29 maart 2019

Social selling betekent warme relaties opbouwen met uw (toekomstige) klanten. Dat kan offline, en ook heel goed online. Om online contact met uw klanten te leggen, moet u wél weten waar ze zich bevinden en ze leren kennen. Een goede start is nagaan tot welke (naoorlogse) generatie uw klanten behoren en welke kenmerken ze daarom delen.

Uw klant kennen wás al belangrijk in sales en marketing en dat is nog veel belangrijker bij social selling. Want waar kunt u uw klant vinden in de overvloed op het world wide web? In de whitepaper In 8 concrete stappen naar succesvol social selling leest u hier meer over. In dit artikel leert u over babyboomers, generatie X, millennials (generatie Y) en digitieners.

Van 1940 tot 2019: vier generaties op een rijtje

We kennen grofweg vier naoorlogse generaties: de babyboomer, generatie X, millennials (generatie Y) en de digitiener.

  1. Babyboomers zijn nu tussen de 56-71 jaar en zijn niet opgegroeid met social media. Wél zijn ze bezig met een inhaalslag, ze krijgen steeds meer vertrouwen in de digitale wereld. Persoonlijk contact blijft voor deze groep de voorkeur houden boven verkoop of klantenservice via internet of whatsapp.
  2. Generatie X, 36-55 jaar, stond aan het begin van hun carrière toen internet opkwam en hebben de ontwikkeling bewust meegemaakt. Deze generatie heeft soms moeite om de snelle ontwikkelingen bij te benen, en gebruikt het internet vooral voor praktisch gebruik. Muziek, video en via social media contact houden is handig. Maar ze zijn zich ook erg bewust van de issues rondom privacy. De tablet is favoriet.
  3. Millennials (ook wel generatie Y genoemd) zijn nu tussen de 21 en 35 jaar oud. Online is voor deze generatie heel gewoon. Deze generatie kent het grootst aantal online shoppers en doet dat vooral via de smartphone. Ze zijn zich erg bewust van hun privacy en ze schermen hun gegevens op social media dan ook goed af. Verkoop en klantenservice via Whatsapp of online chat vinden ze prima.
  4. Digitieners, ook wel generatie Z, (tussen de 14 en 20 jaar) zijn geboren in een digitale wereld. Swipen leerden ze eerder dan praten. Ze zijn visueel ingesteld en maken graag en veel gebruik van Snapchat, Instagram en YouTube. Ze zijn het gewend om op meerdere apparaten tegelijkertijd te werken. Gegevensbescherming is ook voor deze generatie een belangrijk punt.

 

Waar vindt u uw klant?

Als u in stap 4 (van de whitepaper) heeft vastgesteld tot welke generatie uw klant behoort, kunt u bepalen waar uw klant te vinden is en hoe u ze het beste kunt bereiken.
Social media - IMK Opleidingen

  1. Babyboomers zitten nog veel op Facebook en veel van hen gebruiken het netwerk nog net zo intensief als voorheen. Het netwerk speelt een rol in het onderhouden van sociale contacten en daarom zijn veel van hen hier nog dagelijks te vinden.
  2. Generatie X kunt u terugvinden op Facebook en WhatsApp. Visuele social media zoals Instagram is in opkomst, vooral Pinterest doet het erg goed bij deze generatie.
  3. De millennials (generatie Y) zitten nog wel op Facebook en vinden steeds meer de weg naar Instagram. Ze hebben een druk (sociaal) leven, wat ze graag aan anderen tonen via social media.
  4. Digitieners (generatie Z) zijn vooral te vinden op Instagram en op Snapchat. Facebook is bij hun veel minder belangrijk. Vooral influencers vervullen een belangrijke voorbeeldfunctie voor deze groep.

Stel: uw klanten bevinden zich in de groep babyboomers en generatie X. Dan weet u waar ze zich in het algemeen online bevinden én u weet ook dat u niet hoeft te investeren in een uitgebreide online klantenservice. Wél in goede klantenservicemedewerkers die in staat zijn de klant te helpen en de online relatie verder uit te bouwen.

Om uw klant succesvol te bereiken is het belangrijk om precies in kaart te brengen wie uw klant is. Van leeftijd tot hobby’s, van favoriete merken tot het gebruik van social media. Hoe beter uw klant kent, hoe beter u in staat bent om effectief met uw klant te communiceren en een warme relatie op te bouwen.