22 december 2023

Momenteel kun je vijf verschillende generaties op de werkvloer tegenkomen. Allemaal met hun eigen ideeën, voorkeuren, manier van werken, ambities en communicatiestijlen. Soms leiden die verschillen tot onbegrip en frustratie. Maar het brengt ook voordelen met zich mee. Hoe ga je er als leidinggevende goed mee om?

IMK Opleidingen HR bureaukalender - generatiesWat is een generatie?

Laten we bij de basis beginnen. Een generatie is een groep mensen van ongeveer dezelfde leeftijd. Ze zijn gevormd door dezelfde economische en maatschappelijke omstandigheden in hun jeugd. Hierdoor houden ze er grofweg dezelfde ideeën, waarden en ervaringen op na.

Generatie Z is bijvoorbeeld tussen 2000 en 2015 geboren en is opgegroeid in een wereld waarin supersnel internet altijd en overal beschikbaar is. Een wereld die niet 24/7 verbonden is, kunnen ze zich niet voorstellen.

Voordelen van generatieverschillen op het werk

Als organisatie kun je de vruchten plukken van een divers personeelsbestand.

  • Kennis blijft behouden – Vaardigheden perfectioneer je tijdens het werk. Oudere generaties hebben veel uren gemaakt en kunnen hun ervaringen doorgeven aan jongere collega’s voordat ze met pensioen gaan.
  • Versterken van elkaars kwaliteiten – Generaties kunnen onderling van elkaar leren. Zo zijn jongere generaties over het algemeen meer thuis in technologie en hebben oudere generaties meer vaardigheden rondom interpersoonlijke interacties.
  • Meer creativiteit en probleemoplossend vermogen – Door meerdere generaties aan boord te hebben, kan op verschillende manieren naar een probleem of uitdaging gekeken worden. Dit verhoogt de creativiteit.
  • Bereik vergroten – Met verschillende generaties op de werkvloer kun je meer klanten bereiken. Boomers en Gen Z’ers weten precies welke communicatievoorkeuren hun generatie heeft.

Uitdagingen door generatieverschillen op de werkvloer

Uit onderzoek van ADP blijkt dat 55% van de medewerkers gelooft dat generatieverschillen stress en problemen op het werk veroorzaken. Dit heeft vooral te maken met de verschillende aanpak van zaken, verschillende opvattingen over de waarden van de organisatie en andere ideeën over groepsverantwoordelijkheid.

Verschillende generaties op de werkvloer

Laten we eens kennismaken met de verschillende generaties. Momenteel kunnen er vijf generaties tegelijk op de werkvloer aanwezig zijn. Een uniek moment in de geschiedenis!

Babyboomers (1941-1955)

Kenmerken

  • Ook wel de ‘protestgeneratie’ genoemd.
  • Door het tijdperk waarin deze generatie opgroeide, zijn ze wel wat tegenslag gewend. Maar dit is ook de generatie die stijgende welvaart meemaakte. Ze hebben daardoor een vrije geest, zijn vitaal, veerkrachtig, en loyaal naar hun werkgever.
  • Babyboomers zijn harde werkers en carrièregericht. Ze halen veel eigenwaarde uit hun werk en functie.
  • De meesten van hen hebben al recht op pensioen, maar werken bewust zo lang mogelijk door.

Tips voor leidinggevenden

  • Babyboomers maak je blij door ze in te zetten als coach voor jongere collega’s.
  • Doseer hun werkdruk goed, of maak bijvoorbeeld parttime werken mogelijk.

Generatie X (1956-1970)

Kenmerken

  • Ook wel de ‘verloren generatie’ of ‘generatie Nix’ genoemd.
  • Toen zij jong waren, ging het economisch niet altijd goed. Zij hebben veel werkloosheid meegemaakt. Daardoor staan ze met beide benen op de grond, zijn praktisch en zelfredzaam.
  • Deze 50-plussers hebben het digitaal werken onder de knie.
  • Velen van hen hebben de piek van hun carrière bereikt en een routine gevonden. Wat hen bezighoudt is: wat wil ik nog bereiken?Generatie X op de werkvloer- IMK Opleidingen

Tips voor leidinggevenden

  • Bij sommige medewerkers speelt het risico dat zij in deze levensfase indutten of juist een nieuwe uitdaging zoeken. Help hen daarom een plan te maken voor hun verdieping en (persoonlijke) groei.
  • Maak bijvoorbeeld concreet wat ze nog willen leren. En blijf hierover regelmatig met ze in gesprek.

Pragmatische generatie (1971-1985)

Kenmerken

  • Ook wel de ‘patatgeneratie’ genoemd.
  • Zij zijn opgegroeid in een tijdperk waarin alles mogelijk leek, met almaar groeiende keuzemogelijkheden.
  • Levensgeluk en zelfontplooiing staat centraal.
  • Ze zijn gemotiveerd, vitaal en voelen zich verantwoordelijk. Vaak willen ze hogerop.
  • Wanneer ze een gezin stichten, wordt baanzekerheid belangrijk.

Tips voor leidinggevenden

  • Je kunt deze medewerkers helpen met loopbaanadvies en coaching in het vinden van balans tussen werk en gezin.
  • Dit zijn vaak de gezinnen met twee werkende ouders. Flexibiliteit in werktijden helpt hen om de zorgtaken binnen hun gezin te verdelen.

