2 januari 2020

Mijn naam is Kim van Alphen en ik werk als HRM-adviseur. In 2019 richtte ik me op strategisch HRM. Dit jaar breng ik verdieping aan en deel ik mijn ervaringen weer in mijn maandelijkse blog.

Welkom in 2020: een nieuw jaar én een nieuw decennium! Ik begin dit jaar met de aftrap van Een leven lang leren. In onze huidige maatschappij gaan veranderingen steeds sneller en dat beïnvloedt ons werk in sterke mate. Voor werkenden is het belangrijk om daarin mee te groeien en te veranderen. En dat vraagt om een leven lang leren.

Ik was net begonnen met het verzamelen van argumenten om het MT hierin mee te krijgen, toen ik bezoek kreeg van een verhitte teamleider. Ik wist al dat er wat onrust was in zijn team door de komst van een nieuwe afdelingsmanager. Maar de boel was nu duidelijk geëscaleerd. Het gesprek met de teamleider deed me nog meer realiseren hoe belangrijk het is om ook als werkgever bij te dragen aan leren.

Het gaat toch goed zoals het ging?

Ik zal even kort uitleggen wat er speelde: er is niet zo lang geleden een nieuwe afdelingsmanager aangenomen. Ze is jong, ambitieus en doet dingen anders dan haar voorganger. Nadat ze een tijdje had meegelopen, deed ze een voorstel hoe processen sneller kunnen volgens haar. Nu heeft ze bekend gemaakt dat ze een nieuw systeem gaat introduceren. En dat betekent anders werken en nieuwe vaardigheden leren.

Aan de teamleider de schone taak om dat op te pakken met zijn team. Je voelt het natuurlijk al aankomen: de meerderheid heeft helemaal geen zin om dingen anders te doen. Het gaat toch goed zoals het ging? “Wat een flauwekul, ze wil gewoon indruk maken. Nergens goed voor.”

De teamleider bekende bij mij aan tafel zelf ook te twijfelen aan het nut van dit nieuwe systeem. Daarom kan hij het niet ‘verkopen’ aan zijn team. “Ik krijg ze niet mee, ze zijn aan het mopperen en we beginnen achter te lopen met het werk.” Hoe nu verder, was zijn vraag.

Van weerstand in de leerstand

Wat me opviel was de manier waarop de teamleider sprak over zijn team én hoe het team sprak over de nieuwe manager. Hoewel we vorig jaar flink aan de slag zijn gegaan met feedback geven, zie ik dat oud gedrag toch weer de kop opsteekt bij een grote verandering. In plaats van feedback te geven, wordt er onderling gemopperd en zelfs de teamleider gaat daarin mee.

Dus allereerst heb ik daarover gesproken met de teamleider: vertel aan de afdelingsmanager waar je twijfel zit. Je kan je team hier ook bij betrekken. Vraag of ze jullie wat meer uitlegt over haar keuze voor dit nieuwe systeem en wat dit gaat opleveren. Vraag vervolgens ook aan je team wat zij nodig denken te hebben. Hoe willen ze dit nieuwe systeem onder de knie krijgen, wat vinden ze een prettige manier van leren? Willen ze bijvoorbeeld een gezamenlijke training? De teamleider leek nog wat sceptisch, maar vond wel dat ik gelijk had. Hij beloofde mij op de hoogte te houden.

Wat was ik blij dat hij mij opzocht. Toch een teken dat ik zichtbaarder ben. En het geeft mij ook weer stof tot nadenken over een leven lang leren. Als we dat meer op de kaart hebben staan, dan krijgen we onze teams gemakkelijker uit de weerstand in de leerstand. Nieuwe dingen leren en jezelf blijven ontwikkelen, dat zou voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn. Zo is deze situatie extra bewijs dat een leven lang leren een urgent thema is.

Ik heb met de teamleider afgesproken dat hij na het gesprek verslag komt uitbrengen. Ik ben benieuwd, maar heb er alle vertrouwen in. Nu ga ik verder met mijn plan voor een leven lang leren. Hoe dit uitpakt? Dat lees in je mijn volgende blog!

Kim van Alphen - IMK OpleidingenGroeten,

Kim van Alphen
HRM-adviseur

Ps. Volg je me al op LinkedIn?