16 augustus 2019

Ik geef regelmatig de training Praktisch leidinggeven op de werkvloer. Dan hoor ik vaak terug dat een leidinggevende dominanter wil worden om op de manier goed leiderschap te tonen. Want dat is toch het algemene beeld wat heerst van een leidinggevende. Een goede leidinggevende zegt wat je moet doen en dan doe je dat. Wat een grote misvatting!

Goed leiderschap bestaat daar een handleiding voor?

Leiderschapsboek - IMK OpleidingenEr is geen ‘hoe-word-ik-een-superleider’-handleiding. Niet een mooi schema dat je kunt volgen waarin staat wat je wanneer moet zeggen en doen om een goede leidinggevende te worden. Als ik dit vertel tijdens een training krijg ik soms teleurgestelde blikken. ‘Dus jij gaat me niet vertellen wat ik precies moet doen, zodat het altijd werkt?’ Nee, dat ga ik inderdaad niet doen, want dat kan helemaal niet.

Tijdens de training kom je er vooral achter waar je goed in bent als leidinggevende en wat je kunt verbeteren. De ene leidinggevende heeft als uitgangspunt de medewerkers. Een van de uitspraken die hierbij hoort, is: ‘Zijn mijn mensen blij, dan werken ze harder en leveren ze betere resultaten op. Dit is weer goed voor mijn organisatie.’

De andere leidinggevende heeft juist de taak als vertrekpunt en is meer resultaatgericht: ‘Als we de deadlines halen en de omzetdoelstelling bereiken, dan doen we het goed.’

Wat werkt altijd?

Welke benadering is de beste? Daar is geen juist antwoord op. Voor allebei is veel te zeggen. Er is geen goed of fout. Uiteindelijk komen beide leidinggevenden bij het doel: medewerkers zo beïnvloeden dat zij hun werk goed doen en daarmee de resultaten behalen die nodig zijn.

Welke manier van leidinggeven de beste is, is namelijk afhankelijk van de situatie, de taak en de persoon die je tegenover je hebt. Bij de ene medewerker werken korte en krachtige instructies en soms een schop onder zijn kont. De andere vaart juist goed bij meer bij de hand nemen en rustig samen kijken waar hij tegenaan loopt en hier samen een oplossing voor vinden. Kortom, iedere situatie en medewerker vraagt om een andere stijl.

Welke stijl past bij jou?

Stijlen van leiderschap (c) IMK OpleidingenEn dan heb je ook nog jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (instrueren, begeleiden, stimuleren en delegeren). De ene stijl gaat je gemakkelijker af dan de andere. Mijn tip? Probeer niet compleet anders te worden dan je bent. Dat komt over als een toneelstukje, waardoor je niet geloofwaardig overkomt. Wel kun je je een klein beetje aanpassen en daar bereik je al een heleboel mee.

‘Nou, lekker dan, dan kan ik toch net zo goed geen training volgen, als je toch niet vertelt hoe het moet?’ Wel dus. Tijdens onze trainingen krijg je verschillende manieren aangeboden om er achter te komen welke manier van goed leiderschap je het beste kunt toepassen in welke situatie (situationeel leiderschap). Zo heeft een nieuwe medewerker een andere manier van leidinggeven nodig dan een medewerker die weet hoe alles werkt en vol zelfvertrouwen aan de slag gaat.

Doe de gratis managementstijlentest

Onze gratis managementstijlentest geeft je inzicht in je huidige manier van leiddinggeven, de mate waarin je leiderschap stimulerend is, wat je voorkeursstijl is én welke aspecten van je leiderschap je verder kunt ontwikkelen. Na het invullen van de test ontvang je verdere uitleg over (situationele) leiderschap.

Naar de managementstijlen test.

Waarom alleen het wiel uitvinden als je dit ook met andere leidinggevenden kunt doen? Schrijf je in voor de training Praktisch leidinggeven op de werkvloer of de training De effectieve teamleider (leidinggeven in een kantooromgeving). Wil je weten welke training het beste bij jouw persoonlijke omstandigheden past? Bel dan onze studieadviseur via 0172 – 42 34 56.

Trainer IMK Opleidingen: Denise Rosken

 

Denise Rösken
Trainer IMK Opleidingen