Binnen een bedrijf werk je samen met je collega’s. In meer of mindere mate heeft iedereen anderen nodig om hun werk gedaan te krijgen en mooie resultaten te boeken. Goede communicatie is daarbij essentieel.
Inhoud
Waarom goede communicatie zo belangrijk is
Goede communicatie is onmisbaar op de werkvloer. Door goed te communiceren met je collega’s voorkom je irritaties, weet je wat je aan elkaar hebt en wat er van je verwacht wordt. Zo werk je fijner samen, boek je betere resultaten en versterk je de onderlinge band.
📘 Download onze praktische gids voor betere communicatie op het werk
Meer dan alleen praten
Communicatie draait niet alleen om praten. Luisteren is minstens zo belangrijk. Je vertelt niet alleen wat je van je collega’s verwacht, maar het is ook essentieel dat jij naar hún input luistert. Daarbij gaat het niet alleen om wát je zegt, maar ook hoe: de non-verbale communicatie.
Tips voor een betere communicatie met collega’s
Heb je het gevoel dat de samenwerking met collega’s beter kan? Vaak komt dat door slechte communicatie. Deze tips zullen je helpen.
1. Luister actief naar de ander
Wanneer een collega iets vertelt, luister dan met volle aandacht. Laat de ander uitpraten, vul niet in, en blijf met je gedachten bij het gesprek. Stel vragen voor meer verduidelijking en vat samen wat je hebt gehoord. Actief luisteren laat zien dat je interesse en respect hebt voor je gesprekspartner. En dit respect krijg je vaak terug! Lees voor meer informatie de LSD-methode.
2. Pas je taalgebruik aan
Niet iedereen beschikt over dezelfde kennis. Als monteur heb je bijvoorbeeld meer technische kennis dan een marketingmedewerker. Pas daarom je taalgebruik aan. Spreek ABN en vermijd vakjargon als dat de ander niet verder helpt. Dit voorkomt misverstanden en zorgt ervoor dat je boodschap helder overkomt.
3. Communiceer zo duidelijk mogelijk
Het kan voor irritatie zorgen als een collega een taak anders uitvoert dan jij bedoelde. Duidelijk communiceren betekent dat je boodschap maar op één manier te begrijpen is. De ander weet precies wat je bedoelt en wat je van hem of haar vraagt. Lees onze tips voor duidelijk communiceren en ontdek hoe je dat doet.
4. Gebruik positief taalgebruik
Positieve taal draagt bij aan een fijne samenwerking. Benadruk niet wie er iets fout deed, maar focus op het samen oplossen van een probleem. Zeg bijvoorbeeld niet: “Dat heb je verkeerd begrepen,” maar: “We hebben elkaar verkeerd begrepen.” Hiermee zorg je voor een prettige en open sfeer waarin iedereen zich vrij voelt om mee te denken.
5. Maak het concreet
Wanneer een collega iets aan je vraagt, geef dan aan wat de ander kan verwachten. Zeg bijvoorbeeld: “Ik ga het vanmiddag aanvragen en verwacht dat ik je over drie dagen antwoord kan geven.” Dit voorkomt onduidelijkheid en schept vertrouwen. Zelfs bij een kort telefoongesprek kun je collega’s meenemen in wat je doet, door te zeggen: “Moment, ik kijk nu in het systeem.”
6. Spreek zelfverzekerd
Moet je collega’s overtuigen, bijvoorbeeld omdat je hun tijd of inzet nodig hebt? Spreek dan zelfverzekerd en to-the-point. Bereid voor wat je wilt vragen, gebruik geen twijfelwoorden en wees duidelijk. Op die manier kom je daadkrachtig over en neemt de ander je sneller serieus.
7. Geef complimenten
Positieve feedback en complimenten werken vaak motiverender dan kritiek. Een compliment, bijvoorbeeld over hoe zorgvuldig iemand werkt, zorgt ervoor dat deze collega ook in de toekomst zorgvuldig blijft werken. Bovendien creëert het een positieve werksfeer waarin collega’s elkaar waarderen en motiveren.
8. Spreek constructief aan op gedrag
Merk je dat een collega zich op een manier gedraagt die niet passend is? Het is prima om hier iets van te zeggen, zolang je het constructief doet. Zo kun je gedrag bespreekbaar maken zonder dat het een negatieve sfeer veroorzaakt. Lees ons stappenplan over hoe je op een constructieve manier feedback geeft.
9. Incasseer kritiek als een professional
Kritiek op je werk is niet altijd persoonlijk bedoeld. Wanneer je feedback ontvangt, probeer dan aandachtig te luisteren en vat samen wat je hoort. Vraag eventueel door om de kritiek beter te begrijpen, en geef aan wat het met je doet. Bespreek een mogelijke oplossing of een plan voor de toekomst. En vergeet niet de ander te bedanken voor de feedback, want de ander geeft je de kans om te leren.
10. Communicatie op afstand
Voor veel bedrijven is op afstand werken tegenwoordig heel normaal. Deze manier van werken vraagt wel om een andere aanpak in communicatie. Zorg bijvoorbeeld dat je ook aandacht hebt voor het sociale aspect van gesprekken en niet meteen ter zake komt. Dit versterkt de onderlinge band en maakt de samenwerking soepeler.
Vaardigheden ontwikkelen
Goede communicatie begint bij jezelf. Met deze tips kun je meteen aan de slag en stap voor stap je communicatie verbeteren. Heb je meer ondersteuning nodig en wil je oefenen in een veilige omgeving? Kijk dan eens naar de cursus Effectief communiceren op de werkvloer.
Wil je de communicatie op je werk verbeteren? In deze whitepaper delen we praktische tips en tricks om direct mee aan de slag te gaan.
Download whitepaper