Generatie Y (1986-2000)

Kenmerken

  • Ook wel ‘millennials’, ‘prestatiegeneratie’, ‘Einstein’ of ‘Peter Pan’ generatie genoemd.
  • Ze zijn geboren en opgegroeid in het informatietijdperk. Zijn zeer actief op internet en bekend met moderne technologie.
  • Ze werken liever slimmer dan harder.
  • Net als de pragmatische generatie (zie hierboven) hebben zij het gevoel dat alles mogelijk is.
  • Ze zijn zelfverzekerd, authentiek, leergierig, staan open voor feedback en nieuwe ervaringen, en hebben een flexibele houding.
  • Zien werken als middel voor zelfontplooiing en plezier/geluk.

Tips voor leidinggevenden

  • Het is belangrijk dat deze medewerkers uitgedaagd worden en afwisseling hebben in hun werk. Graag horen ze regelmatig van jou als leidinggevende hoe ze het doen en waarin ze zich nog kunnen verbeteren.
  • Willen graag flexibiliteit over waar en wanneer ze werken.
  • Ze zijn zo leergierig en willen het zo graag goed doen, dat velen van hen tegen een burn-out aanlopen. Goed om in de gaten te houden dus.

Generatie Z (2001-2015)

Kenmerken

  • Ook wel ‘digital natives’ of ‘generatie I’ genoemd.
  • Deze groep betreedt nu de arbeidsmarkt.
  • Ze zijn fysiek fit, nieuwsgierig, enthousiast en flexibel. Dat heeft als voordeel dat ze veel goede ideeën hebben.
  • Ze beschikken over actuele kennis en zijn de meesters van de nieuwe media.
  • Ze nemen nieuwe taken onbevangen en enthousiast op zich. Ze houden van multitasken.
  • Ze hebben sterke normen en waarden, bijvoorbeeld op het gebied van milieu en inclusiviteit.
  • Pijnpunten zijn sociale controle en prestatiedruk.Generatie Z op de werkvloer - IMK Opleidingen

Tips voor leidinggevenden

  • Digital natives zijn leergierig, ondernemend en ontvangen graag regelmatig feedback. Zorg dus voor die feedback, maar ook voor uitdaging en veel afwisseling.
  • Houd ook deze groep goed in de gaten: door hun enthousiasme ligt een burn-out op de loer.

Lees ook: Generatie Z: hoe geef je leiding aan de ‘nieuwe’ generatie?

Algemene tips voor leidinggevenden

Hoe ga je om met deze generatieverschillen en leid je de onderlinge samenwerkingen in goede banen?

1. Wees je bewust van generatieverschillen

Als leidinggevende bekijk jij medewerkers wellicht door het filter van je eigen generatie. Wat jij belangrijk en vanzelfsprekend vindt, geldt niet voor iedereen. Probeer je eigen oordelen los te laten en medewerkers te beoordelen op hun eigen krachten, normen en waarden.

2. Maak generatieverschillen bespreekbaar

Medewerkers gaan er wellicht óók van uit dat iedereen op dezelfde manier naar het werk, de organisatie en de wereld kijkt. Merk je frustratie of onbegrip door de verschillen in generaties op de werkvloer? Maak die verschillen dan bespreekbaar. Puur en alleen door dit inzicht kan de situatie al ontdooien.

3. Zet generatieverschillen in als superkracht

Stel teams samen van verschillende generaties en stimuleer kennisdeling. Zo kunnen medewerkers van elkaar leren, waardoor het bedrijf als geheel kan groeien. Zet daarbij vooral in op medewerkers die elkaar kunnen aanvullen. Bijvoorbeeld op het gebied van klantgerichtheid en kennis van technologie.

4. Behandel iedereen gelijk

In de huidige arbeidsmarkt is binden, boeien en behouden aan de orde van de dag. Jongeren hebben de banen op dit moment voor het uitkiezen. Zorg dat je de nieuwe generatie binnenboord houdt en geef ouderen geen voorkeursbehandeling.

5. Draai coaching eens om

Oudere generaties kunnen hun vaardigheden op jongeren overbrengen. Maar andersom natuurlijk ook! Laat jongere generaties hun kennis delen over technologie en communicatie van de 21e eeuw.

6. Staar je niet blind op generaties

Medewerkers binnen dezelfde generatie kunnen er alsnog andere waarden op nahouden of in een andere levensfase zitten. Een millennial die voor het eerst vader is geworden, heeft bijvoorbeeld andere behoeften dan zijn kindloze collega’s. Scheer daarom niet alle generaties over één kam, maar kies een persoonlijke benadering.

Alle generaties op de werkvloer in een handig overzicht

Wil je de verschillende generaties en hun kenmerken altijd bij de hand hebben? Download dan nu onze hand-out, die kun je er als spiekbriefje altijd even bijpakken.

    Volg de training Omgaan met generatieverschillen

    Wil jij nog meer weten en begrijpen over de verschillen in generaties en culturen op de werkvloer? Dan is de training Omgaan met generatieverschillen iets voor jou.

    In deze training verken je de manieren van werken, communiceren en leidinggeven die het beste passen bij de huidige generaties. Je ontwikkelt vaardigheden om begrip en inzicht te creëren op de werkvloer. Dat zorgt voor een betere samenwerking en communicatie.

    Werk je met medewerkers uit verschillende generaties? Leer hoe je de verschillen als kracht inzet.

    Ontdek de training
    Generatie Z - IMK Opleidingen