuleert hierbij het creatieve denkproces, ordent de output en draagt eventueel zelf ideeën aan.

Robin vraagt wat Nathan zelf kan doen om het menselijke contact meer terug te laten komen in zijn werk. Ze brainstormen samen over de verschillende opties. Al snel ontstaat er een lijst met mogelijkheden. Van telefonisch contact tot beeldbellen en van hypotheekadviseur tot vraagbaak voor collega’s. Daarna lopen ze de opties na en bedenkt Nathan de voor- en nadelen van elke optie.

4. Wat is je actieplan? (Will)

In deze stap ga je van ideeën naar realiteit. Welke actie kiest de medewerker? Hoe zorgt hij dat wat bedacht is, ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Maak een duidelijk actieplan. Wie gaat wat binnen welk tijdsbestek doen? Deel de acties op in kleinere stappen. Zo wordt het makkelijk om het doel te behalen.

Als Robin vraagt welke optie zijn voorkeur heeft, zegt Nathan dat hij wil doorgroeien tot verkoper voor de zakelijke markt. In deze functie komt het menselijk contact terug en gaat hij bij de klant langs om hen te informeren over de verschillende producten. Robin vraagt hem welke stappen hij nu kan zetten om bij het uiteindelijke doel te komen. Nathan gaat eerst een keer meelopen met een verkoper en gaat deze week nog een afspraak maken. Daarna gaat hij zich oriënteren in cursussen die nodig zijn voor verkoper van financiële producten voor de zakelijke markt.

Luisteren en doorvragen

In het bovenstaande voorbeeld zie je dat Robin vragen stelt, luistert en doorvraagt (oftewel: LSD). Hij zorgt ervoor dat Nathan zelf gaat nadenken. Hij heeft het volste vertrouwen dat Nathan zelf de beste oplossing voor zijn eigen probleem kan vinden. Robin had niet kunnen bedenken dat doorgroeien tot verkoper de oplossing zou zijn voor Nathan.

LSD - luisteren samenvatten doorvragen - IMK Opleidingen

GROW checklist

Krijg je nu helemaal zin om aan de slag te gaan met het GROW model? We hebben het nog makkelijker voor je gemaakt. Wij hebben vragen die je kunt stellen per stap op een handige checklist gezet. Het enige wat je hoeft te doen is de checklist hieronder aan te vragen en dan krijg je deze in je mailbox.

    Nog meer leren?

    Het GROW model is een van de tools die je kunt gebruiken om de medewerkers verder te helpen in hun ontwikkeling. Smaakt dit naar meer? In de achtdaagse opleiding Middle Management A leer je nog meer om jouw medewerkers te laten groeien. Wil je liever een tweedaagse training om jouw leiderschapscapaciteiten te versterken? Dan is de training Coachend leidinggeven een goed keuze. Heb je vragen of wil je meer weten over een training of opleiding? Je kan natuurlijk altijd contact opnemen met een van onze studieadviseurs via 0172 – 42 34 56.